בביה"ח זועקים: "כל המחוברים למכשיר אקמו - צעירים לא מחוסנים"

ד"ר חגי דקל, האחראי על מערכות האקמו בוולפסון, בריאיון מדאיג: "בכל בתי החולים בארץ מכשירי האקמו בתפוסה מלאה, חולים במחלות אחרות צריכים את המכשיר ויש דילמה קשה את מי לחבר ומתי"

זמן צפייה: 04:10

ד"ר חגי דקל, האחראי על מערכות האקמו בבית החולים וולפסון, התראיין היום ל"חדשות היום" עם עומר ירדני, ואמר כי מכשירי האקמו בתפוסה מלאה בכל בתי החולים בארץ. "נשארו מקומות בודדים בלבד שאנחנו מצליחים למצוא ועושים העברות, אבל אנחנו כן נמצאים במצב של מגמה מאוד ברורה שעוד ועוד מיטות ומכשירי אקמו נתפסים".

"כל החולים צעירים, בני 40 עד 60, ללא מחלות רקע, ללא שום גורמי סיכון, שקיבלו קורונה כמו רבים ואחרים, אבל מסיבה כלשהי מפתחים מחלה ריאתית מאוד קשה", הוסיף דקל, "כולם אנשים לא מחוסנים, שפיתחו קורונה שהסתבכה, שגרמה לכשל ריאתי ברמה כזאת שגם מכונות ההנשמה וכל אמצעי ההנשמה כבר לא עוזרים להם".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

מנכ"ל מודרנה: "מעריך כי מגפת הקורונה תסתיים בעוד כשנה"

מטען דמה ואיומים: הוגש אישום נגד האחראי לניסיון השוד בחיפה

עד לדיון הבא: המשפחות של איתן בן ה-6 סיכמו על הסדרי ראייה

דקל התייחס גם לחולה שנפטר השבוע לאחר שלא נמצא לו מכשיר אקמו: "בכל בתי החולים אנחנו נמצאים במצוקה הזאת, שישנם חולים במחלות אחרות שנזקקים למכשירי האקמו, וישנה עכשיו הדילמה הקשה - את מי לחבר ומתי".

מכשיר האקמו למעשה מחליף את הלב הכושל או הריאות הכושלות בגופם של חולים, כשהעזרה הנשימתית כבר לא מסייעת להם. כפתרון אחרון מחברים את החולה למכשיר שבעצם מחליף את פעולת הריאות - מוציא את הדם של החולה, מחמצן ומאוורר אותו, ואז מחזיר את הדם.

פרופ' חזי לוי, מנכ"ל משרד הבריאות לשעבר ומנהל בית החולים ברזילי באשקלון, התראיין אף הוא בתוכנית ואמר: "צריך להבין שמכשירי האקמו נדרשים גם לחולים אחרים מלבד חולי הקורונה. לכן, נקנו מכשירים נוספים והם יחולקו בימים הקרובים לבתי חולים ברחבי הארץ".

"במקביל, אנחנו מכשירים צוותים רפואיים שיתפעלו את המכשירים, כאשר עד כה הכשרנו עובדים רבים נוספים כדי לטפל בחולים שנדרשים למכשירים אלו", הוסיף לוי, "כרגע הדבר החשוב הוא הדבר החשוב הוא להביא יותר כוח אדם ולחלק לבתי החולים את הפעימה השנייה של מכשירי האקמו".

"זה פשטני מדי לומר שמצבנו תלוי אך ורק במכשירי האקמו. הטיפול בחולים תלוי בדברים רבים אחרים, בהם המשך ההתחסנות", אמר לוי, והתייחס גם לנושא הסנקציות למורים שלא התחסנו: "יש כאן בעיה לא פשוטה של 'התגרות' בזכויות הפרט. כאשר מדובר על מורים שנמצאים במגע עם אנשים רבים שיכולים להדביק ובכך לפגוע בבריאותם של אחרים, זה נכון לייצר מצב שבו אנשים אלו יהיו מחויבים להיות מחוסנים".