הנאום האחרון של פרס: "טעות חיי? שלא חלמתי מספיק"

5 שנים לאחר מותו של נשיא המדינה וראש הממשלה לשעבר, נחשפים דבריו בהופעתו הפומבית האחרונה, שעות לפני שאיבד הכרה • היום יתקיים בחלקת גדולי האומה בהר הרצל טקס אזכרה לזכרו

שמעון פרס ובנו חמי, במהלך הנאום האחרון של נשיא המדינה לשעבר, צילום: באדיבות מרכז פרס

גם בהופעתו הציבורית האחרונה, שעות ספורות לפני שאיבד את הכרתו בעקבות דימום מוחי, נשמע שמעון פרס ז"ל כפי שנשמע לאורך כל חייו: אופטימיסט וחולם נצחי.

במלאות חמש שנים לפטירתו של פרס, חושף מרכז פרס לשלום ולחדשנות את הנאום האחרון שנשא הנשיא התשיעי וראש הממשלה השמיני של מדינת ישראל. הנאום נישא באירוע שנערך ב-13 בספטמבר 2016, בפני קהל של עשרות משקיעים מוסדיים מרחבי העולם וכן מנהלי חברות ויזמי היי-טק מישראל. בכנס החגיגי, שנערך במרכז פרס לשלום ולחדשנות ביפו, נאם פרס כשלצידו על הבמה בנו חמי, המכהן כיו"ר המרכז. לאורך המפגש, שבדיעבד ייזכר כהופעתו הציבורית האחרונה של פרס, תועד נאומו בצילום וידאו.

חרף גילו המופלג, ואף שככל הנראה סבל כבר במהלך נאומו מהדימום המוחי - שאובחן מאוחר יותר באותו היום, נראה פרס בתיעוד יושב זקוף על הבמה ומלא אנרגיה כתמיד. לאחר הנאום חש פרס ברע, והובהל לבית החולים שיבא תל השומר לביצוע סדרת בדיקות, שבמהלכה התגלה הדימום. שבועיים לאחר מכן, הלך פרס לעולמו, והוא בן 93.

שמעון פרס, ב-2016, צילום: רויטרס

 

בתום הנאום, שבמהלכו קרא פרס למשתתפים להקים מרכזי מחקר ופיתוח בארץ ולהשקיע בישראל, הצטלם עם רבים מבאי הכנס.

"אנשים שואלים אותי: מה ההישג הגדול ביותר של חייך? אני עונה להם: הלוואי והשגתי יותר", אמר פרס בנאומו האחרון, והוסיף: "הם שואלים, מה הטעות הגדולה של חייך? אני עונה להם: לא חלמתי מספיק, והחלומות שלי היו קטנים מדי. ההמלצה שלי - תחלמו בגדול! אל תפחדו, אל תהססו, השאירו את העבר להיסטוריונים".

בדבריו האחרונים התייחס פרס ליתרונות הטכנולוגיה המתקדמת, אך גם למגבלותיה. "אנשים חושבים שבעתיד יהיו רובוטים מתוחכמים ברמה של בני האדם", אמר, "רובוטים אכן חשובים ואכן יכולים להועיל. הם אינם מוציאים כסף ואינם מתעייפים, אך הבעיה היא זו: אין לנו אפשרות להתקין ברובוט את היכולת לחלום, לדמיין, או להיות חדשן. ואם לרובוט אין את האפשרות לחלום או ליצור חזון, לא תהיה לו האפשרות גם להרגיש חיי אמת. אם אין לו את האפשרות להיות חדשן, אז לעולם לא יוכל להתאהב - ואם הוא לא יוכל להתאהב, אז איני רואה רובוטים נכנסים להיריון בעתיד הקרוב".

שמעון פרס, ב-2009, צילום: צחי מרים, ארכיון

 

עוד התייחס פרס בנאומו האחרון למאבק באפליה נגד נשים ובחתירתן לשוויון. "עדיין קיימות חברות אשר מפלות נשים לרעה. אם אתה מפלה נשים, אינך יכול להציל את בני עמך - אין סיכוי ש-50 אחוזים מתוך האומה יכולים להציל את כל 100 האחוזים", הדגיש, "אין סיכוי שבחברה בה נשים אינן מקבלות חינוך ראוי, הילדים יהיו בעלי ידע - זוהי הנחת יסוד בסיסית".

חמי, בנו של פרס ויו"ר המרכז על שמו, התייחס לרגל חשיפת הנאום על השעות ההן ועל המילים שהשמיע אביו באותו מעמד מצמרר בדיעבד. "זכיתי להיות לצד אבי בשעות האחרונות לחייו. לא היה כל סימן למה שעמד להתרחש בהמשך היום", סיפר, "אבא היה חד כתער, צלול וזקוף, וכתמיד הפליג בחזונו אל העתיד. הוא דיבר על אהבתו למדינת ישראל ועל אמונתו באנשיה. את נאומו האחרון הקדיש לחיזוק הקשרים הבינלאומיים עם מדינת ישראל, לביסוס מעמדה כמדינת מדע וטכנולוגיה מובילה ופורצת דרך. הוא דיבר בשבחה של מדינת ישראל שכה אהב ועל בניה ובנותיה, מקור גאוותו. פרס הדגיש בפני המשקיעים את הפוטנציאל שגלום במדינה הקטנה שלנו, ועודד אותם לשים את יהבם על דור העתיד. לא יכולתי לבקש מתנה גדולה יותר מלהיות לצידו ברגעים האחרונים, בטרם נפרד מעלינו לתמיד, ולנצור את מילותיו בליבי".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר