בניגוד לדבריהם של גורמים בסביבת רה"מ בנט על כך ש"קצב העשרה של האירנים מסחרר ומדאיג" ושנתניהו השאיר אחריו "ירושה קשה" בסוגיית הגרעין, ראש המוסד לשעבר יוסי כהן אמר היום (שלישי) בוועידת ג'רוזלם פוסט כי אירן לא קרובה בפיתוח פצצה גרעינית יותר משהייתה בעבר. לדבריו, "בהתבסס על דוחות מודיעין שקראתי במספר החודשים האחרונים, ההצהרות שאירן קרובה יותר לנשק גרעיני מאשר בעבר אינן נכונות".

"אירן כיום אפילו לא קרובה לנשק גרעיני, לא קרובה יותר משהייתה בעבר, זאת בעקבות מאמצים מרובים שנעשו על ידי כוחות מסוימים בעולם", ציין כהן. בהמשך הוסיף: "המתקנים של אירן עובדים בצורה פחות טובה מאשר בעבר. יש להם פחות תמיכה חיצונית למה שהם עושים, פחות ממה שהיה בעבר".

מתקן הגרעין בנתנז שבאירן, ארכיון (צילום: AP)
מתקין הגרעין בנתנז | יוסי כהן: "המתקנים של אירן עובדים בצורה פחות טובה מאשר בעבר" | צילום: AP

כהן הדגיש כי חשוב שלישראל תהיה היכולת לפעול באופן עצמאי מול אירן. לדבריו, "אם התרחיש הגרוע יתממש ואירן תיקח בסוף את הפנייה הלא נכונה לעבר פצצה צבאית – ישראל תהיה חייבת לפעול". על האפשרות שהמעצמות יחתמו על הסכם גרעין מול טהרן, ראש המוסד לשעבר אמר כי ההסכם צריך להיות מנוסח מחדש ולהתבסס על הידוק ופיקוח ארוך טווח בלבד.

"התקרבות ובניית יחסים עם סעודיה חשובים ביותר לישראל", אמר כהן בנושא הסכמי אברהם. "היא חלק מהטובים אל מול הרעים במזרח התיכון - מקווה שהצעד הזה ימשיך ויתפתח".

 פתיחת מושב החורף בכנסת (צילום: דוברות הכנסת)
בנט חושף את מבצע המוסד לאיתור רון ארד במליאת הכנסת | צילום: דוברות הכנסת

על האפשרות שירוץ לראשות מפלגת הליכוד ב-2024 כשתסתיים תקופת הצינון שלו לפי החוק, כהן התחמק מתשובה. "אני לא בפוליטיקה – כיום אני איש עסקים", השיב בחיוך. נושא נוסף שכהן סירב לדבר עליו הוא סיפור חשיפת מבצע המוסד לאיתור רון ארד על ידי רה"מ במליאת הכנסת. כשנשאל בסוף הריאיון אם בנט היה צריך לחשוף את המבצע או לא, כהן חייך והשיב "תודה רבה" לסימן שהוא סיים להשיב.