עדן ג'מאל פאיומי, תושב ג'לג'וליה בן 16 נפטר הבוקר (שבת) לאחר שלקה בתסמונת פוסט-קורונה. הוא לא התחסן נגד הנגיף. בבית החולים שניידר הודיעו כי הוא אושפז במרכז לרפואת ילדים, לאחר שהועבר לפני כשבועיים מבית החולים מאיר. הוא חובר למכשיר אקמו ביחידה לטיפול נמרץ לב בעקבות תסמונת PIMS שבה לקה, אך לבסוף נקבע מותו. 

מאז הגעת מגפת הקורונה לישראל התגלו עשרות מקרים של ילדים שלאחר שהבריאו מקורונה פיתחו תסמונת לבבית נדירה העונה לשם "פימס". התסמונת נוצרת כתוצאה מתגובה מוגברת של המערכת החיסונית להידבקות בנגיף, והתסמינים הראשונים שלה יהיו בדרך כלל פריחה, חום גבוה ועיניים אדומות. על פי פרופ' צחי גרוסמן, יו"ר האיגוד לרפואת ילדים, עד כה אושפזו במצב קשה כ-100 ילדים ובני נוער שלקו בתסמונת הנדירה.

ד"ר עופר שילר, רופא בכיר ביחידה לטיפול נמרץ לב במרכז שניידר לרפואת ילדים, אמר היום: "הנער כבן 16 שלא חוסן לקורונה אושפז לפני כשבועיים ביחידה לטיפול נמרץ בשניידר לצורך תמיכת אקמו. מספר ימים לפני כן אושפז בבית החולים מאיר עקב אי ספיקה מערכתית וחום ומסתמן היה שמדובר בתסמונת PIMS שמאופיינת בהופעה של שבועיים עד ארבעה שבועות אחרי מחלת הקורונה, שיכולה להיות א-סימפטומטית ומאופיינת באי ספיקת כבד לב הפרעות נוירולוגיות ריאתיות ולבביות - במיעוטם של החולים יש לציין, אבל היא תסמונת קשה מבחינה קלינית".

עוד הוסיף ד"ר שילר: "הוא קיבל טיפול מקסימילי במאיר והועבר אלינו לאחר שנדרש בתמיכת אקמו וחלה התדרדרות במצבו לאחר כ-10 ימים של תמיכת אקמו וטיפול מקסימלי במחלה עצמה. לצערי הוא נפטר הבוקר. אנחנו רוצים להשתתף בצער המשפחה וקוראים לכולם ללכת להתחסן נגד קורונה לפי הנחיות משרד הבריאות".

"התסמונת הזו מאוד דומה למחלת הקווסאקי, גם כן מחלת ילדים דלקתית, והיא פוגעת בעורקי הלב וגורמת להם להתרחב", הסביר פרופ' יהודה אדלר, נשיא האיגוד האירופי למחלות רום ושריר הלב. "אני חייב להגיד קודם כל שההורים יכולים להירגע, כי מדובר בתסמונת נדירה מאוד".

החמרה במצבה של פעוטה בת חצי שנה שלקתה ב"פימס"

בבית החולים ספרא לילדים דיווחו הבוקר על החמרה במצבה של התינוקת בת החצי השנה המאושפזת מיום רביעי עם תסמונת פוסט-קורונה (PIMS). היא הובהלה לחדר ניתוח במצב קשה מאוד. עם הגעתה לבית החולים במרכז הארץ, בוצעו בה פעולות מצילות חיים והיא חוברה למכונת לב-ריאה (אקמו). לאחר בירור, התגלה כי היא סובלת מאותה דלקת רב מערכתית (PIMS).

תינוק, נגיף קורונה, בריטניה, אילוסטרציה  (צילום: Reuters)
אילוסטרציה | צילום: Reuters
ד"ר איתי פסח, מנהל בית החולים 'ספרא' לילדים הסביר: "המקרה המדובר הוא תזכורת כואבת לנזק שהקורונה יכולה לגרום. חשוב מאוד שנצא ולהתחסן כדי להגן על עצמנו ועל אלו שאינם יכולים להתחסן. למרות מצבה הקשה של התינוקת, אנו אופטימיים ועושים ככל שביכולתנו על מתנת לתת לה את הטיפול הטוב ביותר והמסור ביותר". 

התינוקת והוריה היו בחופשה באילת. לאחר שהתינוקת לא חשה בטוב, הוריה הגיעו לביה"ח 'יוספטל' בעיר ועקב הידרדרות מהירה במצבה, הוחלט לפנותה במסוק לבית החולים 'שיבא' - ולחבר אותה למכשיר אקמו. בבדיקה סרולוגית גילו שהתינוקת מחלימה מקורונה וההערכה שהיא סובלת מתסמיני פוסט-קורונה.