ישראל, שנחשבת לאחת המדינות המחוסנות ביותר בעולם, היא גם אחת המדינות הסגורות בעולם. בזמן שבמדינות רבות כבר פתחו את שעריהן ובחרו להקל את תנאי הכניסה למחוסנים, בישראל עדיין אין כניסה לתיירים וכל ישראלי שחוזר מחו"ל, לא משנה מאיזו מדינה ואם הוא מחוסן, מחויב לבצע בדיקת קורונה 72 שעות לפני הטיסה לארץ ועוד בדיקה בעת החזרה בנתב"ג. החריג היחיד לכך הוא שמי שטס לפחות מ-72 שעות לא חייב לבצע את הבדיקה בחו"ל (אך כן חייב בבדיקה בנחיתה בנתב"ג).

אותן בדיקות, אשר יש לעשותן בחו"ל עולות לא מעט כסף ויכולות להגיע אף ל-100 יורו לבדיקה בודדות. "באיחוד האירופי העלויות האלו משתנות ממדינה למדינה", אומר ד״ר עוזי פרוינד פיינשטיין, מומחה לכלכלת תעופה ומרצה במחלקה לניהול תיירות מלונאות במכללה האקדמית כנרת. "בגרמניה משלמים 128 עד 150 יורו לבדיקה. בבלגיה העלות היא 120 יורו. בספרד משלמים 40 או 100 יורו, תלוי בסוג הבדיקה (אנטיגן או PCR, בהתאמה). איטליה ויוון גובות את המחירים הנמוכים ביותר באופן יחסי, 20-30 יורו לבדיקה. בשאר מדינות אירופה המחירים נמוכים מ-100 יורו".

על אף הקושי והמחיר הרב שבבדיקות אלה, לא נראה שהדרישה לעשותן באופן גורף בדרך להשתנות בקרוב. ממטה ההסברה למאבק בנגיף הקורונה נמסר ש"נושא בדיקת הקורונה 72 שעות לפני המראה ולאחר הנחיתה נבחן והתקבל על ידי מומחים, בהתאם להתפתחות המחלה בנדבקי הקורונה. במקרה הזה, אין הבדל בין ישראלים לזרים, למרות שתיירים עדיין מנועים מכניסה לישראל (פרט למקרים חריגים הנבחנים לגופו של עניין). אין כוונה בשלב הזה לשנות את מתווה הבדיקות לפני טיסות. רק במהלך החודש האחרון נתגלו כ-4,000 חולים בבדיקות בנתב"ג. פי 2 מתגלים טרום הטיסה בבדיקות 72 שעות לפני הטיסה. הבדיקות טרום ופוסט טיסה הן כלי יעיל מאוד בקטיעת שרשראות הדבקה ומניעת תחלואה".

גורם בכיר במשרד הבריאות אומר כי "כל מדינה בחרה לעצמה מדיניות שונה לכל אורך המגפה. יש מדינות שגם דורשות בידוד במלונית, זה מאוד משתנה ממדינה למדינה. התנאים בארץ נועדו לוודא שלא מגיעים לכאן וריאנטים חדשים. "לטענת אותו גורם הסיבה לבדיקה המחמירה שנעשית 72 שעות לפני הטיסה ועוד אחת בנחיתה היא כדי לוודא בצורה הרמטית שלא נכנסים חולים לארץ. בדיקת ה-PCR בחו"ל מטרתה לוודא שלא נדבקת בחופשה, ועוד בדיקה בארץ כדי לוודא שבשלושה הימים האחרונים של כל מטייל בחו"ל לא חל שינוי. "בעתיד זה ישתנה אבל נכון להיום עדיין לא יודעים מתי. למחלה לוקח זמן להתגבר ולהתפרץ ולכן יש חשיבות לבדוק בפרק הזמן הסביר, 72 שעות".

איריס לאופר המייסדת והבעלים של חברת התיירות FlyMorePayLess אומרת כי שינוי המדיניות לא יקרה בקרוב. "לא שמעתי שבקרוב מגבלה זאת הולכת להשתנות אבל אני מאמינה שככל שנפצח את הקורונה ולאט לאט יהיו פחות חולים בעולם, אז מטבע הדברים אני מקווה שבעתיד הלא רחוק המגבלה הזאת תוסר".

לאופר מציינת שכרגע חלק מהשיקול של הישראלים לטוס ליעד זה או אחר מתבסס ברובו על עלות הבדיקות. "הרבה מעדיפים לצאת לנופש של פחות מ-72 שעות ולחסוך לפחות את הבדיקה של החזור במדינה הזרה, יש לנו דילים קצרים של 3 לילות שהשהות ביעד פחות מ-72 שעות וזה חוסך להם הרבה כסף. זה אבסורד כי ברור שגם אנשים ששהו פחות מ-72 שעות יכולים גם להידבק ולהדביק".

בדיקת קורונה בסיני (צילום: יוסי אלוני, פלאש/90 )
בדיקת קורונה בסיני | צילום: יוסי אלוני, פלאש/90

לא מעט מדינות מבקשות מתיירים ותושבים (גם מחוסנים) שמגיעים מחו"ל לבצע בדיקות קורונה 72 שעות לפני הטיסה. האיחוד ממליץ על חובת הצגת בדיקות קורונה שליליות, ומרבית מדינות האיחוד אימצו את ההמלצות הללו. כך למשל, אוסטריה - חובת הצגת בדיקה שלילית 72 שעות לפני הטיסה, בלגיה - חובת הצגה בדיקה שלילית 72 שעות לפני הטיסה וחובת בידוד למי שמגיע מאזור שהוגדר אדום. צרפת - חובת הצגת בדיקה שלילית 72 שעות לפני הטיסה לבני 11 ומעלה וגרמניה - הצגת אישור על בדיקה שלילית 48 שעות לפני הטיסה. גם בארה"ב, הסוכנות הפדרלית למניעת מחלות והפצתן (CDC) הודיעה ב-12 בינואר 2021 על חובת הצגת בדיקה שלילית שנעשתה עד 3 ימים לפני הטיסה.

מאיה גור, בלוגרית תיירות, אומרת שלמרות הקושי והעלות הגבוהה שבהנחיה זו, היא חושבת שהיא הכרחית ונכונה. "אתה נוסע למדינה זרה, עם אנשים ממגוון רחב של יעדים, עם נהלים משלה, ועצם זה שיש את הבדיקה, זה גם מאפשר שליטה מסוימת וגם מעניק שקט בעלייה למטוס שמלא במטיילים וצפוף", היא אומרת. "אין ספק שזה מקשה יותר וגורם לחלק מהאנשים לחשוב פעמיים אם זה בכלל זמן נכון לטוס, אך זו הדרך הנכונה כרגע".

בניגוד למאיה, אולגה שטסה לחו"ל כל כמה חודשים, טוענת ש"אין צל של ספק שכל נושא הבדיקות בנתב"ג הוא תעשייה שמגלגלת המון כסף ולא נועדה להגן מפני תחלואה אלא להעשיר את החברה שמפעילה את הבדיקות. לגבי דרישת PCR בחו"ל אף היא מופרכת - אדם שנבדק 72 שעות לפני הטיסה יכול להידבק אחרי מועד הבדיקה כך שמלבד להקשות על אנשים אין פה כל ערך בריאותי. לעומת זאת, בדיקה מהירה בעלייה למטוס/ביציאה מהנתב"ג יכולה לתת מענה זול מהיר והגיוני".