דיווח: איראן מונעת גישת פקחים לאתר הגרעין כראג'

כתב הוול סטריט ג'ורנל דיווח כי טהראן מנעה היום גישת פקחים בין לאומיים לאתר, שטענה בעבר כי נעשה בו ניסיון חבלה. הסוכנות לאנרגיה אטומית: האיראנים לא מאפשרים ריענון ציוד המעקב בכראג'

כור גרעיני באיראן
כור גרעיני באיראן | צילום: ארכיון, רויטרס

עיתונאי הוול סטריט ג'ורנל, לורנס נורמן, פרסם בחשבון הטוויטר שלו כי הרשויות באיראן מנעו היום (ראשון) גישת פקחים של הסוכנות הבין לאומית לאנרגיה אטומית לאתר הגרעין כראג'. לפני כשלושה חודשים, בסוף חודש יוני, טענו האיראנים כי באתר הרגיש נעשה ניסיון חבלה וייחסו את הפעולה לישראל.

לפי הדיווח, האיראנים מתכוונים לפרסם הודעה המסבירה את העובדה כי הכניסה למתקן נמנעה היום מהפקחים בשל נסיבות אבטחה ומתרצים זאת באיסוף ממצאים פורזניים מהזירה. עוד עולה, כי האיראנים המשיכו חלק מהפעילות באתר, בו מוצבות צנטריפוגות, גם בחודשים האחרונים. מהאתר פונו כמה מצלמות מעקב בתחילת ספטמבר לאחר שלכאורה נפגעו וכעת מבקשים הפקחים להתקין אותן מחדש, כחלק מיישום הסכם הגרקעין שנחתם בין איראן למעצמות ב-2015.

הערב הודיעה הסוכנות לארנגיה אטומית, שפתחה היום את ועידתה השנתית בווינה, כי איראן לא עמדה בחלק מהתחייבויותיה לפני כשבועיים לאפשר את החלפת ותיקון הציוד הנדרש באתרים הגרעיניים השונים עליה מפקחים אנשיה. לדברי הסוכנות, טהראן התחייבה ב-12 בספטמבר לאפשר לפקחים להחליף את כרטיסי הזיכרון במצלמות באתרי הגרעין אך מנעה את האפשרות לעשות זאת באתר הגרעין כראג' בו קיים מתחם של צנטריפוגות.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

התקדמות משמעותית בדיוני התקציב: ליברמן דוחף לעזור לעבאס

אום אל פחם: בן 6 נלחם על חייו לאחר שנורה במהלך סוף השבוע

היום שאחרי הקרב: פיגועים מיידיים נמנעו, אך יש עוד התארגנויות

כזכור, לפני כשבועיים דיווח הוול סטריט ג'ורנל כי אנשי אבטחה במתקן הגרעין האיראני נתנז, הטרידו בחודשים האחרונים מספר פקחיות של סוכנות הגרעין הבין לאומית. ההטרדה שהתרחשה במתקן הגרעין נאתנז כללה מגע לא הולם ודרישה מצד המאבטחים שהפקחיות יסירו חלק מלבושן. אחד מהדיפלומטים שדיווח על האירועים אף ציין כי מדובר בארבע תקריות שונות של הטרדת הנשים ודיפלומט אחר אף טען שמדובר בחמש עד שבע תקריות מסוג זה. על פי הדיווח, התקרית הראשונה של הטרדת הפקחיות התרחשה בתחילת חודש יוני וכי התקריות נמשכו גם במהלך השבועות האחרונים.