עו"ד עומרי בן נתן

קיבלתם דו”ח תנועה וחשבתם לערער? כדאי לכם למהר

רפורמה חדשה תעביר בקרוב את הטיפול בדוחות 'ברירת משפט' מבתי המשפט לתעבורה - לבתי דין מנהליים. לפי משפטנים בכירים, המשמעות היא יותר קנסות, נקודות ושלילות רישיון ללא יכולת ערעור, ולכן מומלץ לפנות לבית המשפט לפני תחילת הרפורמה

בשיתוף עו"ד עומרי בן נתן

קיבלתם דוח על עבירה תנועה? לא נעים, לא נורא. עכשיו אתם יכולים לבחור: לשלם את הקנס או לממש את זכותכם ל’ברירת משפט’.

ברירת משפט היא זכות ששמורה לנהגים שקיבלו דוח על עבירות תעבורה שנחשבות קלות באופן יחסי: שימוש בטלפון בזמן הנהיגה, נסיעה בנתיב תחבורה ציבורי, אי חגירת חגורת בטיחות, נהיגה במהירות מופרזת ועוד.

מטרת הערעור היא כמובן לבטל את הדוח או לצאת במינימום נזק.

רפורמה חדשה שמקדם בימים אלה משרד המשפטים נועדה להעביר את הטיפול בעבירות תעבורה קלות מעין אלה, מבתי המשפט לתעבורה שפועלים תחת בית משפט השלום, לבתי דין מנהליים.

כדי להבין למה נחוצה רפורמה, מה בחיינו הולך להשתנות והאם, בשורה התחתונה, היא טובה או רעה לנהגים, פנינו לעו”ד עומרי בן נתן, בעל משרד בן נתן ושות’ שמתמחה בטיפול בעבירות תעבורה.

עו”ד בן נתן, מה המטרה של הרפורמה החדשה?

“אומרים שהדרך לגיהינום רצופה בכוונות טובות? אז פה יש לנו דוגמה קלאסית.

רצו באמת לעשות משהו טוב. נניח שביצעת עבירת תעבורה שמאפשרת ברירת משפט. החלטת ללכת לכיוון של משפט והגשת ערעור שיתברר בבית המשפט לתעבורה.

הבעיה היתה שריבוי הדוחות גרם לעומס מטורף על בית המשפט. רק כדי לסבר את האוזן, ב-2018 נהגים בישראל קיבלו 1.2 מיליון דוחות תעבורה, מהם מיליון דו”חות ברירת משפט וכ-140 אלף בחרו לפנות לבתי המשפט לענייני תעבורה.

הבעיה השניה שהרפורמה רוצה לפתור היא שהיום התהליך של ברירת משפט מוגדר כהליך פלילי. בעניין הזה צודקים מובילי הרפורמה שאין הצדקה לברר עבירת תעבורה בהליך פלילי ואפשר בהחלט להסתפק בהליך מנהלי”.

אז איפה פה הבעיה?

“הבעיה היא כזו: היום, כשנהג או נהגת מקבלים דוח תנועה ופונים אלינו אנחנו מייעצים להם ברוב המקרים לבקש להישפט. הסיבה היא שבמצב הזה ברוב המקרים אנחנו יכולים להביא ראיות ולבנות תיק חזק. וכשאנחנו פונים עם זה לתובע המשטרתי הוא לבד מבין שכדאי לו לחסוך את הזמן היקר של בית המשפט, ולבטל את הדוח או לפחות להקטין אותו באופן משמעותי.

“ככה אנחנו יכולים להשיג ללקוחות שלנו ביטולי דוחות במקרים הקלים ועד עונשים פחותים משמעותית במקרים היותר הקשים.

למשל, בין מאות התיקים שטיפלנו בהם היו עשרות שהיו על גבול שלילת רישיון לתקופות ארוכות והצלחנו למנוע את זה.

עכשיו לפי הרפורמה החדשה אותן עבירות תעבורה לא יתנהלו יותר בבית המשפט, אלא בהליך מנהלי”.

קיבלתם דו”ח תעבורה ורוצים להתייעץ? לחצו כאן לקביעת פגישה אישית ללא עלות וללא התחייבות עם משרד עו”ד בן-נתן

מה המשמעות מבחינת הנהגים?

“המשמעות היא שנהג או נהגת שקיבלו דוח לאחר תחילת הרפורמה לא יוכלו לערער עליו בבית המשפט.

אתן לך דוגמה מעולם הכדורגל. בזמן משחק הכל קורה מאוד מהר. כשהשופט חושב שבוצעה עבירה הוא שורק ומגיב. לפעמים התגובה קשה כמו כרטיס אדום או פנדל ולפעמים רק מעביר את הכדור לקבוצה השניה.

עד לפני כמה שנים אי אפשר היה לערער על ההחלטה וגם לשופט לא היו כלים לבדוק אם הוא טעה.

הכל שהשתנה כשהכניסו למגרשים מערכת VAR שמאפשרות לעצור את המשחק, לצפות בהילוך חוזר במה שהיה ולחזק או לבטל את ההחלטה של השופט הראשי.

עכשיו נחזור לכביש. מהניסיון שלנו אנחנו יודעים שבהרבה דוחות יש כשלים אובייקטיביים שנובעים מטעויות אנושיות של השוטר או של מכשור המדידה. כשזה קורה והנהג או הנהגת מרגישים שנגרם להם עוול, ולפעמים ההשלכות הן חמורות כמו למשל שלילת רישיון ארוכה וקנס גבוה, המקום להביא את הצד שלהם הוא בית המשפט.

עו”ד עומרי בן נתן

ועכשיו עם כניסת הרפורמה לתוקף צפויה פגיעה קשה ביכולת הערעור של הנהגים.

לכן, לפי דעת רוב המשפטנים, אנחנו הולכים לראות גידול משמעותי במספר הנהגים שיקבלו קנסות מוגדלים, יותר נקודות ושלילות רישיון סיטונאיות”.

לקראת סיום, שאלה אישית ברשותך. הציבור מכיר אותך יותר מעולם הבידור והפרסום
והרבה פחות מעולם המשפט. איך זה מסתדר?

“אני עו”ד כבר כמעט 10 שנים אבל באופן טבעי רוב האנשים יזהו אותי בגלל דברים שעשיתי שזכו לחשיפה גדולה. אם זה תכניות טלוויזיה כמו האח הגדול ונינג’ה ישראל או קמפיינים לחברות אופנה.

זה הצד היותר הרפתקני וקליל שבי שרציתי לבטא ולכן לקחתי פסק זמן של כמה שנים מעולם המשפט.

יש לי גם את הצד התחרותי שהביא אותי לזכות באליפות ישראל ואליפות ארצות הברית בסקי מים. ויותר מאוחר כמאמן הובלתי את נבחרת ישראל בוויקבורד ל-3 זכיות באליפות העולם ו-4 זכיות באליפות אירופה.

אחרי שמיציתי את עולם הבידור והספורט התחרותי החלטתי לקחת את העיסוק המשפטי

צעד קדימה ויחד עם שותפים פתחתי משרד שמתמחה, בין השאר, בייצוג בעבירות תעבורה.

הצוות במשרד כולל עורכי דין לתעבורה מהשורה הראשונה בישראל שכולם מומחי על מוכחים בתחומם. יחד יש לנו עשרות שנות ניסיון מצטבר ורקורד מוכח של הצלחות בכל תחומי הפעילות של המשרד.

אני תמיד אומר שכל התכונות ששירתו אותי בתחנות אחרות בחיים – העבודה הקשה, המחויבות למטרה, התשוקה לנצח – משרתות אותי עכשיו וכמובן את הלקוחות שלנו.

ובחזרה לרפורמה המתקרבת, מה היית מציע למי שכבר קיבל דוחות?

“למי שכבר קיבל דוח עם ברירת משפט ומרגיש שיש לו קייס, הייתי מציע לפנות כמה שיותר מהר לעו”ד מומחה כדי להתחיל את התהליך בבית המשפט כל עוד זה אפשרי.

אל תחכו כי ההשלכות על יכולת הערעור בתהליך מנהלי צפויות להיות פחות טובות מבחינתכם”.

קיבלתם דו”ח תעבורה ורוצים להתייעץ? לחצו כאן לקביעת פגישה אישית ללא עלות וללא התחייבות עם משרד עו”ד בן-נתן

בשיתוף עו"ד עומרי בן נתן