הסנאטור לשעבר ג'ו ליברמן: "לגבש מהלך צבאי כחלופה להסכם הגרעין"

הבכיר לשעבר מהמפלגה הדמוקרטית מודאג מהמדיניות של הנשיא ביידן מול טהרן • "אם איראן תגיע לפריצה גרעינית, רצוי שארה"ב וישראל יפעלו במשותף"

ישנה את המפה הפוליטית? הסנאטור לשעבר ג'ו ליברמן, צילום: רויטרס

הסנאטור לשעבר ג'ו ליברמן, מבכירי המפלגה הדמוקרטית וסגנו של אל גור בבחירות 2000 לנשיאות ארה"ב, יוצא נגד ממשל ביידן בנוגע להתנהלות מול איראן, ודורש להכין אופציה צבאית כחלופה להסכם גרעין. "ממשל ביידן מנסה למצוא פתרון כדי להגיע להסכם עם איראן, אבל אני לא בטוח שיש להם תוכנית ב' במקרה שזה ייכשל", הוא אומר ל"ישראל היום".

לדברי הסנאטור לשעבר, "חשוב מאוד שהממשל יבהיר לאיראן ולעולם שארה"ב מוכנה לבצע פעולות נגד טהרן ולמנוע ממנה להפוך למדינה גרעינית. אחרי הנסיגה מאפגניסטן החברים שלנו תוהים, בצדק, אם הנשיא ביידן ינקוט פעולות אקטיביות נגד האיומים שמופנים אלינו ואליהם. אחרי ניסיון להתניע את השיחות צריך גם מסר ברור לאויבים שלנו – שהנשיא מוכן לפעול גם אקטיבית כדי למנוע איראן גרעינית".

ליברמן מוסיף וקורא לארה"ב לפעול בשיתוף פעולה על מנת לגבש תוכנית. "יש הרבה שאלות לגבי מה שישראל תעשה. אני לא בטוח שאפשר לעשות הסכם עם הנוכלים באיראן. אם איראן תגיע לפריצה גרעינית, הדבר הטוב ביותר יהיה שארה"ב וישראל יבצעו פעולות משותפות".

הכור בבושהאר שבדרום איראן. ליברמן קורא לגבש חלופה צבאית, צילום: אי.אף.פי

"לשים לב ל'סקוואד'"

חרף העובדה שליברמן היה במשך שנים חבר במפלגה הדמוקרטית, הוא לא מהסס להביע ביקורת על פעילות "הסקוואד" - חברות הקונגרס הפרוגרסיביות במפלגה הדמוקרטית - ואף אומר כי הוא חושש שהמפלגה איבדה את דרכה בכל הנוגע לתמיכה הפרו-ישראלית. "בשנות ה-70 האהדה לישראל הייתה בגנים של המפלגה הדמוקרטית, אבל הדברים השתנו. אני עדיין דמוקרט, אבל לפעמים אני לא מרגיש בנוח במפלגה הזו.

"'הסקוואד' הן חברות קונגרס אנטי-ישראליות ולעיתים גם אנטישמיות, וזה בהחלט מדאיג אותי. צריך לקחת אותן ברצינות ולהתמודד מול הטענות שלהן כדי לסייע לישראל. דווקא העימות בנוגע לכיפת ברזל הוא דוגמה לכוח המינורי שלהן - מכיוון שהן קיבלו רק 9 קולות לעומת יותר מ־400 שתמכו, אבל הבעיה היא שיש להן השפעה, ואני חושש מכך שיש דור עולה של אמריקנים צעירים שתופסים את העמדות שלהן כאטרקטיביות. אנחנו חייבים לפעול כדי למנוע מהן להתעצם".

בימים אלו נמצא הסנאטור ג'ו ליברמן בישראל לרגל הכנס הישראלי הראשון לשבת, חברה וכלכלה, בהובלת עמותת "שערים - מגשימים יהדות ישראלית" ומיזם שבת "UNPLUGGED". בכנס, שבו צפויים להשתתף נשיא המדינה יצחק הרצוג, הרב הראשי דוד לאו, השרים מתן כהנא, יועז הנדל, חילי טרופר ואישי ציבור נוספים, יעסקו הנואמים בדמותה של השבת הציבורית.

ליברמן הוא אורח הכבוד של הכנס, שבו אף ייערך אירוע להשקת ספרו "זמן שבת" בעברית. "אני חושב שכולנו צריכים יום של מנוחה וזמן להיות עם המשפחה, בוודאי בתקופה הדיגיטלית, שבה יש אנשים שאף פעם לא מפסיקים לרוץ. צריך לראות את השבת כדבר מאחד ולא כמטרה לקיטוב, לשמור על סובלנות ולהפסיק עם הקונפליקטים", אומר הסנאטור לשעבר.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר