גיא גודס, מאמן הנבחרת החדש, מדבר
(צילום: אורן אהרוני )
כשנכנסנו למשרד של גיא גודס באולם בית מכבי בראשל"צ, התנגן ברקע השיר "באתי לחלום". האיש שקיבל את אחת מהמשרות הנחשקות בכדורסל שלנו – מאמן נבחרת ישראל – יכול לחייך ולומר: טפו-טפו-טפו. כן, הוא הרי מאמין גדול בעין הרע.
בינתיים, הוא עומד בפני עונה רביעית במכבי ראשל"צ. "לפתוח עונה זה מאוד מרגש, גם מאוד מסקרן, כי אתה לא יודע מה התמהיל שאתה בונה. ממש כמו בהכנת עוגה, אתה לא יודע איזה טעם יהיה לה", אומר המאמן בן ה-50, שלא סתם נתן דוגמה מהמטבח. גודס הוא טבח מצוין, שבשעות הפנאי מתנסה בדברים חדשים. תמונות של המוצר המוגמר הוא שולח לחבר טוב, שף מקצועי, כדי לקבל ביקורת.
6 צפייה בגלריה
גיא גודס
גיא גודס
"בחיים לא רדפתי אחרי אנשים". גיא גודס
(צילום: טל שחר)
6 צפייה בגלריה
שער מדור הספורט של "ידיעות אחרונות", היום
שער מדור הספורט של "ידיעות אחרונות", היום
שער מדור הספורט של "ידיעות אחרונות", היום
"במלחמה בין פיב"א ליורוליג אני לא רואה פתרון, ולצערנו זה יימשך עד שמישהו יעשה שלום בין הצדדים, ממש כמו שמנסים לעשות בין ישראל לפלסטינים"
ליו"ר הקבוצה יצחק פרי יש עבר עם פיטורי מאמנים. מה שונה איתך? "אנחנו באותו ראש. אני חושב שמדובר בביטחון שאני נותן לו, בקבלות שהבאתי עם שלושה גמרים בארבע שנים, וזה שאימנתי ועבדתי ברמות הכי גבוהות שיש. זכיתי והפסדתי בכל תואר אפשרי".
בשנים האחרונות עברה הנבחרת תהליך הצערה. אפשר להגיד שאתה מגיע אליה כשהיא כבר מוכנה? "יהיה לי הרבה יותר קל בשל הכימיה שנוצרה בין השחקנים בשנים האחרונות".
מה החידוש שאתה תביא? "אני מביא קודם כל את עצמי כבן אדם וכמאמן, ואצטרך להתאים את עצמי לשחקנים. מדובר בשיטת טורניר שיש בה כמה אימונים בודדים ואז משחק. זה לא משהו קל ונורמטיבי, כך שאצטרך להתרכז בכמה דברים קטנים, ולא במעטפת מסביב".
כשהחליטו לא להמשיך עם עודד קטש עלה גם שמו של אריאל בית הלחמי כמועמד לצידך. "לא התעסקתי בזה. בחיים לא רדפתי אחרי אנשים. אם פותחים את הרזומה שלי ורואים מה עשיתי ואיפה הייתי, אני חושב שזה מספיק. היום הספורט עובד הרבה על קשרים, וזה לא אני באופי, למרות שגם אשתי אומרת שאני צריך לדחוף את עצמי יותר".
6 צפייה בגלריה
עודד קטש
עודד קטש
עודד קטש
(צילום: אבי רוקח)

"מאמין שאבדיה יגיע"

כשחקן וכמאמן חווית לו"ז עמוס במיוחד עם מכבי ת"א. במה זה תרם לך? "לאמן שנה במכבי ת"א זה כמו לאמן שבע שנים בקבוצה אחרת. הייתה עונה ששיחקנו באדריאטית, ביורוליג ובליגה המקומית וזה עשה את כל מי שהיה במערכת טוב יותר. כשאתה מצליח וזוכה בתואר, זו חותמת שעשית את הדבר הנכון. פעם דייויד בלאט אמר לי: 'אל תתקן מה שלא שבור'. גם כשהחלפתי אותו, המשכתי באותו קו. לעבוד איתו הייתה אחת המתנות הכי גדולות שקיבלתי".
ב-2015 הורמו לא מעט גבות כשפיני גרשון מונה לעוזר שלך במכבי. עכשיו אתה פוגש אותו כמנהל המקצועי של הנבחרות. איך היחסים ביניכם? "מעולים. זה היה הדבר הכי נכון שעשיתי בשלב ההוא של הקריירה. היו על זה המון דיבורים בתקשורת, אבל ישבתי עם עצמי ואמרתי שאני לוקח קבוצה שהיא סוס פרא, ואני צריך להחליט איזה אנשים אני רוצה לצידי. באחת הפגישות הראשונות שלי איתו הוא אמר לי בנחרצות: 'גיא, אני לא מחליף אותך, זה קודם כל, ודבר שני כל הראש שיש לי בכדורסל הוא שלך, אני פה כדי לעזור לך'. אני לא פוחד מאף מאמן. אולי אחרים היו משקשקים, אבל בזמן שכולם הסתכלו על חצי הכוס הריקה, אני ראיתי את המלאה".
מה הטיפ הכי טוב שהוא נתן לך? "פעם אחת הוא אמר לי: 'בוא נשמור בוקס אנד וואן', למרות שלא שמרו ככה משנות ה-40. זרמתי איתו ובסוף ניצחנו עם זה הרבה קבוצות יורוליג".
6 צפייה בגלריה
גיא גודס עם פיני גרשון במכבי ת"א
גיא גודס עם פיני גרשון במכבי ת"א
גיא גודס עם פיני גרשון במכבי ת"א
(צילום: ראובן שוורץ)
6 צפייה בגלריה
דני אבדיה
דני אבדיה
"אני מאמין שדני יגיע לנבחרת". אבדיה במדים הלאומיים
(צילום: אורן אהרוני)
חלון המשחקים הראשון של הנבחרת בחודש הבא. שחקני מכבי ת"א יצטרפו? "במלחמה בין פיב"א ליורוליג אני לא רואה פתרון, ולצערנו זה יימשך עד שמישהו יעשה שלום בין הצדדים, ממש כמו שמנסים לעשות בין ישראל לפלסטינים. אני מקווה שזה לא יפגע בנבחרת".
דני אבדיה יגיע לאליפות אירופה? "לאליפויות האלה מגיעים כל התותחים. אפילו המבוגרים יעדיפו תמיד להגיע מאשר לנוח. אני מאמין שדני יגיע לנבחרת וייקח חלק בחוויה האדירה הזו".
בשנים האחרונות צמחו פה לא מעט שחקנים מבטיחים. איך אתה רואה את עתיד הכדורסל הישראלי? "צריך לחבק דור כזה, שיש בו כל כך הרבה שחקנים מוכשרים. חלקם גם משחק באירופה, וזה משהו שלא קרה כבר הרבה שנים. לשמחתי קיים היצע גדול של שחקנים בכל עמדה, וזה כאב ראש טוב. אתה צריך לבחור חלק, ולהתנצל בפני היתר שלא בחרת בהם".

"ממנים זרים בגלל הכסף"

ביטול החוק הרוסי שיפר את השחקן הישראלי? "היה מצב ששחקן אמר לעצמו שבכל מקרה הוא יהיה על המגרש, ולא צריך לעבוד הרבה. עכשיו אני רואה אותם עובדים ומשקיעים. הרבה קבוצות משחקות היום עם יותר מישראלי אחד בחמישייה, וזה אומר שהאיכות שלהם לא נופלת מזרים".
מה אתה חושב על מעמד המאמן בארץ? "היו הרבה דיונים על כך שהמעמד נמוך, ומפטרים על ימין ועל שמאל. זו הדרך והמנטליות שלנו, ואנחנו לא היחידים. השינוי שעשו, שלפיו מאמן זר יכול להגיע רק אם יעמוד בקריטריונים מסוימים, הגן על המאמן המקומי. יאניס ספרופולוס הגיע למכבי ת"א אחרי שאימן ביורוליג הרבה שנים. בשאר המקרים אני חושב שזה קורה בגלל כסף, כי בעל הבית שואל את עצמו: 'למה אני צריך לשלם למאמן ישראלי יותר?'"
למה לא יצאת לאמן באירופה? "ניסיתי, אבל בגלל התנאים שיש לקבלת מאמנים זרים לא נפתחה הדלת, אתה צריך לאמן נבחרת או לזכות בגביע אירופה כמאמן. אני רוצה לאמן בחו"ל אם מדובר במועדון שמשחק ברמות גבוהות. יש כאלה שמאמינים שצריך להתחיל גם שם מלמטה. אני לא רוצה את זה רק בשביל להגיד שאימנתי באירופה. אם זה צריך להגיע, זה יגיע".
6 צפייה בגלריה
מאוריציו בוסקאליה
מאוריציו בוסקאליה
"בעל הבית שואל את עצמו: 'למה אני צריך לשלם למאמן ישראלי יותר?'". מאמן חולון בוסקאליה
(צילום: עוז מועלם)
"לשמחתי קיים היצע גדול של שחקנים בכל עמדה, שחלקם משחק באירופה. זה כאב ראש טוב. אתה צריך לבחור חלק, ולהתנצל בפני היתר שלא בחרת בהם"
תרצה לחזור למכבי ת"א לתיקון? "זה לא עניין של אם אני רוצה, זה עניין של סיטואציה. למדתי שאני לא יכול להגיד 'לא' לשום דבר, ואם זה יהיה אפשרי אז יכול להיות שכן. לשם או להפועל ירושלים, או לכל מקום אחר. טוב לי מאוד בראשל"צ, אפשר באמת לבנות פה מודל קטן של מכבי ת"א. המועדון הזה הולך להיות בין הגדולים בארץ".
אומרים שמבחינת מכבי ת"א זה מועדון סגור לסוג מסוים של מאמנים ושחקנים. "אני יכול להבין מה שאומרים, אבל אם אתה מספיק טוב אתה יכול להיכנס. בגיל 19 נכנסתי לשם כשחקן מחיפה. עם שופל נכנסתי. מי שעמד בדרך, עברתי דרכו. הקרוסלה שם נפתחת כל כמה שנים, ואז יש הזדמנות לעלות עליה. אם יש הצלחות אתה ממשיך, ואם לא – יש עצירה ואתה יורד. ככה זה ברוב המועדונים הגדולים".
הייתה לך אפשרות לחתום בקיץ בירושלים, אבל בחרת שלא לחכות להם. "כל הקצב היה מאוד איטי שם, וזה בסדר, הם בחרו במאמן מצוין".
מה החלום הבא שלך? "אין לי יותר מדי חלומות. יורוליג זה בטוח. העניין הוא שזה לא חלום, כי הייתי שם כבר. במצב של היום עם הקורונה הכי חשוב זה להישאר בריאים. לאחרונה איבדנו חבר טוב, אריק אלפסי ז"ל, והעולם מלמד אותנו שצריך ליהנות ולחיות את הרגע. פיני תמיד אמר לי: 'האדם מתכנן תוכניות, ואלוהים יושב וצוחק'. הוא צדק".