פרקליטות מחוז מרכז הגישה היום (ראשון) לבית משפט השלום בכפר סבא כתב אישום נגד אסלאם טאהא (38) ועלי עיסא (33) מכפר קאסם ונגד חמאדה עאסי (24) מכפר ברא - בגין עבירות של תקיפת שוטר בנסיבות מחמירות, פציעה, איומים, הפרעה לשוטר והתנגדות למעצר, כל אחד על פי חלקו. האישום מגיע כשבוע לאחר שתקפו באלימות שוטרים שהגיעו להשליט סדר בעיר כפר קאסם ומנעו מהם לבצע את עבודתם. במקביל לכתב האישום, הוגשה בקשה להארכת מעצרם לבית משפט השלום פתח תקווה.

על פי כתב האישום, שהוגש על ידי עו"ד דודי ענבר, בכפר קאסם פועל ארגון "השמירה", ששם לעצמו למטרה להשליט סדר באזור ולערוך "סולחות" בין תושבי המקום, והנאשם טאהא נמנה על מתנדביו. ביום 1.10.21, בעת סיור משטרתי בעיר כפר קאסם, דווח לשוטר הסיור ולמתנדב אשר היה עימו, על אדם אשר השתולל בסמוך, התפרע, היכה מספר אנשים ופגע ברכוש.

שוטר שהותקף בכפר קאסם
שוטר שהותקף בכפר קאסם

עוד נודע לשוטרים, כי חברי ארגון "השמירה", ובהם טאהא, לכדו את אותו אדם, היכו אותו, הכניסו אותו לרכב מטעמם ונסעו מהמקום כשהוא ברכבם. בשל כך, הגיעו השוטרים למבנה העירייה הציבורי, שבו הוחזק אותו האדם וביקשו לראותו. טאהא עמד חוצץ בין השוטרים לדלת המבנה וסירב לזוז ממקומו, תוך שהוא טוען שהתערבות המשטרה רק תיצור בלאגן. בסמוך להגעתם למקום הצטרף לשוטר ולמתנדב גם קצין משטרה. בחלוף הזמן, החלו אנשים להתגודד סביב השוטרים, לצעוק לעברם ולגדפם, עד שאחד השוטרים נאלץ לשלוף לעבר טאהא מכשיר "שוקר" במטרה להרתיעו.

בשלב מסוים, נפתחה דלת המבנה מבפנים על ידי עאסי, שנודע לאחר מכן כי הוא האדם שאותו לכדו חברי הארגון, ובעת שניסה לצאת מן המבנה - החל עימות בין טאהא ששמר על הדלת מבחוץ לשוטרים שבמקום. כתוצאה מכך, הפעיל אחד השוטרים את השוקר כשהצמיד אותה לבטנו של טאהא, שהגיב במתן שלושה אגרופים לפניו של השוטר. כל אותה העת, עמד מן הצד הנאשם עיסא, צעק לעבר השוטרים וקילל אותם, עד שבשלב מסוים החל לתקוף את המתנדב שהיה במקום.

בתוך כך, הנאשם עאסי הצליח לצאת מן המבנה והחל גם הוא לתקוף את השוטרים במקום. בהמשך, ניסה להתנגד למעצרו, ובהגיעו לתחנת המשטרה המשיך להשתולל ופצע עצמו ע"י כך שנגח עם ראשו וגופו בדלת התא בעוצמה רבה. כתוצאה מכך, נזקק עאסי לטיפול רפואי וכשפונה לבית החולים ניסה לתקוף את אחד השוטרים שליוו אותו במטרה לחמוק מן המקום. הנאשמים טאהא ועיסא הסגירו עצמם מיד לאחר האירועים, בעוד שהנאשם עאסי נמלט מן הזירה - אך הסגיר עצמו יום לאחר מכן בתחנת המשטרה.

בתיעוד של אירוע התקיפה, נראה אחד מהמקומיים תוקף באגרופים ובאלימות קשה את אחד מהשוטרים שמקיפים אותו. במקביל, אדם אחר נראה דוחף את השוטרים, מכה את אחד מהם בפניו - ועוזב את המקום מבלי שאף אחד מהשוטרים מנסה לעוצרו. שני שוטרים ומתנדב נפצעו וקיבלו טיפול רפואי במקום.

הרקע לאירוע היה עימות שהתפתח בין מקומיים לשוטרים, שהגיעו לבצע חיפוש במטה "ועד השמירה" של כפר קאסם. התושבים טענו כי מה שגרם לעימות האלים היה שימוש של השוטרים באקדח טייזר כלפי כמה מהמקומיים. לדברי תושבים, זהו אינו העימות הראשון בין שוטרים לבין אנשי השמירה במקום.

כמה ימים לאחר תקיפת השוטרים, אמר אחד החשודים כי "איבדתי שליטה, אני מצטער. שוטרים הגיעו למתחם שלנו, בעקבות מידע שהגיע אליהם שאומר שאנחנו יחידת האבטחה של כפר קאסם", כפי שפרסמנו לראשונה ב-N12. "הם חשבו שחטפנו אדם והחזקנו אותו בכוח בניגוד לרצונו אצלנו - דבר שלא היה נכון. השוטרים דרשו בכוח להיכנס למתחם שלנו ולערוך חיפוש, שאלתי אותם מה יש להם לחפש אצלנו?"

הוא הוסיף: "זה שטח פרטי שלנו, מהר מאוד הוויכוח המילולי התלהט, ואז משום מקום קיבלתי חשמול טייזר בגב, אז הגבתי אינסטנקטיבית כי רציתי להגן על עצמי. איבדתי שליטה, מדובר באירוע מצער ואני מצטער עליו. אני אבא לילדים איש משפחה, בן 40 נעדר עבר פלילי".

המפכ"ל קובי שבתאי אמר בתגובה על תקיפת השוטרים כי המשטרה לא תקבל מצב שבו פוגעים בשוטרים שבאים לבצע את תפקידם. "לא נעביר לסדר היום אירועי אלימות כלפי שוטרים כפי שקרה בכפר קאסם", הדגיש שבתאי. "הנחתי את פיקוד המחוז והמרחב לפעול בנחרצות ובתקיפות ולשים את היד על כל מי שלקח חלק באירוע ואנו נעמיד לרשותם את כל האמצעים והכוחות שיידרשו".