לראשונה: טיפולי הגמילה למתמודדים עם התמכרויות יעברו לקופות החולים

הצעת החוק של חברות הכנסת עידית סילמן מימינה ושרן השכל מתקווה חדשה, צפויה להבטיח רצף טיפולי עבור מכורים ותאחד את כלל השירותים המוענקים להם תחת קורת גג אחת • ח"כ סילמן: "שדרוג משמעותי של איכות הטיפול והחזרתם של המכורים למעגל החיים הנורמטיבי"

ח"כ סילמן וח"כ שרן השכל, צילום: דוברות ח"כ עידית סילמן

"הדבר הנכון הוא לתת למטופלים קורת גג מקצועית אחת": הצעת החוק של יו"ר הקואליציה ויו"ר ועדת הבריאות עידית סילמן (ימינה) ושל יו"ר ועדת החינוך, התרבות והספורט שרן השכל (תקווה חדשה) אושרה הבוקר (ראשון) בוועדת השרים לענייני חקיקה. החוק צפוי להבטיח רצף טיפולי הוליסטי עבור מכורים רבים, שנאלצו לנדוד עד כה בין שירותי הבריאות והרווחה ללא קורת גג מקצועית אחת.

מטרת החוק הינה להשלים את הרפורמה בבריאות הנפש שהחלה ב-2015 והעבירה את תחום הטיפולים בבריאות הנפש לקופות החולים, למעט תחום ההתמכרויות, על אף שבפועל רוב המתמודדים עם הפרעת התמכרות סובלים גם מהפרעה נפשית. בכך גם יימנע "טיפול כפול", שאינו יעיל הן בריאותית והן כלכלית.

יו"ר הקואליציה ויו"ר ועדת הבריאות, ח"כ עידית סילמן אמרה: "עשינו היום צעד משמעותי בדרך להסדרת הטיפול במטופלי הנפש בישראל. יותר מדי משפחות במדינת ישראל התפרקו בשל התמכרויות שונות שלא טופלו כיאות – ואנו מתקדמים לעבר שדרוג משמעותי של איכות הטיפול והחזרתם של אותם מכורים משולי החברה למעגל החיים הנורמטיביים. תחום בריאות הנפש בו אני פעילה שנים רבות, עומד בראש מעייניי ואני שמחה וגאה שההכרה בחשיבות הנושא הגיעה גם לבית המחוקקים".

המטרה - להחזיר מכורים למעגל החיים הנורמטיבי. ארכיון, צילום: רוני שיצר

היא הוסיפה: "זה אך סמלי שהצעת החוק אושרה במועד בו אנו מציינים את יום בריאות הנפש העולמי. אני מודה לחברי סגן רה"מ ושר המשפטים, גדעון סער על קידום החוק בוועדה ולחברתי שרן השכל על שיתוף הפעולה והעשייה המשמעותיים להסדרת התחום".

יו״ר הועדה לחינוך, תרבות וספורט, ח"כ שרן השכל אמרה: "אני מודה לוועדת שרים לענייני חקיקה שאישרה את הצעת החוק החשובה הזו. תקווה חדשה התחייבה במהלך הבחירות להעביר את תחום ההתמכרויות לקופות החולים וכך עיגנו את הנושא בהסכמים הקואליציוניים. סעיף אחר סעיף אנו מוכיחים כמפלגה שיש פוליטיקה אחרת והבטחות בחירות הן לא סיסמאות אלא הסכם עבודה אל מול הציבור שבחר אותנו. הצעת החוק לא הייתה עוברת ללא שיתוף פעולה מלא בין ימינה לתקווה חדשה. לעידית סילמן יש ניסיון רב בתחום ואני בטוחה שהמשך שיתוף הפעולה בינינו יוביל לפתרון משבר שקיים כבר שנים".

פרופ שאולי לב רו מייסד המרכז הישראלי להתמכרויות אמר: "אנו מברכים על הצעת החוק והעברת טיפול הגמילה ותחלואה כפולה לקופות החולים. כעשירית מהישראלים מתמודדים עם התמכרויות, רבים עם הפרעות פסיכיאטריות נלוות, וכ90% מהם אינם זוכים לטיפול נגיש. העברת הטיפול תבטיח טיפול משמעותי ותסייע למאות אלפי ישראלים". 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר