יד ימינה של מרקל או ראש עיר לשעבר: גרמניה בוחרת קנצלר

ברקע משבר הקורונה והאקלים, כ-60 מיליון גרמנים בעלי זכות הצבעה יכריעו היום את גורל גרמניה כשיבחרו בין מפלגת השמרנים למפלגת הסוציאל דמוקרטית. מרקל: "זה באמת משנה מי בשלטון"

אולף שולץ, ארמין לאשט, בחירות, גרמניה, קנצלר
המועמדים אולף שולץ וארמין לאשט | צילום: רויטרס

אחרי 16 שנים בהם הייתה אנגלה מרקל קנצלרית גרמניה, וברקע משבר בריאותי חריף עקב מגפת הקורונה ומשבר האקלים - כ-60 מיליון גרמנים בעלי זכות הצבעה יצאו היום (ראשון) לבחור את הקנצלר הבא של הכלכלה הגדולה באירופה, כאשר קרב צמוד מתנהל בין מועמד המפלגה השמרנית ארמין לאשט לבין מועמד המפלגה הסוציאל דמוקרטית אולף שולץ. "זה באמת משנה מי נמצא בשלטון", הפצירה מרקל בבוחרים במהלך 48 השעות האחרונות.

מאפיין ייחודי של הבחירות העכשוויות לתפקיד הקנצלר הוא חוסר הוודאות, כאשר שליש מהבוחרים טרם יודעים במי יבחרו, זאת למרות שמספר שיא של בוחרים פרסמו ברשתות החברתיות עבור מי יצביעו. כמו כן, במשך חודשים הסקרים נעו לטובת שני המועמדים המובילים בהתאמה, כאשר לא נרשמה הכרעה. עם זאת, מפלגת הסוציאל דמוקרטים רשמה זינוק חד בסקרים תחת הנהגתו של אולף.

קנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל, מצביעה בבחירות לפרלמנט
קנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל, מצביעה בבחירות לפרלמנט | צילום: רויטרס

כתבות נוספות בחדשות 13 >>

4 מחבלים נהרגו באזור ג'נין, בנט: "עמדו להוציא פיגוע מיידי"

בנט המריא לניו יורק: "מציע לאיראן להפסיק לעסוק בנו באובססיה"

הלילה: בן 33 נרצח בדקירות בקריית עקרון

לצד זאת, גם מפלגת הירוקים רשמה נתוני שיא מבחינת הפופולריות כאשר זכתה ביותר מ-10% הצבעה בבחירות הפדרליות, בעוד שסוגיית משבר האקלים מעניינת את המצביעים הגרמנים הרבה יותר מיתר הנושאים שעל סדר היום. עם זאת, המצביעים הגרמנים סבורים כי שתי המפלגות הגדולות ביותר בגרמניה מסוגלות לטפל במשבר האקלים, לכן המפלגה הירוקה לא צפויה לזכות לתמיכה רבה בבחירות הנוכחיות.

על אף שהזוכה בבחירות עשוי להיות מוכרז כבר הערב, לא צפויה לקום בגרמניה ממשלה בטווח הקרוב. על המנצח להרכיב קואליציה בצל הסיכוי הנמוך לחזור להרכב הגדול כפי שהתאפשר תחת שלטונה של מרקל, כאשר שתי מפלגות השלטון הגדולות הרכיבו את הממשלה הגרמנית.

השיטפונות בגרמניה
השיטפונות בגרמניה | צילום: רויטרס

אולף שולץ - המועמד הסוציאל דמוקרטי

שולץ בן ה-63 גדל בעיר המבורג, הוא בוגר משפטים וכיהן כראש עיריית המבורג בין השנים 2018-2011, והוא מייצג את הצד השמרני של מפגלת הסוציאל דמוקרטים. אשתו, בריטה ארנסט, מכהנת כשרת החינוך של המדינה הפדרלית ברנדנבורג. בין היוזמות המשמעותיות שיזם - העלאת שכר המינימום בגרמניה מ-9.60 יורו ל-12 יורו.

אולף שולץ
אולף שולץ | צילום: רויטרס

בסוף שנת 2019, בריאיון שהעניק שולץ, המועמד הסוציאל דמוקרטי העביר ביקורת על הקואליציה המורחבת עם מפלגת השמרנים וטען כי בזמנו לא היה אפשרי להקים ממשלה אחרת לאחר הבחירות: "כולם יודעים שזו קואליציה לא קלה וכולם יודעים מן הסתם כי לא תהיה המשכיות לממשלה הקיימת".

ארמין לאשט - המועמד מטעם המפלגה השמרנית של מרקל

לאשט בן ה-60, ראש ממשלת מדינת נורדריין-וספאליה, נבחר בינואר השנה להנהיג את מפלגה הנוצרית דמוקרטת הגרמנית. לאשט למד לימודי משפטים באוניברסיטת בון ועסק במהלך הקריירה שלו בעריכת דין. לאשט נשוי לסוזן מלגרה ולהם שני בנים ובת.

לאשט ידוע כ"יד ימינה" של מרקל מאז 2012, והוא נשאר נאמן לה לאורך שלהי כהונתה כקנצלרית כאשר ספגה ביקרות גדולה מתוך מפלגתה על כך שהיא מנהיגה את מדיניות ה"ברוך הבא לגרמניה", במסגרתה נכנסו למדינה אלפים רבים של מהגרים מאז שנת 2015.

ארמין לאשט
ארמין לאשט | צילום: רויטרס

כאמור, לאור חשיבות משבר האקלים למצביעים הגרמנים, לאשט טיפח במשך השנים יחסים קרובים עם המפלגה הירוקה. כשנבחר לראשונה לבונדסטאג הגרמני ב-1994, לאשט סייע רבות ביצירת קשר בין מפלגתו לזו של הירוקים.