השלכות הגל הרביעי: ברקע מגמת דעיכת הגל הרביעי, פרופ' רן בליצר, ראש קבינט המומחים של מגן ישראל וראש מערך החדשנות בכללית, הגיע הערב (שבת) לריאיון ב"פגוש את העיתונות" - ובו התייחס לפער המשמעותי באשפוזים ובתמותה בין המחוסנים לבין מי שבחר שלא לקבל את החיסון לקורונה. על פי נתוני משרד הבריאות, 1,990 חולי קורונה אובחנו ביממה האחרונה מתוך קרוב ל-100 אלף בדיקות. מספר החולים קשה נותר יציב - 464 חולים, 194 חולים מונשמים.

1 מתוך 260 בני 60-40 שלא התחסנו - אושפזו עם מחלה קשה

מהנתונים של שירותי בריאות כללית עולה, כי בקבוצת הגיל של בני 60 ומעלה - אחד מכל 70 בני אדם אושפז עם מחלה קשה (לעומת 1:630 אצל המחוסנים). בנוסף, כ-40% מהם מתו לאחר שחלו בנגיף.

השלכות הגל הרביעי משתקפות באופן ניכר גם בקרב בני 60-40 שלא התחסנו לקורונה. כך, אחד מכל 260 בני אדם שלא התחסן אושפז עם מחלה קשה (לעומת 1:3,700 אצל המחוסנים). עוד עולה מהנתונים כי כ-7% מהם מתו מקורונה.

אין מכשירי אקמו פנויים

"המחלה עדיין לא אמרה את המילה האחרונה שלה", הדגיש פרופ' בליצר בריאיון. "המחיר של הדבר הזה הוא הגעה לסף הספיקה של מערכת הבריאות. בחולים קשה עדיין לא הגענו לסף הספיקה. אבל אין היום מכשירי אקמו פנויים - בזמן שאנחנו בירידה בחולים קשה".בצל הביקורת שהופנתה למשרד הבריאות שביקש להוביל צעדים למניעת העלייה בתחלואה, אמר ראש קבינט המומחים של מגן ישראל כי "לא חושב שטעינו. חודש אחרי העלייה באו אנשי מודלים ואמרו – לא ייתכן שנמשיך לעלות. אכן זה היה מסוכן", טען. "עצם זה שהסכנה לא התממשה לא הופך את האמירה שיש סכנה. אמרנו שברגע שתהיה ירידה - נעצור".

מחלקת קורונה בבית החולים שערי צדק בירושלים (צילום: יונתן זינדל, פלאש/90 )
מחלקת קורונה בבית החולים שערי צדק בירושלים. תמונת ארכיון | צילום: יונתן זינדל, פלאש/90

"הבאנו המלצה ואמרנו שצריך לגדר את הסיכון. הוא לא התממש ואנחנו מאוד שמחים על זה. זו אפשרות להסתכל ולהגיד בדיעבד - לא התממש סיכון. זה מורכב ואני חושב שחכמת הדיעבד אף פעם לא חכמה", הוא סיכם.

על פי נתוני משרד הבריאות, 2.01% מהבדיקות שבוצעו ביממה האחרונה היו חיוביות לנגיף. מתחילת המגיפה נפטרו 7,894 בני אדם. 3.7 מיליון בני אדם התחסנו עד כה בשלוש מנות נגד הנגיף, ויותר מ-5.6 מיליון בני אדם קיבלו שני מנות חיסון.

בתוך כך, אחרי המתקפה של גורמים בסביבת שרת החינוך על ראש שירותי בריאות הציבור, ד"ר שרון אלרעי-פרייס, גורמים מקצועיים במשרד הבריאות תקפו אמש את השרה יפעת שאשא-ביטון סביב ההחלטה על בידוד אחר שעות הלימודים. "שוב שרה מכחישת קורונה מתעוררת לחיים", אמרו הגורמים. "במקום לחלק ציונים לעבודת הקודש של עובדי מערכת הבריאות, מוטב שתעסוק בסגירת הפערים החינוכיים, כי נתוני הבגרות שפורסמו אינם מעודדים".