ההקלות הבאות במערכת החינוך: לאחר הביקורת על הבידוד החלקי בבתי הספר וה"התעלמות" מגני הילדים במסגרת תוכנית "כיתה ירוקה", משרד הבריאות התחייב בפני שרת החינוך יפעת שאשא-ביטון כי כבר ביום ראשון הבא יסתיים הפטור החלקי מבידודים - ויחול במשך כל שעות היום. המשמעות: ניתן יהיה ללכת לחוגים, לתנועות הנוער - וליתר המסגרות בשעות שאחרי הלימודים.



גם המצב בגנים צפוי להשתנות בעקבות הלחץ הגדול שהופעל על ראש הממשלה מצד יו"ר מרכז השלטון המקומי חיים ביבס ומשרד החינוך. ביבס שיגר לבנט מכתב ובו קרא להחיל את מתווה "הכיתה הירוקה" גם בגני הילדים: "אל לנו להשאיר את הגנים מאחור. בהסתמך על בדיקת PCR שממילא מתקיימת, אין סיבה להוציא אותם מהכלל". גם אנשי המשרד לא הבינו איך הותירו את הגנים מחוץ למתווה ללא שום הצדקה נראית לעין. בשבוע הבא מסתמן כי גם הנושא הזה ייפתר.

היכן צפויה לפעול התוכנית?

התוכנית תצא לדרך ב-127 רשויות ירוקות, אך תפעל רק בכיתות א'-ו' בתי הספר היסודיים. בעקבות כך, נשאלת השאלה למה המתווה לא כולל את הגנים - שכן הורים רבים סובלים מתופעת הבידודים של ילדיהם. למרות הניסיונות, לא קיבלנו תשובה בנוגע להחלטה הזו.

מתי התוכנית צפויה להתחיל?

כ-920 אלף בדיקות אנטיגן (בדיקות ביתיות) שנדרשות להוצאת המתווה לפועל חולקו להורים רק מהיום - כך הוחלט בחיתוך מצב שהתקיים אמש עם מנכ"ל משרד החינוך, מנהל משל"ט הקורונה מטעם משרד הבריאות וגורמים נוספים. יש לציין כי החלוקה תהיה בהתאם לתחלואה שתימצא ברשויות הירוקות. על כן, בבתי הספר מקווים שהיא תוכל להתקיים בהמשך השבוע, ספק אם כבר ביום שני.

בית ספר, קורונה, תלמידים, מורה, כיתה (צילום: AP / FLASH 90, פלאש/90 )
צילום: AP / FLASH 90, פלאש/90

מהו מספר המאומתים שבו כל הכיתה נכנסת לבידוד?

במקרה שבו ארבעה תלמידים בכיתה אובחנו כחיוביים לקורונה, הפטור מבידוד לא יהיה תקף. כל תלמידי הכיתה ידרשו להיכנס לבידוד מלא והלימודים הפרונטליים יעברו להתקיים מרחוק.

כך יפעל המתווה

על פי התוכנית שתצא לדרך בבתי הספר היסודיים, בכיתה שבה מתגלה חולה מאומת - תלמידי הכיתה ייבדקו בבדיקת PCR בעמדות פיקוד העורף או מד"א, והם ישהו בבידוד עד לקבלת תשובה שלילית. אם התוצאה שתתקבל שלילית - התלמידים יוכלו לשוב לשגרת הלימודים בכיתה, תוך שיחויבו לבצע בדיקות מהירות בבתיהם (בדיקות אנטיגן) במשך 5 ימים. ביום ה-7 התלמידים יעברו שוב בדיקת PCR באחד המוקדים ורק לאחר קבלת תשובה שלילית - תשוב הכיתה לשגרת הלימודים בבית הספר.

הפטור מבידוד תקף רק בלימודים

מלבד זאת, הפטור מבידוד תקף עד השעה האחרונה של הלימודים. כלומר, למרות שהתלמידים למדו זה עם זה לאורך כל היום, מרגע שהם חוזרים לביתם - הם לא יוכלו להיפגש וכל אחד מהם יידרש לשהות לבידוד. כתוצאה מכך, הם לא יוכלו להשתתף בחוגים, בתנועות הנוער או להיות יחד בפארקים. 

שרת החינוך יפעת שאשא-ביטון מנסה להילחם בכך והובטח לה כי לאחר שבוע מתחילת המתווה, ב-17 באוקטובר, זה עשוי להשתנות - כך שהפטור מבידוד יהיה תקף לכול אורך היום ולא רק בזמן הלימודים.

זו רשימת היישובים הירוקים שבהם צפויה לחול התוכנית, בהדרגה: 

עין נקובא

קיסריה

אחוזת ברק

בית אריה

סביון

ברקת

עין קנייא

להבים

שתולים

צור משה

מתן

כוכב יאיר

אבן יהודה

רמת השרון

לפיד

קדימה-צורן

ניצן

הוד השרון

אליכין

מיתר

בית יצחק-שער חפר

רמת גן

זיכרון יעקב

יהוד

שמשית

צור הדסה

מרכז שפירא

גבעתיים

כפר כמא

סלמה

כפר סבא

מודיעין-מכבים-רעות

נס ציונה

קדומים

צור יצחק

יקנעם עילית

בת חפר

כפר תבור

אלקנה

גבעת שמואל

שוהם

פסוטה

תפרח

פרדסיה

ע'ג'ר

עתלית

מעגן מיכאל

חספין

מבשרת ציון

קריית אונו

קרני שומרון

אריאל

תל מונד

הושעיה

גבעת אבני

הר אדר