קיבוץ של יזמות

חברי רמת רחל ידעו לנצל את המיקום הייחודי לקידום מיזמי נדל"ן ופרויקטים תיירותיים וחברתיים. כך יוצקים תוכן חדשני בחלוציות של פעם

הפארק הארכיאולוגי. היסטוריה עתיקה וחדשנות טכנולוגית , צילום: גלר, ויקיפדיה

איך נראה קיבוץ שידע לנצל את הנדל״ן שבו ולהרוויח בגדול? אדמות שכוחות אל הפכו לסוג של שכונת יוקרה בירושלים, בלי לאבד את הצביון המיוחד.

קיבוץ רמת רחל נוסד ב-1926 על ידי גדוד העבודה. כבר מיומו הראשון על הקרקע, בעצם התיישבותו במקום מבודד על ההר, על קו הגבול הירדני דאז, הייתה זו החלטה חלוצית וחדשנית. 

הקיבוץ, שהוקם על אדמת טרשים, הוקם בתחילה למטרות עירוניות. חברי הקיבוץ עבדו במפעלי ים המלח, בסלילת הרכבת בירושלים. אופי העסקים בראשית הדרך היה לטובת העיר: מאפייה, מכבסה, רפת.

סיפורו של הקיבוץ שזור בסיפורה של ראשית המדינה, כיישוב ספר שידע התקפות וקרבות רבים ועקובים מדם.

בשנות ה-50, לבקשת המדינה להקים שטחי חקלאות נרחבים ולאחר מחקר מעמיק מה ניתן לגדל במזג האוויר הייחודי על ההר ובאדמה הטרשית עליה ניצב הקיבוץ, ניטעו ברמת רחל מטעי דובדבנים ותפוחים, על מנת לשמור על גבולותיה של המדינה.

פרי מטעים אלה היום משמש ליקב הליקרים האורגני האיכותי ONA. יקב ייחודי המחבר לטבע ולאדמה בעבודת יד. היקב, ששוכן בין מטעי הדובדבנים וחממות התותים, על הרמה, מציע חוויית בילוי וקנייה. הליקרים בחוזק אלכוהולי של 20 עד 25 אחוזים, מאוזנים היטב, עושים את השתייה לחווייתית. היקב מעסיק אנשים מוגבלים כחלק מהאג'נדה הקהילתית של הקיבוץ.

לא רק חקלאות

לאור התובנה כי החקלאות לא תוכל לממש את החזון הכלכלי, לאחר מלחמת ששת הימים זיהו חברי הקיבוץ שהביקוש לתיירות בארץ עולה וגובר והקימו אכסניית נוער, שבשנות ה-70 הפכה לבית הארחה והחל משנות ה-80 לבית מלון, שבמשך השנים התרחב ושופץ.

מלון רמת רחל. מערכות ירוקות לשמירת הסביבה, צילום: דרור אבי, ויקיפדיה

גם בתקופת הקורונה נערך שיפוץ שמחבר בין הישן והחדש. חדרי המלון עוצבו ברוח ייחודית כהומאז' לחדר הפרטי של חברי הקיבוץ בתוך המרחב הציבורי. השיפוץ נעשה ברובו בעבודה כחול-לבן, עם אלמנטים של אמנות ישראלית ושימוש במערכות חכמות וירוקות כדי לשמור על הסביבה הטבעית.   

בשנת 1977 הקומה בריכת השחייה של הקיבוץ, שמיומה הראשון גם שימשה את תושבי ירושלים. רבים מזהים את הקיבוץ כשכונה נוספת של ירושלים. לפני שנתיים הושקעו מיליוני שקלים בשיפוץ הבריכה, שהפכה להיות קאנטרי מדהים ביופיו עם בריכות, חדר כושר, ספא מפנק, מסעדה ומדשאות.

בסיור במתחם פגשתי איש מקסים, יחזקאל הלוי שמו. הוא תושב ירושלים, שבעבר היה איש הפלמ"ח שנלחם ב-1948 על שחרור הקיבוץ ומניעת נפילת ירושלים לידי הירדנים. כיום הוא מנוי בקאנטרי, ומרגיש סוג של סגירת מעגל כל פעם שהוא מגיע לקיבוץ.

מבט כללי על הקיבוץ. סוג של שכונת יוקרה, שלא איבדה את הצביון המיוחד, צילום: י.ש., ויקיפדיה

אטרקציות מגוונות

הקירבה לירושלים סיפקה לרמת רחל לאורך השנים שלל אתגרים והזדמנויות. מבחינה נדל"נית, הקיבוץ החכים לעשות ומכר את חלקו, 20%, בקרקע חקלאית במסגרת שעליה אושרו 1,800 יחידות דיור.

רוח היזמות מורגשת היטב בשינוי שעובר הקיבוץ, שמדגיש בערכיו את שילוב הישן לצד החדש. פינת החי הפכה לחוות אייל – חווה אקולוגית חינוכית טיפולית, אשר לצד אירוח מתקיימות בה גם תוכניות מרגשות של מרכז יום לאנשים עם צרכים מיוחדים, פעילויות משותפות עם מערכת החינוך בקיבוץ ופעילויות וסיורים לאורחי המלון והמבקרים.

לפן התיירותי מצטרף הנכס המדהים שהורישה לקיבוץ ההיסטוריה - גן ארכיאולוגי עם סיפור מרתק בן 2,500 שנה, בתוך פארק עצי זית. בסיורים מודרכים לקראת החגים האתר מקבל מימד שלישי עם משקפות מיוחדות שמקימות לתחייה את ההיסטוריה מתוך המיצגים הארכיאולוגיים המרשימים.

התכנים התיירותיים מאפשרים לישראלים ולתיירים להגיע לקיבוץ לביקור וליהנות מאטרקציות מגוונות - כתבי חידה שחיבר דן חמיצר, סיור עצמאי באמצעות אפליקציה, חוויית מציאות מדומה ועוד.

מדור לדור

הקיבוצניקים מעניקים פרשנות חדשנית למילה חלוציות.‏ החלוצים שהקימו את רמת רחל היו חדשנים בעצם בחירת המקום, והדור הממשיך מרגיש שיש לו מחויבות להמשיך את דרכם.
מתחם הלולים הישן של הקיבוץ הופך בימים אלה ל"חצר המשק" - הומאז' לחצרות התעסוקה שמוכרות בקיבוצים, המשלב חוויה יצרנית, צרכנית ותיירותית.

במתחם ממוקמים: יקב ליקרים, חנות לממכר תוצרת מקומית, 12 דונם של חווה הידרופונית, חממה לימודית המדגימה 7 שיטות לגידול הידרופוני DIY, מכוורת בוטיק ובעתיד גם מרכז מורשת חקלאית.

בקאנטרי משלבים פעילויות שמחברות את ערכי הקיימות, החקלאות ואיכות החיים: חיבור החקלאות לעולם התזונה (מהחממה לכוס - סדנאות שייקים), חיבור גוף ונפש (שיעורי outdoor בנכסים הטבעיים, שיעורי אונליין בימי הקורונה).

תאגיד עסקי

רמת רחל, לצד היותו קיבוץ שיתופי, הוא גם תאגיד עסקי לכל דבר. הפורטפוליו העסקי מורכב מתיירות, נדל"ן, חקלאות ורווחה (בית סיעודי ומרכז רגשי לכל המשפחה, שהתרחב בקורונה).

היתרון בהסתכלות התאגידית על הקיבוץ (כשלם הגדול מסך חלקיו) מאפשר חיבורים מעניינים בין העסקים השונים, כגון ההרצאות של המרכז הרגשי בימי קורונה למנויי הקאנטרי, חיבור החקלאות היצרנית לחוויה תיירותית, חיבור בין סיפור הגן הארכיאולוגי למכוורת, סיורים חקלאיים ועוד.

הקשר ההדוק בין קהילה לעסקים מתבטא גם בחיבור של הישן-חדש בעשייה העסקית עצמה וגם באלמנטים השונים שמספרים את הסיפור כולו.

הקיבוץ בחר לאמץ פלטפורמות שיווק מתקדמות לזירה הקיבוצית, כגון סדרת תסכיתים שמספרת את הסיפור של רמת רחל, מגזין וידיאו על האנשים והעשייה, תהליך מיתוג מחדש שמוטמע בנקודות המגע השונות עם אורחי המלון והקיבוץ.

לכל הפן העסקי מתלווה גם העשייה החברתית הענפה של חברי הקיבוץ, שיודעים להשתמש בקרבה לירושלים לא רק כהזדמנות עסקית אלא גם לקידום פרויקטים רחבי היקף של נתינה בקשר ישיר עם לשכות הרווחה בעיר.

אבן היסוד הינה מקסום יכולות הקיבוץ למטרות מעורבות חברתית, כגון מטבח תעשייתי לבישול ארוחות מוכנות לנזקקים, ענפי נגרייה, מסגרייה ואחזקה לטובת שיפוץ בתים, חיבור רב-דורי בין פנסיונרים לחברת נעורים ואפילו ילדים כידיים עובדות לטובת ביצוע פרויקטים.

רמת רחל בכל שנה תורמת מאות ארוחות מבושלות בחגים, המוכנות כולן על ידי חברי הקיבוץ, מבצעת פרויקטים בסגנון (אקסטרים מייקאובר) - הוצאת משפחה מביתה ליומיים-שלושה לבית המלון ושיפוץ דירתם.

הכותבת היא יועצת חינוכית, דוקטורנטית ואשת חינוך

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר