עם רקורד של 92 מדינות, לסייע לאנשים לטייל נכון זה סוג של שליחות צדדית שלי כמטיילת, אבל גם ובעיקר כמחנכת. היעד שאכתוב עליו הפעם דורש התייחסות דרך שני הכובעים הללו, התיירותי והחינוכי: ברוכים הבאים לפולין!

בספטמבר האחרון הגעתי בפעם החמישית לפולין. עד אז, ביקורי תמיד היו במסגרת עבודה ועסקו בעיקר בפולין של פעם, זו שחשוב לנו להכיר את ההיסטוריה שלה, כדי שנזכור כבודדים ונמשיך לצמוח כעם. אבל הביקור האחרון היה אחר, הפען טסתי באופן פרטי ועם הבת שלי, תלמידת יב'.

הביקור הזה נולד בבוקר באמצע אוגוסט, כשהכריזו על פולין כירוקה ואני מיד חשבתי על שני דברים: איזה יופי שאפשר לטוס אליה בלי שידחפו לנו מטוש לאף וגם על משהו קצת יותר עמוק (משחק מילים שכזה): חשבתי על שלושה מחזורים של אלפי בני נוער ישראלים שעידן הקורונה גזל מהם את האפשרות לבקר בפולין במסגרת בית הספר. אלפי תלמידים שלא התאפשר להם להרחיב את ההשכלה התודעתית ואת התפיסה הזהותית שלהם דרך חוויה ממשית וצעידה פיזית בשביליו של פרק טרגי בסיפור הלאומי שלנו. והבת שלי ביניהם.

מוזיאון בית החרושת לאמייל של אוסקר שינדלר  (צילום: ליאת כהן רביב)
מוזיאון בית החרושת לאמייל של אוסקר שינדלר | צילום: ליאת כהן רביב

מיד שכנעתי את עצמי שעלי לעשות מעשה. רק מה? כשתבחרו לנסוע אליה באופן עצמאי, בהנחה שגם אתם לא מדריכי פולין מוסמכים, לא יהיה מנוס מלתכנן בה ביקור אחר, אז אני כאן היום כדי לנסות לסייע.

"וואלה, מפתיע פה"

דיאלוג אגבי עם הבת שלי עזר לי למקד נרטיב לביקור עצמאי ומשמעותי בפולין (ראו המלצת מסלול מטה). ברגע שנחתנו בקרקוב יצאנו משדה התעופה ותוך נסיעה במרחבים מרהיבים, שמעתי אותה ממלמלת: "וואלה מפתיע פה."

"למה מפתיע"? שאלתי אותה, "הרי ביקרת ברוב מדינות אירופה ועם כל הכבוד לפופולריות של כמה מהאחרות, פולין היא מדינה וותיקה עם היסטוריה סוערת בת אלפי שנים. זה הגיוני לצפות למרחבים ירוקים עם אין סוף כפרים חינניים, מצודות מוזיאונים, צימרים מלונות וריזורטים, מסעדות ובתי קפה לא ככה?"

"כן", היא ענתה לי, "ועדיין, יש פה קונוטציה מיידית לפרק איום ונורא בסיפור הלאומי שלנו, וזה פשוט מוזר בכל הירוק הזה!"

עצירה בכפרים קטנים ועתיקים בצידי הדרך בין קרקוב לזאקופנה  (צילום: תומר כהן)
כפרים קטנים ועתיקים בצידי הדרך בין קרקוב לזאקופנה | צילום: תומר כהן

בזמן שהיא צילמה חשבתי על זה שבניגוד ליעדים אחרים באירופה, שגם בהם הייתה רדיפה אנטישמיות ורצח יהודים (גרמניה, צרפת, יוון ועוד), בפולין - ביתם של מחנות ההשמדה הרצחניים ביותר - כמעט ואי אפשר להפריד בין המדינה העכשווית ובין החלק האפל שלה בתודעה שלנו. ולכן אין להפריד, יש לשלב, אבל לשלב נכון. ואז, או אז תרוויחו ערך מוסף בלתי רגיל וייחודי למדינה הזו וסיבה חשובה ומשמעותית לבחור בה כיעד.

אם שכנעתי אתכם ואתם בוחרים לשלב את השואה בביקור שלכם בפולין, להלן 4 המלצות לפני שיוצאים לדרך:

  1. כדאי להכין את המשפחה לשילוב של 'טיול' ו'לימוד', "טיולימוד" אם תרצו. נכון לדבר על נסיעה שהיא 'אחרת', ויתרה מכך: אני ממליצה למסגר את הנסיעה עם כותרת של עבר, הווה, (ושיח על) עתיד.
  2. נכון יהיה למנן את העיסוק בעבר לכדי שליש מסך תוכנית הביקור, כי יש גם הווה ועתיד כאמור, ואל תהססו לשלב בנינוחות והוגנות את פולין העכשווית, זו שחיה ובועטת, פולין התיירותית המגוונת, זו שתציע לכם חופשה משפחתית מופלאה במחירים אטרקטיביים.
  3. לאורך הביקור כולו, תוך כדי חוויה, יהיה נכון להעלות שאלות דרך הקונטקסט המשולש הזה (עבר, הווה, עתיד), כדי לתת לביקור הזה תוקף משמעות ורלוונטיות.
  4. שווה לצפות בסרט 'רשימת שינדלר' כהכנה: הוא מתרחש כולו בקרקוב ותוכלו לשלב חלק מהמקומות במסלול הביקור שלכם והם יקבלו תוקף ורלוונטיות מוגברת.

פולין בזמן קורונה: יש להציג בדיקת PCR שלילית שנעשתה עד 72 שעות לפני הטיסה. מחוסנים ומחלימים מחצי השנה האחרונה פטורים מחובה זו. יש למלא טופס מעקב ממשלתי (לינק).

איך נראה מסלול משולב?

יום 1: קרקוב

עבר: אני ממליצה בחום לפתוח בסיור עם ניסן צור, עיתונאי ומדריך סיורים שגר בקרקוב כבר 13 שנה (תמצאו אותו בפייסבוק: ניסן צור סיורים בקרקוב, או בוואטסאפ: 48519688169+), ניסן יוביל אתכם בסיור רגלי בין נקודות יהודיות רלוונטיות בעיר העתיקה וברובע היהודי. עלות הסיור 100 זלוטי למבוגר ו-50 לילד (10% הנחה מובטחת למי שקורא את הכתבה הזאת).

סממנים יהודיים ובתי כנסת עתיקים בסמטאות העיר  (צילום: ליאת כהן רביב)
בתי כנסת ברובע העתיק של העיר | צילום: ליאת כהן רביב

את ארוחת הצהריים תעשו במתחם משאיות המזון ב- Plac Izaaka (נסו את הנקניקיות, לא תצטערו), זו סצינה מדליקה ועכשוויתת ומסתבר שהפולנים חובבים משאיות מזון ואני מבטיחה לכם שעד סוף הביקור תצטרפו אליהם.

הווה: במהלך הסיור סמנו לכם נקודות עניין שאינן חלק מובנה בסיור, וחזרו אליהן במהלך היום, כמו: שוק Old Kleparz, שוק הפשפשים ברובע היהודי (לא תאמינו מה מצאנו שם. תציצו אצלי בסטורי), חנויות הוינטג' הפזורות ברובע, מוזיאון משחקי הפינבול Muzeum Flipperów, טירת ואוול - Wawel Royal Castle ועוד.

שוק פשפשים בקרקוב. כאמור, אי אפשר שלא לעסוק בעבר  (צילום: ליאת כהן רביב)
זה מה שמצאנו השוק הפשפשים | צילום: ליאת כהן רביב

סיימו את היום במסעדה מסורתית ותופתעו גם מהעיצוב המזמין וגם מכמה שהאוכל הפולני טעים. המלצה שלי: Morskie Oko, ואם אין בה מקום אז ב- Restauracja U Babci Maliny.


יום 2: קרקוב

עבר: חצו את נהר הויסלה לחלק הדרומי של קרקוב שם תבקרו באחד המוזיאונים המרשימים והמלמדים שחוויתי לאחרונה. המוזיאון מתעד את החיים בקרקוב תחת השלטון הנאצי והוא נבנה בתוך בית החרושת לאמייל של אוסקר שינדלר. המוזיאון לא עוסק במחנות ההשמדה ולכן מתאים גם לילדים צעירים, גם כי הוא מאוד אינטרקטיבי. עוד חשוב לדעת, שהמוזיאון כמעט לא עוסק באוסקר עצמו, למעט חדר אחד שמוקדש לו.

הווה ועתיד: שני צעדים משם נמצא המוזיאון לאמנות מודרנית של קרקוב. מיד אחרי שעסקנו בעבר, נכון להקדיש חצי שעה למוזיאון הזה כדי שיסייע לנו לזכור את חשיבות האמנות ביצירת תמונת מציאות עתידית. המייצגים מגוונים ואקלקטים וכך גם האמנים. אני מקווה שהמייצג של בועז ארד עוד שם.

אל מול המוזיאון לאמנות מודרנית  (צילום: ליאת כהן רביב)
המוזיאון לאומנות מודרנית | צילום: ליאת כהן רביב

שימו לב שממש מאחורי המוזיאונים מסתתר האנגר קטן ומעוצב עם אסופה של דלפקי מזון צמחוני וטבעוני אבל מהסוג הטעים: Huta Mięsa. שווה להציץ.

לא רעבים מספיק? לפחות תעשו עצירת קפה בפטיסרי מהמם: Galeria Tortów Artystycznych. במרחק הליכה סביר משם תוכלו לראות את השריד היחיד מחומת הגטו ולבקר בכיכר גיבורי הגטו הסמוכה - שתי פיסות משמעותיות מהעבר שמשולבות בחיי העיר העכשוויים במיזוג ראוי ומעודד. את היום תסיימו במסעדה נהדרת שעונה לשם SZARA GES (חשוב להזמין מקום מראש באתר שלהם וחייב לאכול את הקינוח שנקרא "ביצת האווז").

מלונות מומלצים בקרקוב:

הולידיי אין - מלון 5 כוכבים במיקום מנצח ובניהול ישראלי. המלון מציע הנחה משמעותית לקוראי הכתבה הזו. לטובת תיאום לינה במחיר מוזל כתבו ישירות למגדה (ושלחו לה לינק לסימוכין): smc@hik.krakow.pl

בקטגוריית לאקז'רי, ללא ספק מלון Bachleda Luxury Hotel, מלון בוטיקי מעולה.

קטגורית 4 כוכבים אבל מפנק וגם צמוד לקניון: Mercure Kraków Stare Miasto (בהמלצה חמה של הילה אלון).

קרקוב, כיכר מרכזית מהמאה ה13  (צילום: תומר כהן)
הכיכר המרכזית בקרקוב | צילום: תומר כהן

מסעדות מומלצות בקרקוב:

VELO - ביסטרו בעיצוב מדהים, אוכל נהדר ומחירים מצחיקים!

Poco Loco Czysta - מקסיקני משגע

Bistro Bene by Tomasz Leśniak - ביסטרו איכותי

URARA SUSHI & HOT POT - סושי לא רע בכלל


יום 3: מקרקוב לזאטור

הווה: שוכרים רכב (תיאום מהארץ, ביטוח מלא מומלץ) ויוצאים כשעה נסיעה לכיוון זאטור Zator, עיירה קטנה בליבו של אזור מלא בריכות ומאגרי מים, שבנויה סביב מספר פארקי שעשועים (התמחות ברכבות הרים). ככזו, יש בה מספר ריזורטים מקסימים ומעוצבים למשעי. תבלו שם לילה אחד, הנסיעה עצמה תהיה לכם יפה והמרחבים הירוקים יעתיקו נשימה.

מלונות מומלצים בזאטור:

Scandinavia Resort - בסגנון סקנדינבי בצד אחד ובצד השני מתחם לינה עשוי קונטיינרים בצבעים משגעים.  במסעדה של המלון הזה אתם חייבים לאכול!

Western Camp Resort - בסגנון המערב הפרוע.

Osada Zator Family - בסגנון כפרי מסורתי.


יום 4: ביקור באושוויץ

עבר: מבחינת מסלול אתם נמצאים כ-25 דקות מהמחנות אושוויץ ובירקנאו. אם תבחרו לבקר בהם נכון לעשות זאת בבוקר היום הרביעי כשיש לכם מספיק ידע ומידע מהימים הקודמים והביקור הופך משמעותי יותר.

חשוב לתאם את הביקור מראש מאחר והסיורים מתבצעים אך ורק בליווי מדריך מקומי. להלן לינק לדף מידע מלא כולל קישור לתיאום ביקור.

אם אתם בוחרים לבקר ואתם עם ילדים/נוער, בקשו מהם לאתר מראש קטע טקסט כלשהו שמדבר אליהם וקשור לשואה ולהביא אותו איתם. תנו להם להקריא אותו בנקודה שירגישו שזה נכון להם. לא תאמינו כמה משמעותי זה יהיה עבורם. הבת שלי בחרה בשיר וגם שרה אותו. המחנה כולו נדם!


במידה ואתם בוחרים שלא לכלול את המחנות זה גם בסדר כמובן ואז ממשיכים במסלול להלן:

ימים 5+6: זאקופנה

הווה: כשעתיים נסיעה מזאטור מסתתרת עיירת סקי מקסימה, בין הרים ירוקים או מושלגים (תלוי בעונה) וכל האטרקציות הנגזרות מהז'אנר הזה.

בדרך לשם תוכלו למצוא מספר כפרים קטנים לעצור בהם. בכל אחד מהם תחפשו את בית הכנסת היהודי. תמיד יהיה כזה , לרוב כבר איננו פעיל, אך מסגיר סיפור מרתק וקורע לב לגבי גורלה של הקהילה שאבדה שם. אנחנו עצרנו ב-ודוביצה וגם בנובי טארג.

זאקופנה: תוכלו להעביר יומיים שלמים בין הפוניקולר שעולה לראש ההר, מוזיאון הבית ההפוך ומוזיאון השמחה, שוק האיכרים המקומי, מדרחוב האבנים המשובץ חנויות, מסעדות ובתי קפה מקסימים ואפילו באקווריום אם רק תרצו. אני ממליצה לעשות שם שני לילות לפחות.

זקופאנה, ללון במלון בן 200 שנה  (צילום: ליאת כהן רביב)
זאקופנה - לישון במלון בן 200 שנה | צילום: ליאת כהן רביב

מלונות מומלצים:

Grand Hotel Stamary - מלון מקסים ועתיק עם ספא נהדר בעיצוב מסורתי.

Nosalowy Park Hotel & SPA - חדשני ומעוצב.

כדאי לדעת שחיפוש מהיר יגלה לכם מבחר עצום של צימרים ואירוח ביתי מסורתי שיכול להיות חוויה מעניינת ומפגש מקסים עם מקומיים.

מסעדות חובה בזאקופנה:

Restauracja Zakopiańska- מסעדה נהדרת עם שף צעיר שחותר לכוכב משלן.

Restauracja Villa Toscana- מסעדה איטלקית יפיפיה עם פיצות מתוך טאבון לבנים.


יום 7: חזרה לקרקוב

אפשר לבחור בדרך הקצרה - שעה וחצי ואתם חזרה בעיר. אני ממליצה ללון במלון שונה מזה שישנתם בו קודם כדי לגוון קצת ולהקדיש את הזמן לקניות, כי גם זה חלק מהנה ובלתי נפרד מכל נסיעה לחו"ל (ובפולין מאוד זול).

עבר: טרם הכניסה לעיר אפשר לבחור לעצור במכרות המלח בווייליצ'קה, שזה אתר סופר פופולרי באזור ואם טרם יצא לכם לרדת לבטן האדמה זו בהחלט עצירה ראויה. אנחנו הרגשנו רוויות ולכן דילגנו.

אנחנו בחרנו בדרך ארוכה יותר, בעיקר כי רצינו לעבור בעיירה נובי סונץ ושמחנו שעשינו זאת (פרטים בסטורי) וגם בחרנו ללון לילה אחד במלון מקסים שנקרא: Heron Live Hotel (מלון לאקז'רי במחירי אנ"א עכו).


יום 8: פארק לאומי ומדבר יורה

עבר והווה: את היום הזה אני ממליצה להקדיש לשני יעדים:

  1. חצי שעה מקרקוב מסתתר  Ojcowski National Park שהוא הפארק הלאומי הקטן ביותר בפולין ובין היפים שבהם. יש בו מגוון מסלולים בדרגות קושי שונות והוא פשוט מרהיב (ראו תיעוד בסטורי). הכניסה חופשית.
  2. משם אני ממליצה לנסוע חצי שעה נוספת ולהגיע למדבר מתקופת היורה (בחיי), שנמצא לו ככה בנקודה מקרית באירופה ובכלל, מה עושה מדבר באירופה? Pustynia Błędowska - Róża Wiatrów, שווה לבקר שם ולו כדי לחוות את הדיסוננס בנוף וכמה המדבר הקטן הזה יפה ולא קשור לשם בכלל. גם פה הכניסה חופשית ויש מתחם משאיות אוכל.
    מדבר יורה שעה מקרקוב  (צילום: תומר כהן)
    מדבר יורה | צילום: תומר כהן

בין לבין, אם תהיו רעבים, אז כדאי לעצור ב-Karczma Maciejówka, מסעדה משפחתית מסורתית מקסימה.

שווה לשקול ללון שם באזור כי אז אתם רק 20 דקות משדה התעופה. אני ממליצה על: Chochołowy Dwór ובבקשה תשאירו זמן לטייל בחצר האחורית של המלון (מרחבים של שדות מרהיבים).

לא לשכוח לשלב עצירה בסופר, כי בחו"ל זה כיף.

 

כדי לחוות את המסלול ואת האתרים והמסעדות גם ויזואלית אתם מוזמנים לסייר באחד משלושה היילייטס שמחכים לכם אצלי בעמוד אינסטגרם. אתם מוזמנים גם לפנות ולשאול שאלות