ראש המוסד לשעבר יוסי כהן: "איראן רחוקה מפיתוח פצצה גרעינית"

אחרי שראש הממשלה בנט התייחס לסוגיית הגרעין ואמר כי "ישראל לא תחכה", כהן העריך: "איראן מבודדת יותר משהייתה בעת גיבוש ההסכם עם המעצמות"

ראש המוסד לשעבר כהן, צילום: אורן בן חקון - ארכיון

בניגוד לדו"ח שקבע כי בידי איראן כמות מספקת של חומר להשלמת ייצור ראש קרב גרעיני, ולמרות הדיווחים על כך שטהרן מחזיקה ביותר מ-120 ק"ג אורניום מועשר בשיעור של 20%, ראש המוסד לשעבר יוסי כהן טען היום (שלישי) כי טהרן "עדיין רחוקה מפיתוח פצצה גרעינית צבאית".

את הדברים אמר כהן בוועידת ה"ג'רוזלם פוסט" בירושלים. הוא העריך כי נכון לעתה, "איראן מבודדת יותר ממה שהייתה בתקופת גיבוש הסכם הגרעין עם המעצמות".

בפתח דבריו בוועידה אמר כהן: "דברים מוזרים קרו באיראן, ואני לא יכול להגיב עליהם. לגבי הדברים שקורים היום, יש לי דעה שונה. אני חושב שבסוף היום, איראן לא קרובה להגיע לנשק גרעיני כלשהו. היא לא קרובה יותר מאשר בעבר, וזה בזכות מאמץ גדול שעשינו. ישראל תמיד תגן על עצמה. אם איראן בסוף תבחר בנתיב הלא נכון, ישראל תצטרך להגיב".

בהמשך הוסיף: "אני חושב שיש להם תמיכה קטנה יותר מאשר בעבר. נצטרך לפתח יכולות שיאפשרו לנו להיות עצמאיים בשביל לעשות את מה שישראל כבר עשתה בעבר בעיראק ובסוריה. אני חושב שהסכם הגרעין חייב להיות בסופו של דבר מנוסח לגמרי מחדש, ולא רק בנושא אחד".

צנטריפוגות איראניות במתקן העשרת אורניום, צילום: אי. פי.איי

בנט: "מקווה שהעולם יטיל אחריות על האיראנים"

מוקדם יותר היום, התייחס בכנס לסוגיה האיראנית גם ראש הממשלה נפתלי בנט. "שוחחתי עם כמה מנהיגים - הנשיא ביידן, הקנצלרית מרקל ואחרים", אמר בוועידה. "איראן מפירה את התחייבויותיה במסגרת הסכם הגרעין. אנחנו לא נחכה, ואני מקווה שהעולם יטיל עליהם אחריות. אני אעסוק בכך בחודשים הקרובים".

דברי ראש הממשלה באו יומיים לאחר שיו"ר הסוכנות האיראנית לאנרגיה אטומית, מוחמד אסלאמי, מסר לסוכנות IRNA כי נרשמה התפתחות משמעותית בדרך לפצצה גרעינית. הוא טען באותו ראיון כי "תוכנית הגרעין שלנו נועדה למטרות שלום, ואנחנו דואגים אך ורק לאינטרסים הלאומיים שלנו".

כזכור, בחודש שעבר פורסם ב"ניו יורק טיימס" דו"ח שהוגש לסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית, שלפיו איראן נמצאת במרחק שבועות מייצור פצצה. לצד זאת, גורמים בממשל ארה"ב גרסו כי טהרן תשלים את התהליך בתוך כמה חודשים. 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר