שנתיים עברו מאז שאיתמר פוקס, חייל צה"ל, התחשמל למוות לאחר שנכנס לתוך בריכת נוי במגדלי זיו בשכונת רמת החייל בצפון תל אביב. למרות שמדובר היה במקרה שני של התחשמלות בבריכה בתוך חודשים ספורים, ולמרות שהאחראים על ניהול המקום נחקרו בחשד לגרימת מוות ברשלנות - הפרקליטות טרם הגישה כתב אישום בפרשה. "דמו של איתמר זועק", אומר אביו בשיחה עם N12. "חברים שואלים אותי 'מה לוקח כל כך הרבה זמן?' ואין בפי תשובה מכובדת".

האסון התרחש ב-20 בספטמבר 2019. איתמר ז"ל נכנס לבריכת הנוי לאחר בילוי בבר סמוך, יחד עם חברו. איתמר נפגע באורח אנוש וחברו שניסה לסייע לו נפגע באורח בינוני. צוות מד"א שהוזעק למקום פינה את איתמר במצב אנוש תוך פעולות החייאה לבית החולים איכילוב בעיר, אך למרות מאמצי הצוותים הרפואיים - יומיים לאחר האירוע הקשה, נקבע מותו.

זירת ההתחשמלות ברמת החייל, מגדלי זיו.
זירת ההתחשמלות ברמת החייל, מגדלי זיו.
זירת ההתחשמלות ברמת החייל, מגדלי זיו.
זירת ההתחשמלות ברמת החייל, מגדלי זיו.

שעות לאחר האירוע הגיע לזירה נציג של חברת החשמל שבדק את מדדי החשמל, אך בבדיקה לא עלו ממצאים חריגים. מנהל חברת הניהול של מגדלי זיו ומנהל האחזקה במתחם נחקרו לאחר האירוע במשטרת ירקון בחשד לגרימת חבלה ברשלנות - סעיף שהפך עם מותו של איתמר לגרימת מוות ברשלנות. בנוסף לשניים שנחקרו, ארבעה בני אדם נוספים מסרו עדות בחקירה, בהם גם מהנדס החשמל וקבלן החשמל של המתחם. אולם עד היום לא הוגשו כתבי אישום בפרשה.

"כאן אנחנו זוכרים את 'פוקסי' העליז, הבלתי ניתן לעצירה, זה שיצא לבלות עם החברים ונכנס למים כדי להתרענן, אבל כאן ממש כאן הוא מת - הוא חושמל ומת". במילים מצמררות אלה פתחה טניה פוקס, אימו של איתמר, את דבריה בטקס זיכרון בהשתתפות חברים, שקיימה השבוע המשפחה במקום שבו התחשמל למוות. "איתמר היה ילד עקשן, לא ויתר, אז איך אנחנו נוכל לוותר? אנחנו מרגישים מחויבות להזכיר שחייו של פוקסי היו משמעותיים. אי אפשר לתת לזה להיגמר מבלי שאף אחד לא ייקח אחריות על המקרה".

איתמר יוסף פוקס (צילום: באדיבות המשפחה)
איתמר פוקס ז"ל | צילום: באדיבות המשפחה
בריכה, תל אביב, התחשמלות, ברכת נוי, בריכת נוי (צילום: יששכר ויס, תיעוד מבצעי מד"א)
זירת האסון | צילום: יששכר ויס, תיעוד מבצעי מד"א

אל הדברים הקשים הצטרף גם דן, אביו של איתמר שלא חסך את כאבו ואכזבתו ממערכת אכיפת החוק, במה שהוא מכנה "גרירת רגליים" של המערכת. "לפני שנתיים הבריכה חשמלה אותו למוות, כי האחראים הפכו אותה במעשיהם למלכודת מוות", הוא טוען. "האחראים לא שעו להתראות רבות, גם כשילד אושפז בבית חולים מהתחשמלות שלושה חודשים קודם כן".

"באותו בוקר, הגיעו לכאן שלטונות החוק ומאז מחכים אנו להשלמת החקירה, הגשת כתבי אישום ומיצוי הדין", מוסיף האב. "לפני שנתיים אפילו נעצרו חשודים, אבל איכשהו תחנת הצדק מתמהמהת שנתיים. שנתיים. בשנתיים האלה איתמר הפסיד מגפה עולמית, שתי מערכות בחירות, מבצע בעזה, אבל מיצוי הדין מתמהמה".

"אין דרך יפה לומר זאת אלה שדמו של איתמר זועק. המשפחה והחברים, כולנו תובעים את בירור האמת", אומר דן בכאב. "התחושה בסוף היא שזה לא מספיק חשוב למשטרה לפרקליטות או למדינה. בסך הכול ילד. חברים שואלים אותי 'מה לוקח כל כך הרבה זמן?' ואין בפי תשובה מכובדת". לדבריו, "היו יותר משלוש התראות על חשמול בבריכה לפני המקרה. ילד התחשמל באותה בריכה ואושפז שלושה חודשים לפני איתמר. על כך אין עוררין - וכעת המדינה צריכה למצוא את האשמים ולהעמידם לדין. פשוט".

האב מספר: "אנו עומדים בקשר עם המשטרה והפרקליטות. מתייחסים אלינו בכבוד רב אך הם לא מצליחים להשלים את החקירה. עייפנו מלתבוע את זירוז התיק ללא תוצאה. את פרטי החקירה והנחקרים לא חושפים לנו, אנו מעודכנים בהתקדמות ולצערי הדברים נתקעים ולא זזים בגלל סיבות שונות שכולן להבנתנו תיעדוף נמוך". דן מדגיש: "אנו לא מבקשים קיצורי דרך - רק את האמת. אבל עבר מספיק זמן והגיע הזמן שהיא תצא לאור. אנחנו מאמינים שלו רק ירצו, המשטרה והפרקליטות, יוכלו לנהל חקירה זריזה וטובה".

עו"ד אביתר קציר
עו"ד אביתר קציר
עו"ד גיורא אבן צור
עו"ד גיורא אבן צור

עורכי הדין אביתר קציר וגיורא אבן צור, אשר מלווים את משפחת פוקס מאז האירוע הטרגי מסרו "כי בשלה העת להגשת האישומים נגד מי שבהפקרותם גרמו לאסון הכבד שפקד את המשפחה. העיכוב אינו פוגע רק בתחושת הצדק של המשפחה אלא גם באמון הציבור ביעילות מערכות אכיפת החוק. לא פחות חשוב מכך, ייתכן שיש בו כדי לפגום במסר הראוי נגד מי שבמעשיו הרשלניים סיכן את בריאותם של אזרחים תמימים בליבה של עיר וגרם לאובדן חייו של  צעיר כה אהוב ומבטיח. יש להתחיל בלא דיחוי נוסף בהליך מיצוי הדין נגד האחראים לאסון הכבד והמיותר כל כך שאירע לאיתמר זכרו לברכה".

מפרקליטות מחוז תל אביב נמסר בתגובה: "בשל ייחודיות המקרה ומורכבותו, התיק נדרש למספר השלמות חקירה, כאשר רק בימים האחרונים הועברו לפרקליטות ממצאי ההשלמות. לאור האמור, בימים אלה ייבחנו החומרים הנוספים על ידי הפרקליטות, בטרם תתקבל החלטה באשר להמשך אופן הטיפול בתיק".