כשבוע לאחר רצח הנערה ליטל יעל מלניק, בית המשפט המחוזי בחיפה התיר היום (ראשון) לפרסום את שמו של החשוד ברצח בת ה-17 - אדי (אדוארד) קצ'ורה, שעבד כאח בבית החולים הפסיכיטארי מעלה כרמל שבטירת הכרמל - ובו הכיר את מלניק לפני כשנה. החשוד (49) הוא תושב קריית מוצקין, גרוש ואב לשני מתבגרים, שהועסק במוסד זה 12 שנה.

עורך הדין בוריס שרמן, שמייצג את החשוד מטעם הסנגוריה הציבורית, אמר כי "החשוד מסר גרסה מפורטת לאירוע והיא תחת צו איסור פרסום. בית המשפט מן הסתם ראה את גרסתו והמשטרה כעת בודקת את גרסתו. אנחנו מקווים שבסופו של דבר הוא ישוחרר".



"החשוד פעם ראשונה בחיים שלו מצא את עצמו בחקירה ובמעצר. אגב, בניגוד לפרסומים כאלה ואחרים - המשטרה שבה ובדקה את הנושא: החשוד מעולם לא נחקר באזהרה בחשד לביצוע שום עבירה. עכשיו הוא נמצא במצב מאוד מורכב, הוא בחקירות ארוכות. שעות על גבי שעות, יום אחרי יום. גם כשהוא לא בחקירות מן הסתם, הוא עם המחשבות שלו, מצבו בהחלט מורכב", הוא הוסיף. "כבר פורסם בעבר שהיה רומן - לטענתנו, מדובר במשהו שהוא חוקי. הנושא המוסרי כמובן לא רלוונטי פה. מבחינה משפטית, גילה של המנוחה הוא כזה שאפשר קיום יחסי מין בהסכמה - גם אם זה גבר שמבוגר ממנה".

ליטל יעל מלניק, בת 17 מאור עקיבא (צילום: חדשות 12)
ליטל יעל מלניק ז"ל | צילום: חדשות 12

ישנם סימני שאלה רבים שעולים על התנהלות המשטרה והמרכז הרפואי לבריאות הנפש. בבית החולים מעלה הכרמל טוענים שהם לא ידעו על הקשר בין האח ליעל מלניק ז"ל ושהם לא ידעו על צו ההרחקה שהוצא נגדו. עם זאת, הם לא מכחישים כי המשטרה יצרה איתם קשר ועדכנה כי נעשית בדיקה סביב קשר של אותו אח החשוד ברצח לצעירה כלשהי.

במרכז הרפואי מעלה הכרמל טענו שלא ידעו שהבדיקה במשטרה נעשית סביב קשר של האח עם אחת המטפלות במקום, ואף לא נאמר להם שהם צריכים לנקוט איזשהם צעדים בנוגע להעסקתו. במרכז מציינים כי הם דווקא "הגדילו ראש" והעבירו את האח החשוד ממחלקה לטיפול בצעירים ונוער למחלקה אחרת.

אחותה רות ספדה לה לפני כשבוע: "אני מתגעגעת אלייך כל כך. הלב שלי נשבר. לו היית מקשיבה לנו ומאמינה לנו שאנחנו רוצים רק בטובתך, שתהיי הכי קרובה אלינו. רצינו להגן עלייך מהרוע ומהאכזריות שקיימים בעולם הזה. אני לא אנוח ואשקוט עד שמי שעשה לך את זה ישלם".

הזירה שבה נמצאה קבורה ליטל יעל מלניק (צילום: דוברות המשטרה)
הזירה שבה אותרה גופתה | צילום: דוברות המשטרה

שתי האחיות עלו לישראל כשהיו בנות שנתיים. הוריהן העבירו אותן לסבן וסבתן - ושבו לבלגיה. מאז 2006 לא נפגשה מלניק עם הוריה הנמצאים בבלגיה והם לא הגיעו ללוויה בגלל הגבלות הקורונה. הקשר בין מלניק לאח שעבד במוסד שבו הייתה מטופלת היה ארוך ונמשך כשנה. חברותיה, המשטרה וככל הנראה גם גורמי הטיפול ידעו על הקשר, אך לא נעשה מספיק כדי לסיים אותו. נגד החשוד הוצא צו הרחקה לבקשת סבתה.

גופתה של ליטל נמצאה בסוף השבוע שעבר, סמוך לאתר בנייה בקריית מוצקין. היא נכנסה לפנימייה חדשה באזור הדרום רק ימים ספורים לפני כן, ולאחר מכן - יצאו כל החניכים בפנימייה לחופשה. כמעט כל משפחתה חיה בחו"ל, והיא חזרה לביתה של סבתה, המתגוררת באור עקיבא. כשהתקשרו לבית סבתה כדי לבדוק שליטל אכן הגיעה הביתה – היא מסרה שלא, ושהיא יצרה עימה קשר מחיפה – בניגוד להוראות הפנימייה.