שתף קטע נבחר

הסבתא לא הייתה צלולה – העברת המשק בוטלה

הנכדות התנגדו להעברת החלקה המשפחתית במושב לאחות של אביהן המנוח. בהתאם לחוות דעת רפואית קבע ביהמ"ש שהסבתא סבלה מדמנציה

בית המשפט למשפחה בירושלים קיבל לאחרונה תביעה שהגישו שתי אחיות לביטול הסכם שבמסגרתו העבירה סבתן את המשק החקלאי שלה לבתה – הדודה שלהם ואחות אביהן המנוח. השופט פליקס גורודצקי קיבל את טענתן שלפיה הסבתא לא הייתה כשירה בעת כשהסכימה להעביר לבתה את המשק.

 

בתחילת שנות ה-90 נחתם הסכם בין אביהן של האחיות לבין הוריו, שבמסגרתו התחייבו להעביר לו את המשק ללא תמורה. האב התחייב בתמורה שההורים יוכלו להמשיך לגור במשק כל חייהם. בהתאם לכך מכרו הוריהן את דירתם והמשפחה עברה לגור בשטח הנחלה לצד הסבים. ב-2001 נפטר הסב והזכויות עברו על שם הסבתא.

 

ב-2006 שהה אביהן בטיול בחו"ל ונפצע קשה בתאונת דרכים. מאז ועד מותו ב-2012 הוא היה מאושפז בארץ במצב של "צמח". באותה תקופה פעלה הסבתא למנות את אחותו של אביהן, הנתבעת, כבת ממשיכה במשק, וחתמה על מסמכים להעברת הזכויות.

אילוסטרציה (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
אילוסטרציה(צילום: shutterstock)

בתביעה הנוכחית ביקשו האחיות להצהיר כי הן בעלות הזכויות הבלעדיות במשק מכוח ההסכם בין הסבים לבין אביהן. לשיטתן, המשק עבר לאב עוד בחייו והן ירשו אותו ממנו. בנוסף הן דרשו להצהיר כי מסמכי העברת הזכויות לדודתן בטלים שכן סבתן לא הייתה כשירה קוגניטיבית לחתום עליהם.

 

הדודה טענה בתגובה שהוריה זנחו את ההסכם מול אחיה ואף הוא עצמו ראה את ההסכם כבטל. היא ציינה שבסוף שנות ה-90 הומלץ לאחיה לקבל מגרש בהרחבת המושב והוא הצהיר כי אין לו זכויות במגרש אחר. היא הוסיפה כי במועד העברת הזכויות אליה הייתה צלולה וכשירה.

 

השופט פליקס גורודצקי קבע שההסכם בין האב המנוח לסבים חסר תוקף שכן לא קיבל את הסכמת רשות מקרקעי ישראל ומעולם לא הובא לידיעתה. גם במישור היחסים הפנים-משפחתיים נקבע שהראיות מובילות למסקנה שההסכם נזנח, במיוחד לנוכח תצהיר עליו חתם האב ב-1997 שלפיו אין לו זכויות במשק והעובדה כי במשך 12 שנה הצדדים לא פעלו למימוש ההסכם.

 

לבחינת טענת כשירות הסבתא מינה השופט מומחה שקבע כי בהסתברות גבוהה - החל מתחילת 2012 הסבתא לא הייתה כשירה קוגניטיבית ונפשית לבצע פעולות משפטיות.

 

השופט קיבל את חוות הדעת והוסיף כי ראיות נוספות מעידות שהסבתא לא הייתה כשירה במעמד החתימה על מסמכי ההעברה. כך עולה למשל מגיליון שחרור מבית החולים שבו צוין שהיא לא דיברה לעניין ואובחנה ירידה קוגניטיבית ותזונתית ניכרת. גם במסמכי ביטוח לאומי צוין שהסבתא סובלת מדמנציה מאז 2011.

 

בנסיבות אלה נקבע שמסמכי ההעברה בטלים והתוצאה היא שהזכויות במשק יישארו על שם הסבתא. לא ניתן צו להוצאות.

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים