"זאת בושה גדולה ששר הבריאות לא נפגש עם המתמחים שלו, עם הרופאים שלו": כאלף רופאים מתמחים ותומכים נוספים הפגינו הערב (שבת) ברחבת הסינמטק בתל אביב, כחלק ממאבקם לקיצור התורנויות. בסביבות השעה 22:00 יצאו עשרות מפגינים מרחבת הסינמטק והחלו לצעוד ברחוב אבן גבירול, לעבר ביתו של שר הבריאות ניצן הורוביץ, תוך חסימת צירים בעיר.

מדובר באירוע המחאה הראשון מאז התפטרותם של כ-2,590 מתמחים ביום חמישי האחרון. "משרד הבריאות הפקיר 90% מהמתמחים להמשיך לעשות תורנויות של 26 שעות - בלי שום התחייבות", הבהירו בארגון הרופאים המתמחים "מרשם". המפגינים קראו: "התורנות לא נגמרת, אני מתפטרת" ו-"הורוביץ תתעורר, המתמחה פה מתפטר".

המחאה הערב הגיעה לאחר שביום חמישי האחרון הגישו נציגי ארגון המתמחים "מרשם" מכתב התפטרות שעליו חתמו כ-2,590 רופאים מתמחים. כמה מהתמחים הערב אמרו מתחת לביתו של שר הבריאות כי "מתי אפשר להכשיר אותנו כשכל מה שאנחנו עושים זה לסתום חורים של המערכת הרקובה הזאת? מגיע לנו לקבל את האפשרות ללמוד בהתמחות, אי אפשר ללמוד בהתמחות שלא ישנים בה 10 תורנויות בחודש וגם לא 8 תורנויות בחודש. לא עשיתם שום דבר בשבילנו בעשור האחרון".

ד"ר ריי ביטון, יו"ר ארגון הרופאים המתמחים "מרשם", אמרה הערב בהפגנה: "קשה להגיד ערב טוב בערב שכזה, אבל אני שמחה כל כך לראות כאן הערב את כולם ואת הציבור שבאו לתמוך במאבק שלנו - הוא המאבק שלכם! הוא המאבק שלנו לתת רפואה טובה יותר. לחיות חיים שפויים. לא להירדם לכם מול העיניים בלילה, ברגע שאתם הכי צריכים אותנו".

מחאת מתמחי הרפואה בתל אביב (צילום: אלעד גוטמן)
מחאת מתמחי הרפואה בתל אביב, הערב | צילום: אלעד גוטמן

עוד הוסיפה: "כל כך הרבה רגעי שבר היו בשבועיים האחרונים. שיקרו לנו. הונו אותנו. הבטיחו לנו מתווה אמיתי, כזה שמתחייב לקצר תורנויות באמת. לכולם". לדבריה, "אין מתווה. זה שקר! הם לא הציגו לנו שום מתווה! וגם אין תוכנית חומש. יש מקצועות בודדים, בפריפריה בלבד, שניתן עבורם תקציב לקיצור תורנויות. וגם זה רק עבור שנת 2022. כל השאר זה סתם, אמירות שאולי נשמעות טוב אבל אין מאחוריהן שום מחויבות ואין תוכנית סדורה ומתוקצבת".

ד"ר ביטון תקפה: "כל כך עצוב שבמקום לדבר איתנו ולנסות להגיע לפשרות שר הבריאות ואנשיו מפיצים שקרים על מתווים שבחיים לא שמענו עליהם ולא הוצעו לנו. על מי שר הבריאות מפיץ שקרים? עלינו - המתמחים והמתמחות במחלקות שעובדים 26 שעות, על הרופאים והרופאות שנלחמים בקורונה - אבדה הבושה. זאת בושה גדולה ששר הבריאות לא נפגש עם המתמחים שלו, עם הרופאים שלו - הוא מסרב לשבת איתנו".

עוד הוסיפה "אתגר" לשרים: "אני פונה מכאן לשר הבריאות ניצן הורוביץ ולשר האוצר אביגדור ליברמן ואתם יודעים מה? גם לראש הממשלה נפתלי בנט: בואו, תעשו פעם אחת תורנות של 26 שעות במיגון קורונה, ואחרי זה נראה אתכם אומרים לנו שזה הגיוני להמשיך לעבוד ככה!". ביטון הצהירה: "לכל מי שמנסים בשקט או שלא לפעול נגדנו ונגד המחאה שלנו תדעו שאנחנו לא מפחדים מכם יותר! לא בחדרי חדרים ולא מעל גלי האתר. ניסיונות הההפחדה וההשתקה שלכם לא יצלחו- תראו את התמונות האלה - זו התשובה הטובה ביותר שיש לי בשבילכם".