פריון נמוך

ישראלים עובדים הרבה יותר ומרוויחים פחות

מכון המחקר הכלכלי-חברתי 'פורום ארלוזורוב' מצאה שהעובד השכיר הממוצע בישראל עובד כ-1,900 שעות בשנה, לעומת אנגליה בה המספר עומד על פחות מ-1,600 (כלכלה בארץ)

(צילום: שאטרסטוק)

סקירה מקצועית חדשה של מכון המחקר הכלכלי-חברתי 'פורום ארלוזורוב' מצאה שהעובד השכיר הממוצע בישראל עובד כ-1,900 שעות בשנה, לעומת אנגליה בה המספר עומד על פחות מ-1,600 וגרמניה בה ממוצע שעות העבודה השנתי עומד על פחות מ-1,400 שעות.

בנוסף, ישראל ממוקמת בתחתית הרשימה במדד "איזון בית-עבודה" של ה-OECD, כשהיא סובלת משיעור גבוה במיוחד של עבודת יתר ומשיעור נמוך מאד של שעות פנאי.

למרות שעות העבודה המרובות, פריון העבודה בישראל נמוך בכ-20% ממדינות ה-OECD. פריון העבודה מייצג את התפוקה לעובד או לשעת עבודה, והוא הכלי המקובל למדידת יעילות הייצור של עובדים. בשנת 2019 היה הפריון לשעת עבודה בישראל נמוך בכ-20% מממוצע מדינות ה-OECD ועמד על 9.46$. בראשית שנות ה-2000 הלך הפער והתרחב, ומאז נותר יציב.

השכר הממוצע בישראל נמוך בכ-20.1% מאשר במדינות ה-OECD, ופערי השכר גדלים ככל שהשכר נמוך יותר; שכר העשירון התחתון בישראל נמוך בכמעט 50% מממוצע השכר בעשירון התחתון במדינות ה-OECD.

הסקירה של פורום ארלוזורוב בדקה גם את שאלת גובה שכר המינימום וההשפעה שלה על הפריון. ממצא מעניין שעולה מניתוח הנתונים על ישראל הוא שבניגוד להנחה הנפוצה, בזמן ששכר המינימום עלה ב-29% בין השנים 2005 ל-2020, המשק הישראלי צמח באחוזים גבוהים הרבה יותר והאבטלה ירדה לרמות הנמוכות אי פעם.

בפורום ארלוזורוב מדגישים כי אין מדובר בהכרח על קשר סיבתי, אבל הנתון עצמו מעודד.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר