שר החוץ יאיר לפיד צלצל הערב (שבת) לשרת הפנים איילת שקד והשניים יישרו את ההדורים ביניהם, לאחר שבוע של תדרוכים ועקיצות הדדיות בתוך הקואליציה. השניים סיכמו שימשיכו לעבוד יחד במשותף. גם בגזרה בין שר הביטחון בני גנץ לראש הממשלה נפתלי בנט, שהתפתחה אף היא במהלך השבוע, יש מגעים כדי לפתוח דף חדש ולהרגיע את הרוחות.

למרות הניסיונות לעצור את המריבות בקואליציה יש סוגיות שאי אפשר לטאטא מתחת לשטיח, נושא אחד כזה הוא חוק האזרחות ששקד עומדת על כך שהוא יעבור כפי שהיא רוצה, בלי התחשבות בעמדת מרצ ורע"ם. שקד רואה בחוק חלק מסמכותה כשרת הפנים, ודברים מהסוג הזה לא יסתדרו בעזרת מילים יפות.

השיחה בין לפיד לשקד הערב, מגיעה לאחר ששרת הפנים תקפה ביום שישי שר בכיר שביקר את הדברים שאמרה בריאיון באיחוד האמירויות. בפוסט שהעלתה לעמוד הפייסבוק שלה, ויוחס ככל הנראה ללפיד, כתבה שקד: "אם השר המתדרך רוצה כמה שיעורים ביחסי חוץ - אני מוכנה לתת לו. יש לו את הטלפון שלי".

איילת שקד מתוך כנס באוניברסיטאת רייכמן (צילום: רונן טופלברג)
עומדת על כך שחוק האזרחות יעבור כפי שהיא רוצה. שקד | צילום: רונן טופלברג

שר החוץ לפיד ביקר לאחרונה באמירויות ועמל על הידוק היחסים עם הידידה החדשה של ישראל, ולפי ההערכות במערכת הפוליטית האמירה החד-משמעית של שקד על כך שלא תקום מדינה פלסטינית בעודה מבקרת שם, עוררה אצלו אי-נוחות.

ביום שישי פרסמה העיתונאית סימה קדמון בידיעות אחרונות ביקורת נגד שקד מפי "שר בכיר", לפיה "לנסוע לאבו דאבי ולהגיד דווקא שם שלא תהיה מדינה פלסטינית, זו או חבלה מכוונת בהסכם שלום טרי ועדין או אי-הבנה מוחלטת איך עובדים יחסי חוץ של מדינה".

שר החוץ יאיר לפיד מגיע לשדה התעופה הבינלאומי של בחריין  (צילום: רויטרס)
מחלוקת בנוגע ליחסים במפרץ. שר החוץ לפיד בביקור בבחרין | צילום: רויטרס

התחושה בממשלה היא שלא מדובר רק במאבק של שקד בלפיד סביב יחסי החוץ, אלא ששקד מתפקדת בממשלה הזו כ"הולכת עם ומרגישה בלי" - כלומר שהיא רשמית חברה בממשלה, אבל במקביל מנהלת מגעים שוטפים עם אנשי האופוזיציה והימין. רבים באים אל בנט בטענה ששקד מנהלת שיחות לא רק בנושא חוק האזרחות אלא בעוד סוגיות, ושהיא למעשה מתחזקת את הקשרים שלה במחנה האידאולוגי שאליו היא משתייכת.

לטענת גורמים שונים ששוחחו עם ראש הממשלה, שקד עושה זאת כדי שבבוא היום תחליף אותו או כדי להכין את המעבר שלה לליכוד. לדברי אותם גורמים, היא משתמשת בתפקידה כשרת הפנים כדי לתחזק באופן שוטף קשרים עם ראשי עיריות מהליכוד.

בני גנץ ונפתלי בנט בכנסת (צילום: יונתן זינדל, פלאש/90 )
מגעים להרגיע את הרוחות. ראש הממשלה בנט ושר הביטחון גנץ | צילום: יונתן זינדל, פלאש/90

שר המשפטים גדעון סער יצא הערב בריאיון ל"פגוש את העיתונות" נגד הקרבות הפנימיים בממשלה ואמר כי "כל ההתנגחות הפנימית בתוך הממשלה מיותרת, צריך לדעת להבליג". התייחס סער ישירות למתיחות בין שרת המשפטים איילת שקד לשר החוץ יאיר לפיד, ואמר כי "ברור וידוע לכולם שיש בתוך הממשלה דעות שונות בנושא המדיני, וזה גם בסדר אם השרה אומרת את עמדתה". מעבר לכך, הבהיר סער כי "כל חיכוך פנימי הוא מיותר. מה שהכי חשוב כרגע זה להעביר תקציב ולהחזיר את ישראל לפסים של יציבות".

בתוך כך, היום נודע כי במהלך ביקורו של לפיד בוושינגטון תתקיים פגישה משולשת של שרי החוץ של ארצות הברית, איחוד האמירויות וישראל. הפגישה תתקיים ביום רביעי הקרוב, והשרים ידונו בהתקדמות ביחסי ישראל-איחוד האמירויות במהלך השנה שחלפה מאז שנחתם הסכם השלום בין המדינות, כמו גם על הזדמנויות נוספות לקידום השלום במזרח התיכון ועל נושאי ביטחון ויציבות אזוריים.