בכיר איראני: התפתחות משמעותית בדרך לפצצת אטום

לפי מוחמד אסלאמי, יו"ר הסוכנות האיראנית לאנרגיה אטומית - נחצה הרף של 120 ק"ג אורניום מועשר, בשיעור של 20% מהנדרש • "תוכנית הגרעין שלנו נועדה למטרות שלום – אנו דואגים אך ורק לאינטרסים הלאומיים שלנו"

צנטריפוגות איראניות במתקן העשרת אורניום, צילום: אי. פי.איי

הלחץ שמפעילה טהרן על ממשל ביידן מתחזק: איראן חצתה את רף ה-120 ק"ג אורניום מעושר בשיעור של 20%. כך הודיע אתמול (שבת) יו"ר הסוכנות האיראנית לאנרגיה אטומית, מוחמד אסלאמי. "יש לנו יותר מ-120 ק"ג אורניום מעושר בשיעור של 20%", צוטט אסלאמי בסוכנות IRNA.

"אזרחינו יודעים היטב כי הן (מעצמות המערב) היו אמורות לתת את הדלק המועשר בשיעור 20% לשימוש הכור בטהרן, אך הן לא עשו זאת", המשיך יו"ר הסוכנות האיראנית לאנרגיה אטומית. "אם הקולגות שלנו לא יעשו זאת, יהיו לנו באופן טבעי בעיות של מחסור בדלק לכור בטהרן". אסלאמי אף הוסיף את הטענה האופיינית לטהרן כי "תוכנית הגרעין שלנו נועדה למטרות שלום, ואנחנו דואגים אך ורק לאינטרסים הלאומיים שלנו".

מדובר בהתפתחות משמעותית ביותר, שהרי המשמעות היא שאיראן חצתה את הרף הנדרש של אורניום מועשר בשיעור 20% לייצור פצצת אטום - 120 ק"ג. רק בחודש שעבר דיווחה הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) כי לאיראן יש 84.3 ק"ג של אורניום מועשר לשיעור של 20%. כלומר, או שאיראן דוהרת במהירות שיא לעבר פצצת הגרעין הראשונה, או לחלופין – הנתונים של סבא"א הם חלקיים בלבד.

האיתות המשמעותי הראשון להפיכתה של איראן למדינת סף גרעינית התקבל בחודש שעבר, עת פורסם ב"ניו יורק טיימס" כי טהרן נמצאת במרחק חודש אחד בלבד מכמות חומר מספקת כדי לייצר פצצה גרעינית ראשונה. מנגד, גורמים בממשל האמריקני טענו אז כי זה ייקח לטהרן כמה חודשים ספורים.

פענוח של הדו"ח שהוגש לסבא"א על ידי המכון למדע ולביטחון בינלאומי בארה"ב אף הצביע כי החלטת טהרן להגדיל את שיעור העשרת האורניום ל-60% הציב אותה גם במצב "שיש להם את היכולת לייצר כמות דלק גרעיני מספקת לפצצה שנייה בתוך שלושה חודשים ושלישית בתוך פחות מחמישה חודשים".

ההכרזה של אסלאמי התבצעה כיממה לאחר שממשל ביידן החליט להסיר את הסנקציות נגד שתי חברות האיראניות: "מאמוט תעשיות" ונגד חברת הבת שלה "מאמוט דיזל". "אין מדובר בשינוי במדיניות האמריקנית נגד איראן", טענו בממשל ביידן, אף שברקע צפויות להתחדש שיחות המשא ומתן לחידוש הסכם הגרעין עם איראן.

דובר מזכירות האוצר האמריקנית ניסה להסביר כי אין להסרת הסנקציות שום קשר למאמצי המו"מ לחידוש הסכם הגרעין. "אנחנו נמשיך להטיל סנקציות נוספות, במטרה לבלום את הפעילות האיראנית לפגיעה ביציבות האזורית". למרות הטענות, ההחלטה על ביטול הסנקציות מעוררת תהייה. ממשל טראמפ הטיל אותן נגד תאגיד "מאמוט" בשל היותו "יצרן מרכזי בתוכנית הטילים האיראנית". כלומר, מדובר בחלק מהמאבק באותה פעילות איראנית לפגיעה ביציבות האזורית.

אם כך, שר החוץ האיראני אמיר עבדולחיאן אמנם הצהיר בסוף השבוע כי מדינתו צפויה לחזור לשיחות הגרעין אך נראה כי הממשל האולטרה-שמרני של "התליין מטהרן" אברהים ראיסי פיתח שיטה: מחד גיסא, להצהיר על שאיפה לחזור לשיחות הגרעין – מבלי לנקוב במועד ברור. ומאידך גיסא, לדהור לעבר הפצצה הגרעינית הראשונה של איראן.

<<לכתבה המלאה באנגלית>>

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר