98 נרצחים בחברה הערבית עד כה השנה: גאנם ג'בארין שיצא בליל שישי האחרון מתפילה במסגד באום אל-פחם ונורה למוות הוא האחרון ברשימת הקורבנות הארוכה של הערבים בישראל. הנתונים העגומים הביאו את הממשלה להכריז על תוכנית ייעודית, ובחברה הערבית נשמעות קריאות שונות לגבי התוכנית המתגבשת. בין הצעדים שנשקלים במשטרה: גיוס שב"כ למשימה וכן שימוש בכלי המעצרים המנהליים כדי לעצור חשודים.

עו"ד ג'מיל ג'בארין, חברו של גאנם שנרצח, סבור שאסור להפעיל נגד אזרחים את כלי המעצרים מנהליים. "אני בעד שהמשטרה תעשה את עבודתה - מעצרים מנהליים זו סוגייה מסועפת מאוד ומנוגדת לזכויות אדם לפי החוק הבין-לאומי".

נגד: "זו לא הדרך"; בעד: "לא ייתכן שנחכה עוד"

גם ד"ר ת'אבת אבו-ראס, מנהל שותף בעמותת יוזמות אברהם, טוען שיש להתנגד למהלך הזה. "על המשטרה לטפל בפשיעה כפי שעשתה ביישובים היהודיים". עו"ד עביר בכר, מומחית לזכויות אדם, מוסיפה: "המעצרים המנהליים מופנים נגד האוכלוסייה הערבית רק כי מדובר בערבים – זו לא הדרך למגר את הפשיעה".

עורך הדין גאנם ג'בארין
עורך הדין ג'בארין. נרצח כשיצא מתפילה במסגד

זכי אגבארייה, ממלא מקום ראש עיריית אום אל-פחם, חולק על ג'בארין ועל אבו-ראס. "הפשיעה המשתוללת לא מבדילה בין עורך דין למהנדס - צריך לחשוב מה עושים עכשיו ולא מה יהיה בעוד כמה שנים", הוא מספר. "לא ייתכן שנחכה עוד, ולכן אני בעד מעצרים מנהליים. אפילו הקימו יחידת סיף שלא הניבה תוצאות".

זאהי חדאד מפקד תחנת אום אל-פחם לשעבר מסביר כי "במלחמה כל הכלים כשרים": "אני בעד כל צעד שיילחם בפשיעה החמורה שמשתוללת במדינה. במיוחד בימים הנוראיים האלה, שבהם אין ביטחון אישי לאזרח".

עיסאם סלטי בן ה-24 שנורה למוות מכדור תועה
עיסאם סלטי. ירי תועה גרם למותו

ח"כ יואב סגלוביץ', סגן השר לביטחון פנים וניצב בדימוס במשטרה ששימש שכיהן כמפקד אגף החקירות והמודיעין, מונה לפרויקטור הממשלתי למיגור והמאבק בפשיעה והאלימות במגזר הערבי. הבוקר הוא הבהיר כי "נושא המעצרים המנהליים ומניעת מפגש עורך דין-לקוח לא נמצאים על סדר היום".