בעוד שבישראל מחסנים את כלל האוכלוסייה החל מגיל 12, ברחבי העולם יש לא מעט חששות, מבוססות יותר או פחות, לגבי תופעת הלוואי של דלקת שריר הלב, שעל פי הדיווחים נפוצה יותר אצל צעירים. יש מדינות שכבר נקטו בצעדים מעשיים והחליטו על הגבלות או שינוי מדיניות החיסונים לבני נוער וצעירים.

שוודיה ודנמרק הודיעו ברביעי האחרון על עצירת חיסוני מודרנה לצעירים. שוודיה הודיעה שהיא משהה את החיסון לכל מי שנולד החל משנת 1991 ואילך, "בעקבות הנתונים שהצביעו על עלייה בדלקת שריר הלב ודלקת קרום הלב בקרב צעירים שחוסנו". גם דנמרק הגבילה את האיסור לצעירים מגיל 18 ומטה. יום לאחר מכן, גם פינלנד הצטרפה והגבילה את חיסוני מודרנה לגילאי 30 ומעלה בלבד.

השינוי המיידי במדיניות נבע ממחקר נורדי שכלל את פינלנד, שבדיה, נורבגיה ודנמרק ומצא כי לגברים מתחת לגיל 30, יש סיכון גבוה מעט יותר מאחרים לפתח את התסמונת בעקבות קבלת חיסון של חברת מודרנה. מהמכון הפיני נמסר כי המחקר הנורדי יתפרסם תוך שבועיים ונתונים ראשוניים נשלחו לסוכנות התרופות האירופית (EMA) להערכה נוספת.

הדובר של חברת מודרנה מסר בתגובה כי, "בדרך כלל מדובר במקרים קלים ואנשים נוטים להתאושש תוך זמן קצר לאחר טיפול סטנדרטי ומנוחה. הסיכון לדלקת בשריר הלב גדל במידה ניכרת עבור אלו החולים ב- COVID-19, והחיסון הוא הדרך הטובה ביותר להגן מפני זה".

חיסון בני נוער בחיסון לקורונה (צילום: אבשלום שושני, פלאש/90 )
בישראל מחסנים החל מגיל 12 | צילום: אבשלום שושני, פלאש/90

עקבו אחרינו בפייסבוק ותקבלו את כל הכתבות ישר לפיד >

מנה אחת בלבד לילדים

החששות לסיבוכים בשריר הלב משפיע על המדיניות של מדינות שונות. כך מדינות כמו נורבגיה, הונג קונג ובריטניה המליצו על מנה אחת בלבד של חיסון פייזר לילדים מגיל 12 ומעלה, ולא על טיפול מלא בשתי זריקות, בגלל חששות של התפתחות דלקת בשריר הלב.

פרופסור לאו יו-לונג, יושב ראש ועדת הבריאות המייעצת לממשלת הונג קונג, מסר כי המומחים החליטו שעדיף שבני נוער יקבלו מנה אחת בלבד כדי "להפחית מאוד את הסיכון לדלקת לב". ממשלת בריטניה הודיעה שבוע שעבר כי תתחיל לחסן בני 12-15 בשבוע הבא, באמצעות זריקת פייזר, אך המנה השנייה לא תוצע לקבוצת הגיל לפחות עד האביב, כיוון שיועצי הרפואה הבכירים  ממתינים ליותר נתונים מרחבי העולם. נורבגיה מסרה בתחילת החודש שהיא תתחיל להציע גם מנה אחת של חיסון פייזר לבני 12-15 והחלטה על מנה שנייה תגיע מאוחר יותר.

  עוד ב-mako בריאות:
>>המוטציות החדשות מדבקות יותר באוויר הפתוח
<<כל הפרטים על התרופה החדשה לקורונה
>>תיאוריות הקונספירציה הכי פופולריות בקורונה

מודרנה, פייזר (צילום: shutterstock)
מחקרים על סיכונים אצל מודרנה | צילום: shutterstock

התופעה קיימת אך נדירה

שני מחקרים ישראלים גדולים שהתפרסמו בסוף השבוע האחרון מוכיחים באופן חד-משמעי שאומנם תופעת הלוואי קיימת, אך היא נדירה וקלה בהרבה מסיבוכי המחלה עצמה. על פי המחקר הראשון של בית החולים בילינסון ומכון כללית למחקר שהתפרסם שבוע שעבר בכתב העת הרפואי England Journal of Medicine, שכיחות דלקת שריר הלב לאחר החיסון בישראל הייתה הגבוהה ביותר בקרב גברים בגילאי 16 עד 29כ-11 מתוך כל 100,000 נבדקים פיתחו את המצב כמה ימים לאחר החיסון, אך עדיין אחוז המקרים נמוך מאוד - 54 מקרים מתוך 2.5 מיליון מטופלים.

במחקר השני נמצא כי בני נוער בגילאי 16 עד 19 יש את השכיחות הגבוהה ביותר של דלקת שריר הלב לאחר המנה השנייה, פי 9 בהשוואה ללא מחוסנים באותו גיל באותו הזמן, אלא שגם בקרב הקבוצה הזו הסיכוי הוא נמוך וברוב המקרים התופעה התבטאה בתסמינים קלים.

"הממצאים מראים כי מדובר בתופעת לוואי נדירה יחסית אפילו בקבוצות אוכלוסייה הנמצאות בסיכון המוגבר ביותר - גברים צעירים", אמר ד"ר גיא ויטברג, קרדיולוג בבית החולים בילינסון, שהיה שותף למחקר. "ברוב המוחלט של המקרים מדובר במחלה קלה עם מהלך שפיר, אשר לא משפיעה באופן משמעותי על התפקוד הלבבי בטווח הקצר ולא צפויה להשפיע על בריאות המטופלים בטווח הארוך. שמחנו לגלות כי מבין המחוסנים המועטים שחלו בדלקת שריר הלב מרביתם חוו מחלה קלה יחסית ונזקקו למשך אשפוז קצר".

מהי דלקת שריר הלב - מיוקרדיטיס (Myocarditis)?

  • מתפתחת ברוב המקרים כתוצאה מזיהום, ולעיתים רחוקות ממחלות או תרופות שמובילות לדלקתיות ו/או להיחלשות של המערכת החיסונית.
  • מתבטאת לרוב בכאבים בחזה, עייפות, קוצר נשימה ודופק לב חריג.
  • במקרים הקשים, התסמינים השכיחים כוללים: כאבים בחזה, קוצר נשימה במנוחה או בעת פעילות גופנית. הצטברות נוזלים בגוף המתבטאת בנפיחות לרוב ברגליים, בקרסוליים ובכפות הרגליים.