רחוק מאוד מנובאק ג'וקוביץ', רוג'ר פדרר ורפאל נדאל, מנסים בכל שנה מאות טניסאים לפרוץ ל-100 הראשונים בעולם, להתחיל באמת להרוויח כסף מטניס ולהפוך לכוכבים בענף. התחרות היא עצומה: גם שחקנים במאיה השנייה והשלישית הם ברמה גבוהה מאוד, והיכולת לפרוץ קדימה ולשחק בגראנד סלאמים ובטורנירים הגדולים תלויה במשתנים רבים. האם המתמטיקה, או ליתר דיוק הביג דאטה, יכולים לעשות את ההבדל בין שחקן שלנצח יישאר 400 בעולם, לבין אחד שיכול להגיע כבר ל-250 ומשם לפרוץ קדימה?
מודל חדש שבנה מומחה הביג דאטה אמיר בכר מראה שלבחירת הטורנירים של השחקנים בדרגים הנמוכים יש משמעות קריטית להצלחה שלהם בסבב וליכולת שלהם לפרוץ קדימה.
3 צפייה בגלריה
"הפוטנציאל שלו גבוה מאיפה שהוא נמצא היום". עוליאל
"הפוטנציאל שלו גבוה מאיפה שהוא נמצא היום". עוליאל
"הפוטנציאל שלו גבוה מאיפה שהוא נמצא היום". עוליאל
(צילום באדיבות איגוד הטניס)
"פיתחתי דירוג צללים, המבוסס על אלגוריתם של מתמטיקאי הונגרי בשם Elo. בניגוד לדירוג העולמי, שמשקף בדיוק את התוצאות שהשחקן עשה, דירוג ה-Elo משתמש בנתונים מהמפגשים שהיו לכל שחקן ובעצם בונה הערכה מהו הדירוג האמיתי שלו. לדוגמה, אם אתה שחקן שמדורג 400 ואתה מנצח שחקן שהוא 100 בעולם זה מקדם אותך בדירוג ה-Elo. זה מראה את הפוטנציאל האמיתי שלך".
איפה נמצא ישי עוליאל, השחקן הבולט של ישראל, בדירוג הזה? "בדירוג הטניס העולמי הוא 398 אבל אם מכניסים את כל התוצאות שלו לאלגוריתם ה-Elo אז הוא 210. כלומר הפוטנציאל שלו גבוה מאיפה שהוא נמצא היום, והוא מדורג במקום פחות טוב מהצפי שלו".
לדברי בכר, על בסיס הדירוג הזה הוא בנה מודל מתמטי שיכול לחזות מהם הטורנירים שבהם כדאי לכל שחקן להשתתף כדי למקסם את הפוטנציאל שלו.
חשוב להבהיר, עבור השחקנים בטופ העולמי אין בכלל התלבטות כי הם משתתפים בכל שבוע בטורניר הגדול ביותר שמשוחק, אבל עבור שחקנים ברמה של עוליאל יש בכל שבוע ברחבי העולם כ-10 טורנירים ברמות שונות, והבחירה הנכונה יכולה להיות קריטית כדי לפרוץ קדימה.
3 צפייה בגלריה
מחבטי טניס
מחבטי טניס
בחירות טובות הן קריטיות לטניסאים שרוצים להתקדם
(צילום: getty images)
איך עובד המודל שבנית? "בטורנירים הקטנים צריך להירשם שלושה שבועות מראש. כל שחקן מדרג לאיזה טורניר הוא נותן עדיפות וכך ניתן לחזות בעצם מה תהיה רשימת השחקנים בכל טורניר. אפשר לקחת את הרשימות ולהשוות ביניהן ובעצם לחשב מי יהיו השחקנים, לדעת עד כמה הטורניר יהיה חזק ומה הפוטנציאל להצליח בו. עושים סימולציה, ומחשבים מה ההסתברות של כל שחקן לקחת שם נקודות.
"לצורך העניין, עוליאל יכול להשתמש במודל כדי לראות שאם יש שלושה טורנירים במקביל באותו שבוע, יש אחד שבו ההסתברות שלו להצליח היא הגבוהה ביותר. לאורך זמן, אם בכל שבוע הוא יבחר נכון ההבדל בכמות הנקודות שהוא ישיג לאורך השנה יהיה עצום".

פי 1.5 יותר נקודות דירוג

הכי כיף לשחק במספרים ותחזיות, אבל ברור שמאחורי המחבט יש גם בני אדם. גם אם המודל מראה שעוליאל אמור להגיע לגמר של טורניר מסוים, הוא יכול באותה מידה גם להפסיד בסיבוב הראשון בגלל עייפות, פציעות, מצ'-אפ לא טוב מול השחקן או סתם יום רע. מנגד, אין ספק שלאורך זמן הסטטיסטיקה תעבוד ולבחירה הנכונה יכולה להיות משמעות עצומה ביכולת להפוך לשחקן בצמרת העולמית.
עד כמה משמעותית? לפי המודל, אם עוליאל היה בוחר בדיוק את לוח הטורנירים שהאלגוריתם מציע הוא יכול היה להיות מדורג כבר כמעט 300 בעולם ולמעשה לזכות בפי 1.5 יותר נקודות ממה שיש לו כיום בפועל. לפי בכר, עוליאל בחר יחסית נכון, אם כי הוא פספס כמה הזדמנויות חשובות, אבל יש שחקנים אחרים שאצלם אפשר היה להשיג הרבה יותר - אם היו עובדים לפי המודל.
3 צפייה בגלריה
ישי עוליאל
ישי עוליאל
בחר יחסית נכון. ישי עוליאל אחרי הזכייה בפיוצ'ר ברומניה
(צילום: איגוד הטניס)
האם זה לא מרמה לפעמים, לנסוע בעיקר לטורנירים חלשים יחסית ואז לבוא לטורניר חזק יותר ולהפסיד בסיבוב הראשון? "בשיטת הדירוג הנוכחית מאוד קשה לפרוץ. הטורנירים הקטנים נותנים מעט נקודות וכדי לעלות דרגה צריך לצבור רצף של תוצאות טובות. המודל נותן לך את האפשרות לבדוק איפה הכי קל לצבור את הרצף הזה, ובעצם פותח לך את ההזדמנויות. ברור שמכאן הכל תלוי בשחקן ובכמה הוא טוב על המגרש. להערכתי, שחקן שהוא למשל 300 בעולם, אם הוא היה בוחר נכון את הטורנירים, הוא יכול היה להיות 150, וזה פותח לו המון אפשרויות של מוקדמות גראנד סלאמים ואפילו טורנירי ATP פה ושם".
הקורונה קצת שיבשה את הלו"ז של עולם הטניס, ואם בעבר הפריסה של הטורנירים הייתה גלובלית ואפשרויות הבחירה היו רבות מאוד, השנה יש פחות טורנירים שמתוכננים בלו"ז. עם זאת, מי שמוכן להשקיע וקצת להמר על נסיעות למקומות רחוקים יותר, עשוי למצוא בכך קרש קפיצה קדימה: "יש למשל בתקופה הזאת חמישה טורנירים רצופים די גדולים בדרום אמריקה. השחקנים שיהיו שם הם לא ברמה הכי גבוהה, וישראלים שיבחרו לעשות את המאמץ יכולים להרוויח בכמה שבועות את אותה כמות נקודות שהם עשו בחודשים ארוכים בטורנירים באירופה", מסביר בכר.
ניסית לעניין אנשים בענף הטניס במודל שבנית? "אני בקשר עם כל מיני גורמים בעולם הטניס, ויש מאמן של שחקנית ישראלית בכירה שמאוד מאמין במודל ורוצה להשתמש בו. חוץ ממנו, לצערי, אין בינתיים מודעות רחבה ליתרונות של השימוש בו".
העניין הזה מפתיע בהתחשב בעובדה שהעולם הולך בכיוון של ביג דאטה שבו הכל מדיד והכל נספר. הסטטיסטיקות ב-NBA ובשאר הענפים תופסות מקום מאוד חשוב בתפיסת הספורט של היום. "זה מאוד חבל בעיני כי זה גם לא דורש מהשחקנים מאמץ גדול", אומר בכר. "לא צריך לשנות שיטות אימון או משהו דרמטי. זה נטו בחירה של המקומות בהם כדאי לשחק. זה מאוד יכול לעזור. שחקנים נוסעים בכל העולם, ועובדים קשה וזה עוד כלי שיכול לתת להם ערך מוסף ולסייע מאוד לקידום הצלחתם המקצועית והכלכלית. יותר מכך, אני סבור ששימוש נרחב בביג דאטה עשוי לקדם את הספורט הישראלי גם בתחומים אחרים".