רוסיה במסר לטליבאן: "מוכנים להגן על טג'יקיסטן מפני פלישה"

המתיחות במרכז אסיה עולה, עם סירובה של דושאנבה להכי בשלטון ארגון הטרור והחשש מפני פלישה של קבוצת חמושים טג'יקית-אפגנית למדינה • סגן שר החוץ הרוסי, אנדריי רודנקו, הודיע כי מוסקבה תספק "כל סיוע שיידרש" למדינה

תהלוכה של צבא טג'יקיסטן, ליד הגבול עם אפגניסטן, ספטמבר 2021

דיווחים ברוסיה: הטליבאן כרתו ברית עם קבוצת חמושים טג'יקית-אפגנית שעלולה לפלוש לטג'יקיסטן. אותם הדיווחים הובילו לתגובה רשמית מהירה של מוסקבה אתמול (שישי), שלה יש אינטרסים ברורים במרכז אסיה וביציבות טג'יקיסטן. "רוסיה מוכנה להגן על טג'יקיסטן מפני כל פלישה - וכל סיוע שיידרש יסופק לה", אמר סגן שר החוץ הרוסי אנדריי רודנקו לסוכנות "אינטרפקס". "הסיוע יינתן הן במסגרת ארגון האמנה לביטחון משותף והן ברמת היחסים הבילטראליים". 

תהלוכת הצבא הטג'יקי בגבול עם אפגניסטן, ספטמבר 2021 // צילום: סוכנויות הידיעות

ספק גדול אם ההצהרה הזו גרמה לשלווה בדושאנבה, שהרי ארמניה בנתה רבות על הסיוע הרוסי ועל העזרה מהארגון האמנה לביטחון משותף במהלך מלחמת קרבאך השנייה, ואלו התגלו בתור משענת קנה רצוץ. "אכן יש דיווחים שהטליבאן לא מסוגל לשלוט על המצב בצפון אפגניסטן", המשיך סגן השר רודנקו, "ובכל זאת, אנחנו עדיין מקווים שהם יכבדו בהבטחות שהם נתנו ולא יתקפו את שכנותיהם".

הרקע להתרחשויות נוגע לסוגיית ההכרה בשלטון הטליבאן באפגניסטן. בעת שבה מרבית שכנותיה של המדינה המשוסעת כבר הכירו במשטר ארגון הטרור - כולל אוזבקיסטן וטורקמניסטן.

טג'יקיסטן נכון לעכשיו, מסרבת להכיר בשלטון ארגון הטרור. עוד קודם לכן, ניסו בטליבאן, באמצעות שיטות שונות ומשונות, לקדם את ההכרה של טג'יקיסטן - כולל אבטחת הגבול בין המדינות עם גדוד מחבלים מתאבדים. בינתיים, נראה שאין בכוונת דושאנבה לשנות את עמדתה בנושא.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר