"הכדורסל הישראלי צריך גוף כמו האן.בי.אי"

השינוי הנדרש במינהלת: "במבנה הנוכחי כל קבוצה חושבת על עצמה" • האפשרות להצטרף למכבי ת"א: "מעדיף לבנות מאשר להיכנס לדבר קיים" • והחזון שלו עבור בני הרצליה: "מועדון שמשחק באירופה, באולם מרווח, מול אלפי אוהדים" • לני רקנאטי, מהבעלים הוותיקים בליגה, שובר שתיקה בראיון נדיר

לני רקנאטי, צילום: דני מרון

לני רקנאטי הוא הבעלים הכי ותיק בכדורסל הישראלי, מחוץ למכבי ת"א. ב־1992 הוא החל לתמוך בבני הרצליה כנותן חסות, בעיקר במחלקת הנוער, וחמש שנים לאחר מכן היה חבר בקבוצת אנשי עסקים שלקחה את הבעלות על המועדון ובהמשך הפך לבעלים יחיד.

בשונה מאנשי עסקים אחרים, שמשתמשים בספורט בין השאר כפלטפורמה לפרסום שמם וקידום ענייניהם האישיים, רקנאטי לא מרבה להתראיין או לדבר בתקשורת. הוא גם לא מייצג את הקבוצה במינהלת הליגה ולא חבר באיגוד הכדורסל. לקראת פתיחת העונה החדשה הוא שובר שתיקה ארוכה בראיון בלעדי ל"ישראל היום".

מה מניע איש עסקים כמוך להיות בעלים של קבוצת כדורסל, במיוחד אם אתה לא משתמש בזה לפרסום ולקידום עסקיך האישיים?
"בהתחלה נכנסתי דרך מחלקת הנוער כשהילדים שלי שיחקו שם ועזרתי קצת למחלקה, ואחרי זה הגעתי לבוגרים. אני אוהב ספורט בכלל וכדורסל בפרט, וראיתי את זה כתרומה לקהילה. המועדון מסייע לבני נוער להיכנס למסגרת של ספורט, ויש לנו מחלקת נוער מאוד טובה עם אלפי ילדים שמשחקים. אין בזה שום מניע כלכלי, להפך, כדורסל בארץ זה לא משהו שאפשר להרוויח ממנו כסף. אני רואה בזה תרומה נטו. העירייה גם נרתמת בכל שנה ואני רואה בזה פרויקט משותף. הקבוצה הזו שייכת לעיר, ולא נכס פרטי שלי".

מה דעתך על זה שבהרצליה אין אולם ראוי?
"לא סוד שאנחנו מנסים לגרום לזה שייבנה אולם. ראש העיר מאוד בעד, תומך ומוכן להקצות שטח ותקציבים. לצערי, מי שעצר את זה היה משרד הספורט בתקופתה של השרה הקודמת. היתה נכונות לנושא לפני שמירי רגב נכנסה לתפקיד, ומשום מה היא לא קידמה את זה ובתקופתה לא נבנה אולם. אני מקווה ששר הספורט הנוכחי, שאני יודע שהוא בעד הנושא, יקדם את זה וייבנה אולם ראוי. האולם שיש היום בהרצליה לא מתאים לליגת העל, הוא אחד האולמות הקטנים והפחות טובים בליגה. כדי למשוך קהל וכדי שמשפחות שלמות ירצו לבוא, צריך חוויית צפייה חיובית, שזה אומר אולם נעים, גישה טובה וחניה מסודרת, ולכן משרד הספורט חייב לדאוג שיהיו מתקנים ראויים ולא אולמות של בית ספר".

עד כמה אתה מעורב מקצועית בנעשה בקבוצה?
"אני לא מתעסק בצד המקצועי ביומיום. יש צוות מקצועי ויש את ההנהלה ואת היו"ר אלדד אקוניס, שיש להם ניסיון רב. אני מדבר עם אלדד על בסיס קבוע, הוא מתייעץ איתי ואנחנו מחליטים ביחד".

"מנסים לקדם שחקנים ישראלים"

בשנים האחרונות הרצליה סבלה מכמה כישלונות מקצועיים מהדהדים, וגם בילתה עונה אחת בליגה הלאומית. מסביב עלו שמועות על שינויים פרסונליים בניהול המועדון, אבל רקנאטי מבהיר כי לרגע לא חשב על כך. "לא חשבתי שלעשות שינוי פרסונלי בניהול של המועדון ישנה באופן דרסטי את הצלחת הקבוצה".

מה אתם עושים כדי לחזור למסלול ההצלחות?
"מינינו את זופי אבדיה כמנהל מקצועי, שזה יכול להוסיף עוד עין מקצועית וזווית חשיבה של מישהו שבא ממקום אחר, ויכול לתת חוות דעת על שחקנים ולעזור לקבוצה.

"אנחנו מנסים לקדם שחקנים ישראלים, ולצערי מחלקת הנוער לא ייצרה שחקנים ראויים בשנים האחרונות. אני לא יודע אם הבעיה היא במחלקה או במקום אחר, אבל זו עובדה. כשהיו לנו שחקנים ישראלים טובים שגדלו במחלקה והיה לנו בסיס טוב של ישראלים, התוצאות שלנו היו יותר טובות. אני מקווה שזה ישתנה בשנים הקרובות. במקביל, אנחנו מנסים להפיק לקחים בגיוס שחקנים זרים, ולהביא שחקנים שיהיו איתנו יותר מעונה אחת".

רקנאטי (67) הוא בעליה של חברת ההשקעות 'אחזקות פיננסיות סולם בע"מ' המשקיעה בתחומי הטכנולוגיה, נדל"ן, מיחזור פלסטיק ועוד, וכמובן הבעלים של יקב רקנאטי שהוקם בשנת 2000 ונחשב היום לאחד היקבים המובילים בישראל. הוא גם בן־דוד של אודי רקנאטי, אחד מהבעלים של מכבי ת"א.

עם בן הדוד, אודי. צילום: אלן שיבר,

תקציב בני הרצליה סובב בכל עונה סביב תקציב המינימום הנדרש בליגת העל, ונאמד בכ־6.5 מיליון שקלים. עיריית הרצליה נותנת בכל עונה כ־2.5 מיליון שקלים, ההכנסות מהמינהלת, מכרטיסים ומנותני חסות מוערכות בקרוב ל־3.5 מיליון שקלים, ולפי דיווחים בעבר, רקנאטי משקיע מכיסו כמיליון שקלים בכל עונה. הוא כמובן נושא באחריות ובערבויות לכל ההתחייבויות המופיעות בבקרה התקציבית.

מה דעתך על ההתנהלות בכדורסל הישראלי?
"בסך הכל המינהלת עושה עבודה טובה. שמואל פרנקל (יו"ר המינהלת, י"מ) הצליח להביא תקציבים ראויים לקבוצות, העלה את זכויות השידור, וכל קבוצה מקבלת היום יותר מאשר היא קיבלה כשנכנס לתפקיד.

"אבל למרות שהמינהלת עושה עבודה טובה, יכול להיות שיותר נכון להקים גוף דוגמת האן.בי.אי, שהוא מעל הקבוצות ורואה רק את טובת הכדורסל והליגה, ולא מסתכל מנקודת המבט של הקבוצות. האן.בי.אי הוא דוגמה נהדרת לאיך שגוף מנהל את הכדורסל בתור עסק - מה שתורם לכל הקבוצות - ולא כמו היום, שהקבוצות קודם כל חושבות על עצמן ועל טובת הפרט.

"באן.בי.אי יש תקרת שכר, אבל אצלנו יש בעיה, כי קבוצות שמשחקות באירופה צריכות תקציבים גבוהים כדי להביא זרים איכותיים, וצריך להתחשב בהן כי חשוב מאוד שקבוצות ישחקו באירופה ויצליחו. צריך למצוא את האיזון הנכון, שמצד אחד הקבוצות יצליחו באירופה ומצד שני הליגה תהיה תחרותית ומעניינת ותמשוך יותר קהל. את זה יכול לעשות רק קומישנר שיחשוב מלמעלה על טובת הליגה".

ומקצועית, הכדורסל הישראלי נמצא במקום טוב מבחינת קידום שחקנים צעירים?
"צריך להשקיע יותר במחלקות הנוער, כי רק משם יצמחו שחקנים. ההנהלות צריכות להיות עם יותר אורך רוח ולגרום לזה שמאמנים לא יפחדו לתת הזדמנות לצעירים. יש שחקנים צעירים וכישרונות שגדלו פה, אבל הרבה פעמים מאמנים חושבים רק על הניצחון וחוששים לשלב נוער. בשנים האחרונות הרבה צעירים השתלבו בליגה וזה מעודד, אבל עדיין יש מקום לשיפור וצריכה להיות הכוונה מההנהלות".

חשבת פעם להצטרף לבעלות על מכבי ת"א?
"תמיד הייתי בהרצליה וזה לא היה רלוונטי".
לא מושך אותך להיות בעלים במועדון גדול כמו מכבי, עם הקהל הגדול וההישגים בליגה ובאירופה?

גם ביציע. צילום: אלן שיבר,

"נכנסתי לכדורסל לא בתור ביזנס אלא בתור תרומה לקהילה. להיות במכבי זה כמובן להיות חלק ממותג מצליח, אבל בשבילי יותר חשוב שמועדון כמו בני הרצליה ימשיך להתקיים ולהתקדם ויעניק מסגרת ספורטיבית ראויה לאלפי בני נוער. אני מעדיף להרים ולבנות משהו מאשר להיכנס למשהו קיים".

מה דעתך על מבנה הבעלות במכבי, עם כמה בעלים שמקבלים החלטות, לעומת המבנה אצלכם?
"הייתי שמח אם גם אלי היה מצטרף עוד מישהו. כדורסל בארץ זה לא עסק רגיל, ואני חושב שזה טוב שיש כמה אנשים שמוכנים לתרום ולשים מכיסם. לי, למשל, אין אגו של להיות בעלים יחיד. אם יהיה מישהו שרואה את הדברים בדרך שאני רואה - אשמח מאוד".

"מקווה שיהיה שוב איחוד בשרון"

יש סיכוי שבעתיד שוב נראה איחוד בין בני הרצליה לקבוצות נוספות באזור, כמו שהיה בעבר?
"ניסינו לקדם את זה לפני כמה שנים וחלק מהגורמים בעירייה התנגדו, וחבל. לפעמים קשה להזדהות עם קבוצה שבאה משתי ערים, אבל זה בסך הכל מגדיל את הקהל ואת התקציבים הפוטנציאליים, ולדעתי נכון לאחד כוחות. אני מקווה שזה יקרה יום אחד".

israelhayom

הכתבות ועידכוני הספורט החמים אצלך בטלגרם

להצטרפות

מה החזון שלך למועדון בעוד 10-5 שנים?
"הייתי רוצה לראות מועדון עם אולם מרווח ונוח שמתאים לעיר הרצליה ולאזור, אני רוצה קבוצה שמשחקת באירופה ומביאה קהל של אלפי אוהדים בכל משחק, ומועדון שהוא אחד המובילים בארץ".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר