שותים קפה מקפסולות? אולי כדאי שתשקלו להפסיק

מחקר מפתיע העוסק בהתכלות חומרים מצא כי דווקא קפסולות הקפה הרגילות, העשויות משילוב של אלומיניום ופלסטיק, הן מהחומרים המזהמים ביותר בעולם • מצד שני, לפחות כאן בארץ ישנה נקודת אור

הכנת קפה, צילום: איי.פי.

אוהבים לשתות קפה בקפסולות? אתם לא לבד. מדובר בדרך קלה, לרוב זולה ודי טעימה לשתות קפה שנחשב לאיכותי יותר בדרך כלל מהקפה השגרתי הנמכר בסופרמקטים ברחבי העולם. עם זאת, ייתכן מאוד שהכתבה הבאה תגרום לכם להימנע מלעשות זאת, או לכל הפחות, להתחיל לשקול אפשרויות אחרות.

מחקר שנערך בבריטניה על ידי חברת האריזות "Packaging Online" מצא כי קפסולות הקפה, כלומר קפסולת האלומיניום ולא הקפה שבתוכה, הן אחד החומרים המזהמים ביותר בעולם, ותהליך הפירוק של קפסולה בודדה עלול להגיע ל-500 שנה.

החברה בדקה את סוגי הקפסולות השונים כדי לברר אילו מהן מתכלות בקלות ואילו מתכלות לאט יותר ומהוות מפגע לאורך זמן רב יותר. מן הבדיקות עולה כי חומרי זכוכית, למשל, הם סוג האריזה האיטי ביותר מבחינת משך זמן ההתכלות, יותר ממיליון שנים בממוצע. עם זאת, רוב הזכוכיות בעולם ממוחזרות, אז מבחינת הנזק, הוא מצומצם יותר.

לגבי הקפסולות הבעיה גדולה יותר, אף שמדובר בזמן התכלות "קצר" של 500 שנה בממוצע. את האלומיניום והפלסטיק, שמהם עשויות הקפסולות, קשה להפריד לצורך המיחזור, ומדובר בצעד שהוא בעיקר לא יעיל בפן הכלכלי, מה שהופך את הקפסולות לבעיה עולמית של ממש. זאת, כיוון שבכל רגע נתון, על פי נתוני המחקר לפחות, מיוצרות ובמקביל מגיעות לאתרי ההטמנה ברחבי העולם עשרות אלפי קפסולות.

כשחברת האריזה בדקה מדוע הקפסולות מתכלות כה לאט, התברר כי הסיבה לכך היא שהן מיוצרות באופן עמיד מאד על מנת שיוכלו לעמוד בלחץ הגבוה של הליך הכנת קפה במכונה ביתית. לאור זאת, ההמלצה לצרכנים היא לעבור לקפסולות נירוסטה רב-פעמיות, או כאלה מחומרים מתכלים יותר, אך בשני המקרים מדובר בהמלצות לא כל כך נגישות, זמינות או נוחות.

ראוי לציין כי עניין הקפסולות המזהמות הוא לא חדשה של ממש, לפחות לא לחברות המייצרות קפסולות, שעושות את מרב המאמצים למחזר ככל האפשר הן את הקפסולות והן את הקפה שבתוכן. שתיים מהמובילות שביצרניות הקפסולות בישראל, "נספרסו" ו"עלית", מציעות לצרכנים אופציה של החזרת הקפסולות המשומשות ללא עלות והעברתן למפעלי המיחזור. הקפה הופך לחומר גלם.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר