מה עשתה משלחת צבאית סודנית בכירה בישראל? גורמים דיפלומטיים סודנים סיפרו היום (שישי) שמשלחת צבאית וביטחונית מהמדינה ביקרה לאחרונה בישראל בחשאי - כך דווח בעיתון "א-שרק" הסעודי. אותם גורמים הוסיפו שהמשלחת כללה את מנהל מערכת תעשיות הביטחון של סודן ובכיר נוסף בצבא של המדינה האפריקנית שהוביל את המשלחת - עבדול רחים חמדאן דגלו, שניהם בדרגת סגן-אלוף. נסיבות הביקור לא צוינו. 

בחודש שעבר דווח באותו מקור מפי מקורות דיפלומטיים סודנים, שהמדינה מתכננת לחתום על הסכם לנרמול היחסים עם ישראל במהלך החודש בטקס שצפוי להיערך בבית הלבן. "עדיין נמשכות התייעצויות לבחירת האישים שישתתפו בטקס החתימה", מסרו אותם גורמים, שטענו שלצד ראש ממשלת סודן, עבדאללה חמדוכ, נשיא ארה"ב ביידן צפוי לנכוח בו. 

המהלך לנרמול היחסים עם סודן הוא חלק מהסכמי אברהם, שנחתמו בשנה שעברה בין ממשלת נתניהו, ממשל טראמפ והממשלים באיחוד האמירויות ובחריין. באוקטובר 2020 הודיעה סודן שהיא מעוניינת לנרמל את יחסיה עם ישראל, בחסות ארצות הברית - אלא שהצעדים להסדרת היחסים בשטח בין שתי המדינות היו איטיים יותר בהשוואה לאיחוד האמירויות ולבחריין. 

מדינה רוויית מלחמות ומאבקים - במיקום אסטרטגי באפריקה 

בסודן, הממוקמת בצפון-מזרח אפריקה, חיים כיום כ-43 מיליון אנשים. בירתה היא העיר הגדולה ביותר במדינה, חרטום, ובעוד שהשפה הרשמית במדינה היא ערבית, היא מדוברת בפי המקומיים בניב ערבי-סודני ייחודי. לפי החוקה, סודן היא רפובליקה פרלמנטרית-פדרלית - אבל פועלת תחת סוג של ממשלת חירום זמנית, המנוהל בידי "מועצת ריבונות" שבראשה עומד היו"ר עבד אל-פתחה אל-בורהאן.

מיקומה הגיאוגרפי של סודן בעייתי במיוחד. בעוד שגבולותיה הצפוניים עם מצרים, אתיופיה ואריתריאה שקטים למדי, משאר הכיוונים היא מוקפת בצרות: לוב המתפוררת מצפון-מערב; צ'אד מדרום-מערב; ודרום סודן, שנפרדה ממנה לפני כעשור, מדרום. מאז 2011, סודן נתונה בסכסוך צבאי מתמשך. 

סודן: "מצפים להסכם שלום עם ישראל" ‎ (צילום: רויטרס_)
סודן תסדיר רשמית את היחסים עם ישראל בטקס בבית הלבן? | צילום: רויטרס_

ממשלה סודנית-עצמאית ראשונה קמה בשנת 1953, לאחר שעזבו הבריטים את המושבה האפריקנית. עצמאותה הוכרזה בינואר 1956, ומאז נשלטת המדינה בידי שורת ממשלות פרלמנטריות לא יציבות, ומשטרים צבאיים. בשנות ה-90 הנהיגה סודן חוק איסלאמי במדינה, ומאז הלך והחמיר השסע בין הצפון האיסלאמי, שבו יושבת הממשלה, לבין הדרום הנוצרי. הקרע הלך וגדל עד שהוביל למלחמת אזרחים.

מפגינים למען  הדמוקרטיה בחרטום (צילום: רויטרס, חדשות)
מפגינים בחרטום, בירת סודן. ארכיון | צילום: רויטרס, חדשות

המלחמות נמשכות במידה מסוימת עד היום, ובגללן חולקה סודן לשתי מדינות נפרדות: סודן ודרום סודן. בין 1989 ל-2019 שלטה במדינה דיקטטורה צבאית, ובראש המדינה עמד עומר אל-באשיר. בשל מדיניותו הכושלת פרצה מלחמת אזרחים בשנת 2003 באזור דארפור, בעקבותיה הואשם אל-באשיר ברצח עם. בין 100 ל-400 אלף בני אדם נהרגו ומתו ברעב בשל המהומות. בסוף 2018, במה שנחשב לחלק מהאביב הערבי, פרצו הפגנות בדרישה להתפטרותו של אל-באשיר. ב-11 באפריל 2019, נפל שלטונו.