"סליחה, התא תפוס": צפו - חוקרים לימדו פרות להתפנות בשירותים

האם נמצא הפתרון לצמצום שתן פרות שמזהם את הסביבה? מדענים אימנו את בעלי החיים להטיל את מימיהם במתקן מיוחד, מה שעשוי להוביל להפחתת פליטת האמוניה

התא תפוס כרגע. פרה באימונים, צילום: AP

ואת המים הורדת? חוקרים אילפו פרות שיטילו את מימיהן בשירותים מיוחדים, ובכך הן תורמות בשמירה על הסביבה.

שתן של פרה מכיל אמוניה, שהופכת לגז חממה כאשר היא באה במגע עם אדמה, וגם עלולה לזהם מי תהום. מכיוון שפרה חביבה ממוצעת אחת, מתוך יותר ממיליארד הפרות על פני כדור הארץ, משתינה כ-30 ליטרים של נוזל ביום, מדובר בכמות לא מבוטלת של חומרים מזיקים שאפשר לצמצם. ואכן, חוקרים גרמנים ערכו מחקר על 16 פרות וניסו לגרום להן להתפנות מיוזמתן בשירותים מיוחדים שהכינו להן ומכונים "מו-לו" (MooLoo), שם השתן טופל וטוהר.

תהליך האילוף התבצע בשלושה שלבים: ראשית, כל 16 הפרות הוכנסו למו-לו וקיבלו פרס טעים בכל פעם שהטילו שם שתן. לאחר מכן הן הוצבו מחוץ לשירותים וקיבלו פרס בכל פעם שנכנסו למתקן ועשו בו את צרכיהן. עם זאת, כשפרה השתינה מחוץ לשירותים - החוקרים התיזו עליה מעט מים. בשלב האחרון, הגדילו החוקרים את המרחק של הפרות מהשירותים, כך שלא ייכנסו אליהם בטעות ויצטרכו קצת להתאמץ, והמשיכו בשיטת הפרסים וההתזות.

תוצאות המחקר הפתיעו אפילו את החוקרים: 11 מתוך 16 הפרות החליטו לעשות את כל הדרך עד לשירותים המיוחדים שלהן, ב-75 אחוזים מהפעמים שהשתינו ביום אחד. מעבר לכך, החוקרים גילו שהעגלים תפסו את הטריק מהר יחסית, אפילו יותר מפעוטות אנושיים שלומדים להיגמל מחיתולים.

להערכתם, אם 80 אחוזים משתן הפרות יעובד בשירותי מו-לו, זה עשוי להוביל להפחתת פליטת האמוניה ב-56 אחוזים. כמו כן, אם הפרות יפסיקו להשתין ללא הבחנה באזורי המחייה שלהן וילכו אחר כבוד לשירותים, ההיגיינה ואיכות החיים שלהן ישתפרו - אז הנה עוד סיבה לפיתוח המיזם. ומה לגבי הנפיחות פולטות הגז, המזיקות לסביבה לא פחות? סבלנות, פרה-פרה.    

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר