ראש הממשלה בנט ויו"ר האופוזיציה נתניהו התנגחו זה בזה בדיון סוער: מליאת הכנסת כונסה הערב (שני) לדיון "40 חתימות" שחייב את ראש הממשלה נפתלי בנט להתייצב. בנט עלה לדוכן ומנה את הישגי הממשלה כתשובה לטענות האופוזיציה - ואילו ראש האופוזיציה נתניהו תקף אותו ואת ממשלתו וטען שהוא לא ראש ממשלה אמיתי. יוזם הדיון, שכותרתו "התקציב האנטי-חברתי שמעלה מסים ופוגע בחלשים", הוא ח"כ אורי מקלב מיהדות התורה. 

"אני חייב להודות שכשראיתי את הנושא של הדיון, לא יכולתי שלא לגחך", אמר בנט בפתח דבריו. "באמת אין גבול לחוסר המודעות העצמית שלכם. הממשלה הנוכחית, מכיוון שהיא משוחררת מרוב הכבלים הקואליציוניים והאינטרסנטיים שעטפו אתכם, העבירה כבר בקריאה ראשונה את התקציב הכי חברתי שהיה פה שנים. אנחנו מעבירים תקציב וזה משהו שלא קרה במדינת ישראל מאז חודש מרץ 2018". 

"3 וחצי שנים שלא הצליחו להעביר תקציב כי כל פעם לקחו את התקציב שבוי לצרכים פוליטיים", אמר ראש הממשלה. "לראשונה זה 3 וחצי שנים ישבנו ביחד, התבוננו בצרכים הגדולים, התשתיתיים של מדינת ישראל, בחרנו להיות קשובים לאזרחים ולנתב את המשאבים בצורה נכונה. אני רוצה להודות ליוזמי הדיון מהאופוזיציה על שנתתם לי את ההזדמנות לפרוס את פעולות הממשלה - כי חשוב שהציבור יכיר". 

"הוספנו עוד שני מיליארד שקלים לבריאות מעבר לתקציב הנוכחי, עוד רופאים, אחיות... וכמה המערכת הייתה זקוקה לזה אחרי שהרעבתם אותה במשך שנים", האשים בנט, "אבל רק התחלנו חברים. עוד דבר שאנו מתייחסים אליו ברצינות והקצינו לו משאבים גדולים הוא בריאות הנפש".  

"אחד הדברים המרכזיים בעיני הוא סל הקניות: כל משפחה משלמת על סל הקניות מחיר מהגבוהים בעולם, המחירים עולים ועולים, ולהוזיל אותו זה רק באמצעות עידוד תחרות", הוסיף, "רפורמת הכשרות תשבור את המונופול ותביא להורדת העלויות. נקבל כשרות יותר טובה ובמחיר יותר טוב. זה דבר שאפשר לעשות רק בממשלה כזאת, וכל אחד יודע זאת". 

חברי הכנסת שהורחקו מהמליאה יושבים ביציע (צילום: כנסת ישראל)
ח"כים מהאופוזיציה שהורחקו מהמליאה משקיפים על הדיון | צילום: כנסת ישראל

בהמשך דיבר בנט על סוגיית הפשיעה והאלימות בחברה הערבית: "מאז אובדן השליטה של המדינה בזמן מבצע שומר החומות, זה מחייב את כולנו להתעשת. יש הזנחה מרובת שנים שמחייבת את כולנו לפעול. מינינו פרויקטור - סגן השר יואב סגלוביץ'. יש עכשיו אבא, צוות שרים, השקענו כבר משאבים גדולים - כל זה לא קרה עד היום, פשוט הזנחה. המודעות שיש לכך בחברה היהודית פשוט לא מספיקה, נמשיך לקדם את זה".  

נושא נוסף עליו דיבר בנט הוא הכנסת חרדים למעגל העבודה: "זה בזכות הורדת גיל הפטור מגיוס. אין בן אדם במדינה שלא מבין שיש פה מהלך של הזדמנות אדירה לדור של חרדים. מה לעשות, לא כל הצעירים החרדים מסוגלים ללמוד תורה מבוקר עד ליל. משך שנות דור מדינת ישראל הענישה את עצמה פעמיים. אם צעיר חרדי בן 21 רצה לצאת לעבודה אמרו לו לא לא לך קודם לצבא, אז הוא פחד וחיכה עד גיל 25 ואז הצליח להשיג רק עבודה ירודה. אני מודה, ויתרנו על עיקרון חשוב מאוד, עיקרון השוויון בנטל בשירות הצבאי, וזה לא קל, אבל המדינה חייבת להתבונן קדימה ולעשות את הדבר החכם. צריך שיהיה פה דור חרדי יצרני שדואג לעצמו ולילדיו". 

יו"ר האופוזיציה נתניהו: "בנט לא ראש ממשלה אמיתי, זה מסוכן" 

אחרי בנט, עלה לדוכן יו"ר האופוזיציה ח"כ בנימין נתניהו, שטען שבנט הוא לא ראש ממשלה אמיתי: "בנט יושב על כיסא ראש הממשלה ואומר 'אני טייס, אני מטיס את המטוס, אני מנווט', אבל בפועל הוא לא קובע כלום. הוא אולי ראש הממשלה בתואר, אבל הוא לא ראש ממשלה אמיתי. זה פתטי - וזה אפילו מסוכן. הכל זה בכאילו. וכולם מבינים שזה בכאילו. אין לבנט מנדט. אזרחי ישראל אומרים את זה, לא רק אנחנו". 

"אחרי 3 חודשים בלבד - ראש הממשלה המכהן מתנדנד כעלה נידף ברוח, על גבול אחוז החסימה", תקף נתניהו, "טוב גם לא היה דבר כזה לקחת שלטון עם 6 מנדטים בהונאה - והציבור פשוט לא קונה את זה. מי שתחמן את דרכו להיות ראש ממשלה אחרי שהצהיר שזה לא דמוקרטי להיות ראש ממשלה אפילו עם 10 מנדטים... במצב כזה הציבור מביע אי אמון חד-משמעי בבנט.  אין לו דרך, חזון, הישגים ואידאולוגיה. הוא פשוט לא מנהיג". 

"הסיבה הנוספת שבגללה הציבור מרגיש שהכול פייק וכאילו, כי בממשלה הזאת כל אחד עושה כל מה שהוא רוצה", הוסיף נתניהו, "אין פה ראש ממשלה, שרי הממשלה לא סופרים את בנט ורואים את זה בריאליטי החדש: המירוץ למוקטעה. זה יותר מעניין ממשחקי הדיונון, הריצה של השרים ללשכת אבו מאזן היא פשוט מרתקת. הקרב צמוד, אתה לא יודע מי יגיע וכמה יגיעו, אבל תוצאה אחת כבר ידועה: אתם במירוץ למוקטעה, החזרתם את אבו מאזן לחיים, הוא מחוזר על ידי שרי ממשלת ישראל כפי שלא היה בחיים ולא קרה מאז אוסלו". 

"רק עכשיו ציינו בכנסת שנה להסכמי אברהם שהבאנו עם מדינות ערב", ציין נתניהו. "הבאנו את הסכמי השלום כי פעלנו בדיוק הפוך ממה שאתם עושים במירוץ למוקטעה - נלחמנו נגד הגרעין האירני ולא התפשרנו לגביו. מנהיגי מדינות אחרים דיברו איתי על כך וביצענו פגישות חשאיות בעניין. אני שמח שבזכות ההסכמים האלה, שרי הממשלה לא מפסידים אפילו רגע ומבקרים שם בכל שעות היום. הדבר המרכזי שהביא להסכמי אברהם הוא שהפכנו את המשוואה הישנה על פיה, במקום המירוץ למוקטעה - עקפנו את המוקטעה. אם זה תלוי בפלסטינים לעולם לא יהיה שלום. הפלסטינים מסרבים להכיר במדינה, וזה שורש הסכסוך בינינו". 

בנימין נתניהו במליאת הכנסת (צילום: כנסת ישראל)
יו"ר האופוזיציה נתניהו בנאומו במליאה, הערב | צילום: כנסת ישראל

בנט ונתניהו התעמתו על החיסון השלישי: "אתה משקר"; "אתה מרמה ואף אחד כבר לא מאמין לך" 

בנט שב ועלה לדוכן להשיב לנתניהו - והתייחס לסוגיית הקורונה: "שקר שחוזרים עליו אינספור פעמים לא הופך לאמת. הנה מכתב שח"כ נתניהו כתב לשר הבריאות ביולי, והנה, אצטט את הנביא: 'אחרי שיחות שקיימתי עם טובי המומחים, אני סבור שיש להקדים את מתן החיסון השלישי לאוכלוסייה הבוגרת כבר בחודש אוגוסט'. אנחנו התחלנו לחסן ב-29 ביולי". 

נתניהו השיב: "
שמתם לב לדבר מעניין? בנט ציטט מכתב שלי לשר הבריאות ביולי, אבל הוא לא אמר מה היה התאריך ביולי. התאריך היה 1 ביולי, אבל תוך כדי, 4 או 5 ימים אחרי, היה ברור שהמגפה טסה למעלה והיה ברור שמאות אלפים יידבקו. היו 0 חולים במדינת ישראל כשהעברנו לכם את המפתחות. ראיתי שהדבר הזה עולה ומה שאמרתי ב-12 ביולי, 11 ימים לאחר מכן, הוא: 'החיסון השלישי נגד הקורונה חייב להיות בידינו מיד. אז חיכיתם עוד 3 שבועות? אסור לרמות אבל לפחות אם אתה מרמה - אז לפחות שקרים שאי אפשר לבדוק אותם".