הירידה מגירעון הענק בתקציב המדינה בעת משבר הקורונה נמשכת: הגירעון ב-12 החודשים האחרונים ירד בחודש ספטמבר ל-7.4% בלבד מהתוצר, המשקף ירידה נוספת של 0.6%. ההערכות הן שעד סוף השנה יירד הגירעון לכ-7% וכנראה אף פחות מכך, לעומת כ-3.5% ערב משבר הקורונה. הירידה בגירעון תחייב את המדינה ליטול פחות הלוואות וכך המעמסה על הדורות הבאים ממשבר הקורונה תהיה קשה פחות.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
בשל מיעוט ימי העסקים בחודש ספטמבר, שבו חלו הפעם כל חגי תשרי, הוסטו תשלומי מיסים המוערכים בכ-8.2 מיליארד שקל מחודש ספטמבר לחודש אוקטובר. הגירעון הסתכם לכן בספטמבר בשישה מיליארד שקל ונמנע עודף משמעותי ראשון בתקציב מאז תחילת המשבר בהיקף של 2.2 מיליארד שקל וירידת הגירעון המצטבר באחוז מהתמ"ג של כ-6.8%. בנק ישראל חזה בסוף השבוע שהגירעון יסתכם בסוף השנה רק ב-6.4% ובשנה הבאה יחזור לממדים סבירים של 4%, כמעט כמו ערב משבר הקורונה.
1 צפייה בגלריה
אביגדור ליברמן ונפתלי בנט
אביגדור ליברמן ונפתלי בנט
אביגדור ליברמן ונפתלי בנט
(צילום: ניב קנטור ורויטרס)
מהנתונים שפרסם החשב הכללי במשרד האוצר, יהלי רוטנברג, עולה כי היקף ההוצאות המצטבר השנה הגיע ל-346.5 מיליארד שקל, המשקף גידול לא גבוה של 2.7% בלבד לעומת התקופה המקבילה אשתקד, שכללה כבר חצי שנה ראשונה של משבר הקורונה (מרץ עד ספטמבר 2020).
הכנסות המדינה ממיסים ממשיכות לעלות, עם חזרת המשק לפעילות מלאה כמעט, והן עמדו מראשית השנה כבר על 295 מיליארד שקל, המשקפים גידול גבוה במיוחד של 26.1% לעומת התקופה המקבילה אשתקד, שבה נכללו הסגר הראשון וסגירה כמעט מוחלטת של ענפים רבים במשק. בנטרול דחיית המיסים שיעור הגידול הגיע אף כמעט ל-30% (29.7%) לעומת התקופה המקבילה אשתקד - גידול שכמותו לא זכור עד כה בשנה כלשהי בארץ.
מנתוני החשב הכללי עולה עוד, כי הגרעון המצטבר מראשית השנה מסתכם ב-51.5 מיליארד שקל, קרוב למחצית מהגירעון בתקופה המקבילה אשתקד - 103.4 מיליארד שקל - שבה שילמה המדינה מענקים גדולים לעצמאים, דמי אבטלה לכמיליון מחוסרי עבודה וסייעה לענפים במשק ולמערכת הבריאות בעשרות מיליארדי שקלים.
שיעור הגידול המצטבר בהוצאות מהתקציב כולל תוכנית הסיוע הכלכלי עומד על 2.7%. אחוז הסיוע הכלכלי בשל שבר הקורונה עבור השנים 2020 ו-2021 עומד כעת על 164.8 מיליארד שקל.
הוצאות משרדי הממשלה הסתכמו בספטמבר ב-30 מיליארד שקל ומאז תחילת 2021 ב-305.5 מיליארד שקל, מזה למשרדי האזרחיים 24.9 מיליארד שקל ומצטבר 254.4 מיליארד שקל, ללא ההוצאות של מערכת הביטחון.
מתוך הכנסות המדינה ממיסים בספטמבר - 25.4 מיליארד שקל- היו 17.1 מיליארד ממס הכנסה ומיסי נדל"ן (מיסים ישירים) ו-7.9 מיליארד שקל ממכס, מיסי קניה ומע"מ (מיסים עקיפים). כמו כן נגבה חצי מיליארד שקל מאגרות המדינה.