בשבוע שעבר קפצה מניית מטריסלף ב-45% בתוך שבוע. מדובר בחברת סטארטאפ שהונפקה רק לפני ארבעה חודשים, וכיום היא נחשבת לחברת "חלום" - כזאת שעדיין אין לה הכנסות, ואפילו נושאת הערת עסק חי, אבל מפתחת טכנולוגיה שאם תצלח תשנה את עולם הרפואה והעולם בכלל.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
חברות חלום הן בדרך כלל חברות בשלבים מקדמיים, שנחשבות לכאלה שיש להן פוטנציאל להצלחה שתזניק את הפעילות העסקית שלהן קדימה. מכיוון שהן רק בשלבים עסקיים ראשוניים ואין ודאות שהתוכניות שלהן אכן יתממשו, החברות הללו נחשבות לעתירות סיכון.
2 צפייה בגלריה
"אם הכל יעבוד כמו שצריך, בעוד 5 שנים, בתקווה, משותקים יחזרו ללכת"
"אם הכל יעבוד כמו שצריך, בעוד 5 שנים, בתקווה, משותקים יחזרו ללכת"
"אם הכל יעבוד כמו שצריך, בעוד 5 שנים, בתקווה, משותקים יחזרו ללכת"
(צילום: shutterstock)
החברה שיושבת בנס ציונה וגייסה עד כה 24 מיליון שקל, עוסקת במה שנשמע כמו מדע בדיוני: הטכנולוגיה הייחודית שפיתחה החברה יודעת ליצור שתלים של עצבים בריאים שיושתלו במקום הפגוע בחולה - החל מחוט שדרה מנותק ועד רשתית מנוונת - ויגרמו להחלמתו. מכיוון שהחומר נלקח מהמטופל עצמו, לא אמורה להתפתח דחייה לשתל.
מדובר למעשה בהנדסת רקמות וייצור מחדש של רקמות. בשלב הזה החברה בחרה להתמקד במטופלים המשותקים עקב פגיעה בחוט השדרה, כאשר הטכנולוגיה שפיתחה מבוססת על לקיחת רקמת שומן תוך ביטנית מהחולה, אשר ממנה מייצרים היידרו-ג'ל המשמש כפלטפורמה לתאי גזע בוגרים הנקלחים מזרם הדם של החולה, ואלה מתוכנתים מחדש עד להפיכתם לתאי עצב בריאים שמושתלים בחוט השדרה במקום הפגוע. החברה עדיין לא ערכה ניסויים בבני אדם, אבל חולדות שנבדקו חזרו ללכת.
אסף טוקר (49), מנכ"ל מטריסלף, אמר ל-ynet: "הפטנט שלנו הוא בייצור הפיגום שבתוכה אנחנו ממיינים, מחוץ לגוף החולה, את התאים. היתרון שלנו שגם הפיגום וגם התאים מקורם במטופל. תאים לא יכולים לשרוד בסביבת הפגיעה, הם צריכים את הפלטפורמה, הפיגום, להזין אותם, והפיגום שלנו מדמה את הרקמה במטופל עצמו. אם נצליח והטכנולוגיה תוכיח את עצמה גם בניסויים בבני אדם, זו דרמה בעולם הרפואה. כל מחלה שיש בה פגיעה רקמתית אנחנו תאורטית נוכל לרפא".
אם הכל יצלח, תהליך הינדוס תאי החולה מתאי גזע לתאי עצב ייארך ארבעה חודשים, ואז תוך מספר שבועות תתבצע השתלה במקום הפגיעה של החולה - והוא יבריא.
את החברה מלווה נבחרת מרשימה של שמות: יו"ר החברה דורון בירגר, לשעבר יו"ר אלרון וחברת גיווין אימג'ן, ממציאת גלולת הצילום למעי הדק. עוד חברים בדירקטוריון פרופ' רות ארנון ממכון ויצמן, מפתחת תרופסת הקופקסון לטרשת נפוצה; פרופ' רבקה כרמי, נשיאת אוניברסיטת בן גוריון; אורי הרשקוביץ', לשעבר מקרן ספרא הלת' קר, ושני המייסדים שפיתחו את הטכנולוגיה שמוסחרה מאוניברסיטת תל אביב: פרופ' טל דביר, שבמעמדתו הודפס בשנת 2019 הלב האנושי הראשון, ואלון סיני, איש צבא מחיל הרפואה, סגן אלוף במיל', שעומד מאחורי מסחור הטכנולוגיה ורכש את זכויות השימוש מאוניברסיטת תל אביב. טוקר, מנכ"ל החברה, הוא רופא ילדים בהכשרתו לשעבר, סגן מנהל בית החולים הדסה עין כרם, שלמד עם דביר לתואר בהנדסת ביוטכנולוגיה בבן גוריון והכיר את סיני מהצבא - וכך חיבר ביניהם.
למה המניה קפצה ב-45% בשבוע שעבר? "למען האמת לא קרה משהו מהותי. אולי בגלל שפורסם שהתקבלנו לחממה בביה"ס למינהל עסקים באוניברסיטת ניו יורק, וייתכן שסיפור החממה והעובדה שזכינו בתוכנית של ארגון עולמי מבוסטון ללא מטרות רווח גרמה למשקיעים נוספים להמר על חברת החלום".
מתי צפויה החברה להפוך מחלום למציאות? "בשלב זה החברה עושה ניסויים בבעלי חיים, לשלב הניסויים הקליניים בבני אדם אנחנו אמורים להגיע ב-2024. בעוד חמש שנים, אולי, בתקווה - משותקים יחזרו ללכת".
הערה: שערי המניות המוצגים נמסרו ל-ynet באדיבות הבורסה לניירות ערך בתל אביב, אשר אינה מתחייבת לשלמותו, עדכניותו או נכונותו של המידע. התנודות מתייחסות רק למניות הנסחרות בסדרת מדדי הרימון, הכוללת את המדדים הבולטים בלבד, ולא לכל המניות בבורסה. אין לראות במידע או בחלק ממנו משום מצג, התחייבות, המלצה או עצמה לנהוג בדרך זו או אחרת.