המהלך הדרמטי של אדלשטיין - והאזהרה ממקורביו: השר לשעבר ח"כ יולי אדלשטיין אמר אמש (שני) בריאיון בלעדי למהדורה המרכזית  שיתמודד מול נתניהו בפריימריז הבאים לראשות המפלגה - והפך לראשון מבכירי המפלגה שאומר זאת באופן גלוי, אלא שאת ההחלטה הדרמטית הוא חשף כבר לפני כמה ימים בפני מקורביו, שניסו להניא אותו מהמהלך בטענה שיוביל לכישלון צורב מבחינתו.

אדלשטיין נפגש לאחרונה עם חברי מרכז שנחשבים למקורביו ובישר להם בעצמו את ההחלטה - אלא שחלקם הזהירו אותו שזו טעות, שאין לו סיכוי - ושזה נועד לכישלון. הם העריכו שמול נתניהו יתייצבו עוד מועמדים ושאדלשטיין עשוי להתבזות. סקרים פנימיים מראים שהוא מפגר לא רק אחרי נתניהו - אלא גם אחרי מועמד מרכזי על ראשות הליכוד, ח"כ ניר ברקת. 

בנימין נתניהו  (צילום:  הדס פרוש, נועם רבקין פנטום, פלאש90, פלאש 90)
מקורבים לאדלשטיין הזהירו: התמודדות מול נתניהו - טעות | צילום: הדס פרוש, נועם רבקין פנטום, פלאש90, פלאש 90

לא מעט קולות בליכוד קוראים לשר וליו"ר הכנסת לשעבר להמתין  - כפי שברקת ככל הנראה מתכוון לעשות. ובכלל, נראה שלאף אחד מהאנשים שרוצים להתמודד על הנהגת הליכוד חוץ מנתניהו, אין אינטרס שהפריימריז יתקיימו בקרוב. התקווה בקרב המועמדים הפוטנציאליים היא שנתניהו אולי יודיע על פרישה מהחיים הפוליטיים אחרי שהתקציב יעבור - ואז המשחק ייפתח מחדש.

אז מה בעצם מבקש אדלשטיין להשיג במהלך הזה? מבחינה ציבורית, העובדה שהוא בכיר הליכוד הראשון שאומר בגלוי "הפסדנו בגלל נתניהו" מרמזת על הכיוון שלו בקמפיין: הוא בוחר לפנות לראש של מצביעי הליכוד ולא ללב שלהם ואומר להם שעם נתניהו בראש הליכוד לא ינצח ולא יצליח להרכיב ממשלה בעתיד הנראה לעין. מצד אחד, הוא מנסה לא להתעמת עם נתניהו - ומצד שני, הוא כן עוקץ אותו. 

חצי חצי ניר ברקת וישראל כ"ץ (עיבוד: תומר ניוברג, מרים אלסטר, פלאש/90 )
יודיעו גם הם בקרוב על התמודדותם? ברקת וכ"ץ | עיבוד: תומר ניוברג, מרים אלסטר, פלאש/90

ההשלכות המיידיות של הצעד שעשה אמש בכיר הליכוד הן שהוא למעשה כופה על המתמודדים הפוטנציאליים האחרים על ראשות המפלגה - ובהם למשל ניר ברקת וישראל כ"ץ, שיודיעו אם הם תומכים בנתניהו או שגם הם החליטו לרוץ מולו. אדלשטיין למעשה אומר "אוהבים את נתניהו, מצביעים אדלשטיין - כי איתו לא נצליח להיבחר". השאלה היא האם נתניהו יקרא להקדים את הפריימריז כדי לא לאפשר לאדלשטיין ולאחרים להתארגן. 

דקות לאחר הריאיון: בנו של נתניהו תקף את אדלשטיין ובני משפחתו

בליכוד לא נותרו אדישים לריאיון של אדלשטיין, וזמן קצר לאחר שידורו, כבר נקבעה ישיבה של סיעת הליכוד שתתכנס עוד השבוע - יחד עם יתר ראשי מפלגות האופוזיציה שמביעים בכך אמון בנתניהו. מסביבת נתניהו נמסר כי "הליכוד היא מפלגה דמוקרטית. בנימין נתניהו נבחר שוב לראשות הליכוד ברוב עצום של 72.5% רק לפני פחות משנתיים. כל מי שמעוניין להתמודד על ההנהגה מוזמן לעשות זאת בפריימריז".

ח"כ מירי רגב התראיינה הבוקר לרשת ב' והתייחסה לדבריו של אדלשטיין: "הליכוד היא מפלגה דמוקרטית ולכל אחד יש את הזכות להתמודד בפריימריז. אני חושבת שיולי עושה טעות כי נתניהו ינצח אותו. יהיו פריימריז פתוחים והודעתי מראש שאתמוך בנתניהו. הוא נבחר פעם אחר פעם והוא נכס גדול לליכוד. יש דגל שחור שהתנוסס בזכות זה שירו לתוך הנגמש והפילו את הימין".

רגב הוסיפה: "יש פריימריז בליכוד, הליכודניקים יגידו את עמדתם בצורה ברורה מי יוביל אותם גם בבחירות הבאות. מקווה שנפיל את הממשלה המסוכנת הזו כמה שיותר מהר".

ח"כ שלמה קרעי, שנחשב לאחד ממקורביו של נתניהו בליכוד, תקף בחריפות את אדלשטיין לאחר הריאיון: "חיפשתם מי יערוק לממשלת ההונאה? קיבלתם. מדהים. בעיצומו של מאבק בממשלה האנטי-ציונית הראשונה, מאבק שבו המחנה הלאומי כולו מאוחד מאחורי המנהיג היחיד שעם ישראל רוצה כרגע, נתניהו, יולי יורה בתוך הנגמ"ש. עם שיעור תמיכה שואף לאפס ותשוקה לתפקיד שלעולם לא יגיע אליו, הוא מחליש את האופוזיציה כולה בחתרנות סערית קלאסית כאילו בלעדיו המחנה הלאומי נדון למאסר עולם באופוזיציה. עוד נראה אם הוא יישאר בליכוד או יערוק לשמאל כמו חבריו הלוזרים".  

 
בנו הבכור של נתניהו, יאיר, הגדיל לעשות ותקף חזיתית את אדלשטיין וכוונתו לרשת את מקומו של אביו. נתניהו הבן הזכיר לעוקבים בחשבון הטוויטר שלו מיהו אביה של אירנה נבזלין, רעייתו של אדלשטיין. נתניהו הבן שיתף 'פרטים מעניינים' על לאוניד נבזלין מתוך ויקיפדיה, שם נכתב כי "בשנת 2008 הרשיע אותו בית המשפט ברוסיה בניסיון לרצח וגזר עליו, בהיעדרו, עונש מאסר עולם". הציוץ נמחק כעבור מספר שעות. 




יו"ר הקואליציה לשעבר, ח"כ מיקי זוהר, הגיב בציוץ בחשבון הטוויטר שלו: "הליכוד תנועה דמוקרטית, אולי היחידה כיום במפה הפוליטית. מי שרוצה - מוזמן להתמודד. בעזרת השם נמשיך לתמוך בבנימין נתניהו ונדאג שינצח כל מועמד".


אדלשטיין בריאיון: "עם נתניהו לעולם לא ננצח, אצלי לא יהיה שלטון יחיד" 

בריאיון שהעניק לעמית סגל, אמר אדלשטיין בקולו ובשמו דברים שנאמרו עד היום רק על ידי שם הקוד 'בכירים בליכוד': "החלטתי להתמודד על ראשות התנועה. הממשלה הנוכחית פשוט מסוכנת למדינת ישראל. אנחנו ארבע פעמים עשינו בחירות וארבע פעמים לא הצלחנו להרכיב ממשלה לאומית בראשות הליכוד. אם לא נעשה חשבון נפש רציני בבית, אנחנו נישאר באופוזיציה לשנים ארוכות - וחשבון הנפש אומר שצריך להחליף את בנימין נתניהו". 

"נישאר באופוזיציה לשנים ארוכות. חשבון הנפש אומר שצריך להחליף את בנימין נתניהו"

 

"בנימין נתניהו היה ראש ממשלה עם הישגים רבים", הוסיף השר ויו"ר הכנסת לשעבר בריאיון, "עבדתי הרבה יחד איתו - אבל העובדות מדברות בעד עצמן. ארבע פעמים בחירות, ארבע פעמים הרבה מנדטים לליכוד, ארבע פעמים אין ממשלה לאומית בראשות הליכוד. אז כפי שאמרתי, אנחנו צריכים להסיק מסקנות בבית".

עוד המשיך השר לשעבר: "אני, כמו שאני נוהג הרבה שנים, לא מתכוון לזרוק בוץ על אף אחד מן המתמודדים. יכול להיות שיהיו מתמודדים נוספים, לא רק נתניהו. אני מבטיח לך שלאחר שאני איבחר, תהיה תחושה אצל כל חברי הסיעה שהם חלק מן ההנהגה, שהם חלק מקבלת ההחלטות בתנועה. לא יהיה שלטון יחיד, כולנו נהיה ביחד".

"לאחר שאיבחר, תהיה תחושה אצל כל חברי הסיעה שהם חלק מההנהגה. לא יהיה שלטון יחיד"


ואולם, אדלשטיין כן התייחס לעובדה שלא נכח בבית המשפט כאשר החל משפטו של נתניהו. "יש לי סגנון משלי, ערכים משלי", הוא אמר. "לא הייתי צריך להוכיח נאמנות לאף אחד, אני נאמן לערכים שלי. כשהיה צריך להתעמת עם בית המשפט העליון ידעתי לעשות זאת".

ראש האופוזיציה בנימין נתניהו (צילום: רויטרס)
אם נתניהו יפרוש - המשחק בליכוד ייפתח מחדש | צילום: רויטרס

לקראת סיום דבריו, התחייב אדלשטיין שלא יפרוש מהליכוד אם לא ייבחר לעמוד בראשות המפלגה: "אני מתכוון לנצח. אין לי כל כוונה לפרוש מן התנועה שבה הגעתי למקום הראשון בפריימריז בפעם האחרונה ואני רק מקווה שכל שאר המתמודדים יודיעו הודעה דומה".