פעל משיקולים פוליטיים?

הפרוטוקול המשטרתי נחשף: מי האשם באסון הנורא במירון

כשבוע וחצי קודם לאסון מירון, התכנסה צמרת המשטרה, בכדי לדון בסוגיות האבטחה המורכבות, בל"ג בעומר במירון; מפרוטוקול הדיון נחשף, מי לא התעניין במספר המבקרים ואישר את האירוע (אקטואלי)

קובי אטינגר | כיכר השבת |
מירון תשפ"א (צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)

בשבוע הבא, הדיונים של וועדת החקירה הממלכתית לחקירת אסון מירון - יימשכו, לאחר שיצאו לפגרת חגים, ב'ידיעות אחרונות' ו-ynet, חשפו הבוקר (חמישי) את הפרוטוקול המשטרתי, מישיבת ההיערכות שהתקיימה במשטרה שבוע וחצי לפני ל"ג בעומר.

באותה ישיבה השתתפו, המפכ"ל קובי שבתאי, מפקדי המחוז הצפוני, אגף התנועה, אגף מבצעים (אג"ם), משאבי אנוש והיועצת המשפטית של המשטרה. הדיון בישיבה היה על סוגיות האבטחה, קורונה, חלוקת אחריות ושמירה על הבטיחות בצירי הגישה העמוסים למירון.

על פי הפרוטוקול שנחשף, רוב הסכנות שסומנו מראש - כולל העומסים בצירים הבעייתים - התגשמו. המסמך אף צפוי להגיע לוועדת החקירה וכמובן להשפיע על קבלת ההחלטות.

על פי הפרסום, מפקד המחוז הצפוני ניצב שמעון לביא, שפיקד על האירוע בשטח, היה בין אלו שהתריעו על הסכנות, אך נראה שהמפכ"ל הוא זה שראה את הסכנות ונתן את האישור, כאשר הוא עצמו הורה באופן סותר: "יש להעביר מסמך לר' המל"ל לפיו עמדת משטרת ישראל הינה שככל שיהיו הגבלות (בנושא קורונה), משטרת ישראל לא תוכל לבצע פעילות אכיפה", לאחר מכן, בסיכום הדיון, אמר המפכ"ל: "יש להתיר כניסה מלאה של אזרחי המדינה להר מירון ולחילופין סגירת ההר למבקרים".

שביל המוות

באותה ישיבה דיבר המפכ"ל על שביל המוות ואמר: "סוגיות אלה מחייבות ריכוז מאמץ וקשב במסגרת ההיערכות, לאור ריבוי המשתתפים בתא שטח קטן ומוגבל והסכנה המוחשית לחיי אדם. צריך פריסת כוחות מתוגברים להכוונת והסדרת התנועה" ועל "שמירה על ציר פינוי וציר מילוט פנויים".

על פי הפרסום בידיעות אחרונות, המפכ"ל אגם הנחה לשים דגש על בטיחות ואבטחה והיערכות לשריפות ותיאום מול מד"א וכבאות. וכן ביקש להפעיל רחפנים ומערך אווירי, כולל בלון תצפית של צה"ל ואפשרות לפינוי עם מסוקים.

לפי הפרוטוקול, ניצב שמעון לביא, ביקש להגביל את מספר המתפללים בל"ג בעומר ל-10,000 איש; "המלצתי על מתווה — מסלול אצטדיונים 10,000 משתתפים בהר, מתחמי ההדלקות בשלושה מפלסים שונים. תו ירוק, בכל רגע נתון נכנסים 10,000 אנשים. המתווה מאתגר אך אנו חייבים לקבל החלטה".

ראש אגף המבצעים בזמן מבצע מירון היה ניצב אמנון אלקלעי, שדיבר על הסכנה הטמונה בצפיפות האדירה במקום ואמר: "התכלית – שלום הציבור. האיום הגדול – צפיפות ותשתיות. צריך להיות מוכנים לאירוע רב נפגעים, ומוכנות לעומס כולל תוכנית לדילול קהל על ידי אגף התנועה".

בדיון נכחו גם נציגי מד"א וכיבוי אש שהתחייבו לשלוח לאירוע 70 לוחמים. כמו כן, בצה"ל הבטיחו כי כיפת ברזל תיתן כיסוי בשעת האירוע, והצבא תגבר את המקום ב-14 לוחמים של צוות חילוף מיוחד.

חלק ניכר מהדיון, עסק כאמור בקורונה וההשלכות, היועמ"שית של המשטרה דאז אמרה בדיון: "ככל שמתווה משרד הבריאות יהיה מבצעי – לא נוכל לעמוד בו. מציעה שלא להתוות מתווה מטעם משטרת ישראל שלא נוכל לעמוד בו". לדבריה הצטרף גם ניצב בועז גולדברג, שאמר: "מצטרף לדברי היועמ"ש – הר מירון יהיה מלא וקשה לשלוט על ההר. מציע להיערך להר מלא".

הדיון המשיך והקצינים המנוסים בשטח נתנו את האזהרות שלהם - לפי הניסיון שיש להם באירועי ל"ג בעומר במירון, אך על פי 'ידיעות אחרונות', מי שבסופו של דבר סיכם את הדיון היה המפכ"ל שבתאי, שהחליט לתת אור ירוק ולהתקדם עם האירוע כמתוכנן, גם בזמן אמת עלו נגדו הטענות, כי הוא מושפע מלחצים פוליטיים, לאפשר כניסה חופשית למירון. דבר זה מוכח מהפרוטוקול, שם נכתב בשם המפכ"ל: "יש להתיר כניסה מלאה של אזרחי המדינה להר מירון ולחלופין סגירת ההר למבקרים באחריות ראש אג"מ".

במקביל, מהמסמך שנחשף, לא רואים התעניינות של המפכ"ל ושאר הבכירים, בנוגע לכמות האמורה להגיע למירון, והכי גרוע - תרחישים של הפצצות נלקחו בחשבון, אך לא נלקח בחשבון התרחיש של הימחצות אנשים בגלל עומס, ונוהל טיפול ופינוי במקרה כזה. לבסוף, אפילו לא הוצגו בישיבה האישורים הנדרשים מכל הרגולטורים, למשל כיבוי אש. שכן אם היו מבקשים זאת, היו מגלים שאין כי הם כלל לא התקבלו.

ממשטרת ישראל נמסר בתגובה לפרסום: "האירוע מצוי תחת בדיקה של ועדת חקירה ממלכתית ועל כן, בשלב זה, לא נוכל להשיב לגופם של דברים".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר