תוך פחות מחודשיים מספר חולי הקורונה שנזקקים לתמיכה ממכונת לב-ריאה (אקמו) גדל פי ארבעה והמצב הקשה הוביל את מנהלי המחלקות להתריע מפני המחסור החמור שפוגע בטיפול בחולים. אתמול (רביעי) דיווחנו על גבר כבן חמישים שנפטר לאחר שלא נמצאה עבורו מכונת 'אקמו' פנויה, בערב יום הכיפורים נאלצו לפנות אותו כשמצבו מידרדר כל הדרך מנהריה לבית החולים הדסה בירושלים כדי שיחובר למכונה.

נכון להיום, במחלקות הקורונה בבתי החולים מאושפזים כעת 40 מטופלים שמחוברים למכונות אקמו, 85 אחוזים מתוכם לא מחוסנים. מדובר בעלייה דרמטית במספר המטופלים שזקוקים למכונה בו זמנית: בתחילת החודש שעבר היו רק עשרה מטופלים באקמו ביום ומאז חלה עלייה הדרגתית עד למצב הנוכחי. המחסור במכונות לב-ריאה בבתי החולים לא נובע רק מהיעדר המכשירים עצמם, אלא ממחסור בכוח אדם רפואי ומיטת אשפוז במחלקות הרלוונטיות.

על פי נתוני בתי החולים, יש 82 מכשירי אקמו בישראל ומתוכם 49 נמצאים בשימוש. פרופ' ארנון אפק, המשנה למנכ"ל שיבא אמר: "מדינת ישראל מתוחה עד הקצה ביכולות הטיפול הנמרץ שלה. אפשר לקנות עוד מכשירים - אך זו לא הבעייה. המחסור האמיתי הוא בצוות רפואי שיתפעל אותו. במדינת ישראל חסרות מיטות טיפול נמרץ וצוותים רפואיים. הצוותים המטפלים בחולים באקמו הם הצוותים היותר מנוסים: רופאים ורופאים, אחים ואחיות. כמוהם חסרים במערכת הבריאות ואנחנו נמצאים במחסור מתמשך בכוח אדם".

מה הוא מכשיר האקמו וכיצד הוא עובד?

ד"ר חגי דקל, מנהל מחלקת ניתוח לב וחזה ב'וולפסון' ואחראי על מערך ה'אקמו' של בית החולים הסביר בשיחה עם N12: "מכשיר האקמו נועד להחליף את פעולת הריאות שכשלו, את פעולת הלב שכשל או את שניהם יחד. המכשיר עושה זאת בצורה מאוד פשוטה: בעזרת צינור הוא מוציא את הדם של החולה, מעביר אותו דרך ריאה מלאכותית ומחזיר את הדם 'נקי' לחולה.

בתיעוד מיוחד מתוך יחידת טיפול נמרץ קורונה שאנו מביאים כאן בN12 ניתן לראות הדגמה של פעולת המערכת. ד״ר מארק רומיין, רופא בכיר ביחידה לטיפול נמרץ קורונה בהדסה, מומחה בנפרולוגיה וטיפול נמרץ הסביר: "מכשיר האקמו מיועד לחולים שמצב הריאות שלהם קשה מאוד ואנו לא מצליחים להכניס חמצן לגופם באמצעים הדם עובר דרך מחמצן, מעשירים אותו בחמצן ומוציאים ממנו את הפחמן הדו חמצני, לאחר מכן הדם חוזר למטופל עם חמצן ועם פחות פחמן דו חמצני. כך אנחנו נותנים זמן לריאות לנוח ולהתרפא. ההנשמה עלולה להחמיר את מצב הריאות בעקבות הלחצים הגבוהים שמופעלים עליהן. המכשיר נותן זמן לריפוי הריאות ובינתיים מחליף את תפקוד הריאות לזמן מוגבל. זה לא יכול להיות לטווח ארוך אלא כ'גשר' להחלמה או לשיפור של הריאות". 

מדוע בחלק מבתי החולים אין אפשרות להפעיל מכשיר אקמו?

התשובה היא שגם כאשר יש מכשיר בידי המרכז הרפואי, לעיתים קרובות אין צוות שמסוגל להפעיל אותו. ד"ר רומיין מהדסה מתאר: "כדי להפעיל את מכונת האקמו דרוש צוות של רופאים ואחיות מיומנים שעברו קורסים ייעודיים. יש התעסקות רבה במכשיר ובמטופל שמחובר אליו, כך שגם הצוות הסיעודי צריך להיות מעורב. בחלק מבתי החולים הקטנים אין את אנשי הצוות המיומנים. זה לא רק עניין של המכשיר עצמו".