קנצלר אוסטריה, סבסטיאן קורץ, התפטר אתמול (שבת) מתפקידו בעקבות ריבוי החשדות נגדו כי הוא ותשעה מחברי מפלגתו העניקו שוחד לכלי תקשורת במדינה עבור סיקור חיובי. על פי החשד, במהלך השנים 2018-2016, הם העבירו, לכאורה, כספי ציבור לכלי תקשורת שונים במדינה, במטרה להציג תוצאות סקרי בחירות באור חיובי ומחמיא. במאי 2017 הוביל קורץ את מפלגתו לניצחון בבחירות.

קורץ, יחד עם תשעה אנשים ו-3 גופים ממשלתיים נוספים, נמצאים במרכזה של חקירה המתנהלת באוסטריה בימים אלה. החשדות המרכזיים נגדם הם הפרת אמונים וקבלת שוחד. על פי החשד, קורץ ושותפיו זייפו קבלות של משרד האוצר האוסטרי בגובה 1.2 מיליון אירו, שהועברו לקבוצת תקשורת בתמורה לפרסום סקרים וטורי דעה מוטים לטובתו. הקנצלר האוסטרי הבהיר כי החשדות נגדו הם "חסרי בסיס" והודיע כי לא עשה דבר שאינו כשורה.

החשדות העולים נגד קורץ, מנהיג מכהן במדינה חשובה באירופה ומי שנחשב לידיד גדול של מדינת ישראל, מזכירים באופן טבעי את החשדות שעלו נגד ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו. במהלך השנים האחרונות החלו להתעורר חשדות נגד נתניהו, בעודו מכהן בתפקיד ראש הממשלה, בגין עבירות שונות - במה שלימים הפך לשלושה תיקים שונים. בחודש נובמבר 2019 הגיש היועמ"ש אביחי מנדלבליט כתב אישום נגד נתניהו בעבירות של שוחד, מרמה והפרת אמונים. למרות הדמיון בין שני המקרים, קיים גם שוני לא מבוטל.

על אף שהעבירות שבהן קורץ נחשד ונתניהו מואשם הן דומות ועוסקות בקבלת שוחד בצורת סיקור עיתונאי חיובי, הרי שבשני המקרים ניתנה, לכאורה, מתת שונה עבור תמורה זו. במקרה של נתניהו, כידוע, הוא מואשם בתיק 4000 כי זכה בסיקור חיובי באתר וואלה בעבור כך שקידם עסקאות והטבות רגולטריות עבור בעלי האתר לשעבר, שאול אלוביץ'. במקרה של קורץ, הוא נחשד כי העביר, לכאורה, כספי ציבור שהיו ברשות מפלגתו במהלך קמפיין הבחירות שלו לעיתונים וכלי תקשורת עבור קבלת סיקור עיתונאי חיובי. החקירה בעניינו של קורץ עדיין בראשיתה, וטרם פורסמו כלי תקשורת אוסטריים החשודים במעורבות בפרשה.

קנצלר אוסטריה במסיבת עיתונאים (צילום: רויטרס)
קנצלר אוסטריה במסיבת עיתונאים | צילום: רויטרס

גם ברמה הפוליטית והציבורית קיים שוני בין המקרים של נתניהו וקורץ, בשל העובדה שקנצלר אוסטריה הודיע על התפטרותו בשלב מוקדם של הפרשה, כשהיא מצויה עדיין בשלבי החקירה בלבד. בניגוד אליו, ראש הממשלה לשעבר נתניהו סירב להתפטר, הודיע שהוא כופר באישומים נגדו, ובמשך 4 מערכות בחירות ניסה להשיג רוב שיבטיח לו את המשך כהונתו בתפקיד.

למרות שהרבה להצהיר ש"לא יהיה כלום כי לא היה כלום", הפסיד לבסוף נתניהו בבחירות האחרונות. למרות שלא התפטר, לפחות חלק מהמפלגות הודיעו שיסרבו לשבת בממשלה יחד עם אדם הנאשם בפלילים, מה שבסופו של דבר הביא לסדרת מערכות הבחירות ולהכרעה הפוליטית נגדו. מנגד, קורץ התפטר מיד, למרות שגם הוא הודיע כי הוא כופר באשמה המיוחסת לו.

בנימין נתניהו בבית המשפט (צילום: אורן בן חקון)
צילום: אורן בן חקון

חשוב להבין כי התפטרותו של קורץ מתפקיד הקנצלר אינה נובעת בהכרח מהעובדה כי הוא דוגל בתקינות שלטון החוק האוסטרי. למעשה, המהלך הגיע לאחר איומה של מפלגת הירוקים באוסטריה, השותפה המרכזית לממשלה של מפלגת העם האוסטרית (OVP) בהנהגתו של קורץ, כי תפרק את הממשלה המשותפת אם הוא יישאר בתפקידו בזמן החקירה והחשדות המתנהלים נגדו.

ביום שלישי תוכננה להיערך הצבעת אי-אמון נגד המשך כהונתו של קורץ. הקנצלר, שחשש מפני נפילת הממשלה ומערכת בחירות נוספת בתוך כמה שנים בודדות בלבד, ומבלי שממשלתו עדיין העבירה תקציב, הודיע: "מה שאנו זקוקים לו כעת הוא יציבות. כדי לפתור את הקיפאון הזה, אני רוצה לפנות את הדרך ולמנוע כאוס". במקום קורץ יעמוד בראש המדינה האוסטרית שר החוץ בממשלתו, אלכסנדר שלנברג.