בכיר ארמני: "לא חברים של ישראל ולא משתמשים במרגלים מסתננים"

המתיחות בין אזרבייג'ן לאיראן נמשכת - וגוררת אחריה את ארמניה, טורקיה וישראל • שגריר ישראל בבאקו עקץ את איראן: "עסוקה ברדיפת מיעוטים דתיים, בזמן שאנחנו משקיעים בגיוון וסובלנות" • בינתיים: כל זליגה של ירי לנחצ'יבאן עלולה להצית את דרום הקווקז • בכיר אזרי: "האנטישמיות הארמנית לא מועילה לאף אחד"

שגריר ארמניה באיראן (שני משמאל), צילום: ללא קרדיט

אין רגע דל במתיחות בין אזרבייג'ן לבין איראן, שבה מעורבות גם ארמניה, טורקיה וישראל. לאחר שלפני שנה בדיוק, שגריר ארמניה בישראל ארמן סמבטיאן הוחזר לירבאן בשל משלוחי האמל"ח הישראליים במהלך מלחמת קרבאך השנייה – קולגה של סמבטיאן, שגריר ארמניה בטהרן - ארטשס טומניאן, בחר היום (שישי) לתקוף הן את אזרבייג'ן והן את ישראל.

"ארמניה לא חומדת את הגבולות עם איראן", עקץ סמבטיאן שנפגש לעיתים קרובות עם בכירים במשרד ההגנה האיראני ועם בכירים במשמרות המהפכה. "ארמניה אינה בת ברית של ישראל, ואנחנו לא יצרנו רשת של מרגלים מסתננים. ארמניה לא מעוניינת להוציא את איראן מחוץ למיזמים כלכליים". הדברים הללו נאמרים במקביל לבוקר הראשון של תרגיל "כובשי ח'ייבר" שמקיימים כוחות הצבא ומשמרות המהפכה של איראן בגבול עם אזרבייג'ן.

התרגיל מתקיים בסביבת העיר פולדאשט, שגובלת ברפובליקה האוטונומית של נחצ'יבאן. מובלעת נחצ'יבאן עברה מפנה חסר תקדים בעקבות ניצחונה של אזרבייג'ן במלחמת קרבאך השנייה. אחד מתנאי הפסקת האש היה הקמת "מסדרון זנגזור" שיאפשר קשר רציף בינה לבין יתר אזרבייג'ן. עם זאת, אותו ה"מסדרון" גובל באיראן – מה שבטהרן, כמובן, לא אוהבים.

במשטר האייתוללות חוששים כי הגבול הארוך יותר עם אזרבייג'ן, שנוצר בעקבות מלחמת קרבאך השנייה, ישמש בסופו של דבר את המודיעין הישראלי. מי שדאג אתמול לעקוץ את האיראנים הוא שגריר ישראל בבאקו, ג'ורג' דיק, שביקר עם השגריר האמריקני אצל קהילת יהודי הערים בגובה. "בעת שבה איראן רודפת אחרי מיעוטים דתיים ואתניים ופוגעת ביהודים במדינות אחרות", אמר דיק שרק לפני כחודש וחצי ביקר בנחצ'יבאן, "אנחנו, ישראל, ארה"ב ואזרבייג'ן – משקיעות בגיוון ובסובלנות".

מי שנמצאת בסיטואציה לא נוחה כעת, בזמן שהטנקים האיראניים מפציצים גבעות בסמוך לגבול עם אזרבייג'ן וכלי טיס של משטר האייתוללות חגים באזור היא טורקיה. לארדואן ולאנשיו יש שני אינטרסים מרכזיים לשמור על מערכת יחסים סבירה עם טהרן. בראש ובראשונה, מניעת מעבר של מאות אלפי פליטים אפגנים דרך איראן – מה שבפועל לא צולח.

ושנית כל, שיתוף הפעולה הכלכלי בין המדינות. ביממה האחרונה, מחד גיסא, נפתח כביש באיראן במסגרת פיילוט של הארגון לשיתוף פעולה כלכלי (ECO), שמטרתו לקשר בין טורקיה לבין פקיסטן. מאידך גיסא, משלוחי האמל"ח לאזרבייג'ן החלו מקייסרי. כלומר, אנקרה מנסים למצוא את הדרך לגוון בין האינטרסים שלהם מול טהרן ומול באקו.

עם זאת, בבירת אזרבייג'ן עצמה – הרוחות לוהטות. המטכ"ל של צבא אזרבייג'ן דאג לפרסם תמונות שלהם מתכנסים כדי לדון במתרחש מול איראן, ומחוצה לו - שלושה קנקנים של שירותים בצבעי דגל איראן הוצבו סמוך לכניסה לשגרירות האיראנית בבאקו. בעקבות כך, האבטחה סביב המקום תוגברה.

מן הצד האיראני, מפקד כוחות היבשה של משמרות המהפכה, מוחמד פקפור: "אנחנו מקווים שהמדינות השכנות לא יעניקו מחסה למשטר הציוני". לפחות בינתיים, נראה כי אף אחד מהצדדים לא מעוניין בפתיחה במלחמה כוללות. עם זאת, זליגה קלה של ירי לתוך נחצ'יבאן – עלולה להצית את כל דרום הקווקז.

מי שיצא להגנת מדינת ישראל והשגריר דיק, הוא שגריר אזרבייג'ן בבריטניה, אלין סוליימאנוב. "קיצונים ארמנים תוקפים שוב את השגריר הישראלי ג'ורג' דיק, לאחר שדיבר על סולבנות ועל שותפויות", אמר סוליימאנוב. "קיצוניות אתנית ואנטישמיות, שנפוצות בארמניה, לא מועילות לאף אחד".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר