"כללית מונעת הפניות חולים להלל יפה"

משרד הבריאות בוחן תלונות שלפיהן קופת החולים פוגעת בנגישות מטופליה לקבלת טיפול בביה"ח • הסיבה: מו"מ על קבלת הנחות • גורם במערכת הבריאות: "המטופלים הם בני ערובה" • כללית: "נמשיך לפעול למען מטופלינו"

בית החולים הלל יפה, צילום: מישל דוט קום

משרד הבריאות בוחן תלונות שלפיהן כללית, קופת החולים הגדולה בישראל שמבטחת מחצית מתושבי המדינה, פוגעת בנגישות של המטופלים שלה לקבלת טיפול רפואי, בדיקות ומעקב בבית החולים הממשלתי "הלל יפה" בחדרה.

הסיבה נעוצה במו"מ בין הקופה לבין הלל יפה, וכן ברצונה של כללית לקבל הנחות גדולות יותר עבור אשפוז מטופליה ב"הלל יפה". גורם במערכת הבריאות ציין כי המטופלים הם "בני ערובה" במשא ומתן זה.

כמה ראשי רשויות התלוננו אצל מנכ"ל כללית היוצא, אלי כהן, על "חסימת הפניות גורפת לבית החולים. מדובר במדיניות כוחנית שפוגעת בצורה חמורה בתושבים מבוטחי הקופה וברצף הטיפולי". לפי הטענות, הקופה מסרבת להנפיק טופס התחייבות לקבלת טיפול ומפנה לבתי חולים אחרים ומרוחקים, ובהם הרצליה מדיקל סנטר, השרון, מאיר ואחרים.

כמה ראשי רשויות התלוננו למנכ"ל. המשרדים הראשיים של קופת החולים כללית, צילום: יהושע יוסף

ראש עיריית חדרה צביקה גנדלמן, ראש מועצת זכרון יעקב זיו דשא, ראש עיריית אור עקיבא שמחה יוספוב, ראש מועצת אלונה אריה שרון, ראש עיריית באקה אל־גרביה ראיד דקה ונוספים פנו לאחרונה אל מנכ"ל כללית (היוצא).

"אנו פונים אליך בדאגה כנה לבריאות תושבינו ולמען התערבותך המיידית בהפסקת הפגיעה בתושבינו מבוטחי כללית, ולאפשר להם לקבל את מלוא השירותים הרפואיים שהם זקוקים להם במרכז הרפואי הלל יפה".

עוד ציינו כי "בעקבות הקושי והטרטור של המבוטחים, ישנה סכנה לפגיעה בהיענות לטיפול. לא אחת מטופלים מוותרים על השירות הרפואי בכלל, תוך נטילת סיכון בריאותי, עקב אי זמינות ונגישות". עוד טענו כי אזרחים מבוגרים מתקשים להתנייד בתחבורה ציבורית לבתי חולים מרוחקים יותר.

מנהל מחוז שרון שומרון בכללית, ד"ר ארז ליבל, השיב לראשי הרשויות ושלל את הטענות: "האמירה של סגירת שירותים היא גורפת, משוללת מיסודה וניכר כי אינה מבוססת. הנהלת המחוז תמשיך להתייחס לכל מקרה של הפניות לבית חולים הלל יפה לגופו... אנו חוזרים וקוראים להנהלת בית החולים הלל יפה לחזור לשולחן הדיונים מולנו לבניית מתווה להסכם ושיתוף פעולה, ולחדול מניסיונה לגייס לובי ולהפעיל לחץ".

אלא שבניגוד לדבריו של ד"ר ליבל, ממסמך שהגיע ל"ישראל היום" עולה כי רכש השירותים של כללית בבית החולים הלל יפה קטן ב־20 מיליון שקלים, זאת על אף גידול באוכלוסייה באזור.

המספרים מדברים

מתחשיב כלכלי שהוגש לליאור ברק, סמנכ"ל פיקוח על קופות החולים במשרד הבריאות, שביקש נתונים בנושא, עולה כי קיימת ירידה כאמור בהיקף השירותים שנקנו על ידי כללית בביה"ח בסכום של כ־20 מיליון שקלים בהשוואה בין 2019-2018 ל־2021, מ־320 מיליון שקלים ל־300 מיליון שקלים.

הירידה חדה יותר כשמדובר על רכש שירותים אלקטיביים, קרי שירותים שאינם דחופים, כמו הפניות למרפאות, שבהן הבקרה של קופת החולים טובה יותר. מרכש בהיקף של 74 מיליון שקלים ב־2018, ל־66 מיליון ב־2019 - ולרכש בסך 56 מיליון שקלים ב־2021 (ירידה של 14%).

"המגמה המשוקפת בנתונים נתמכת בפניות של מבוטחים רבים של קופת חולים כללית, המבקשים את עזרתנו בקבלת התחייבויות לפעולות ולמרפאות, אך לצערנו ידנו קצרה מהושיע", מציין ד"ר מיקי דודקביץ', מנהל הלל יפה, בפנייה שהעביר למשרד הבריאות.

ח"כ אופיר כץ (הליכוד): "מרתיח להיתקל בתופעה הזו פעם אחר פעם. למה תושבי נפת חדרה צריכים לנסוע לבית חולים רחוק יותר בשביל לקבל שירות רפואי? מה עם החולים שצריכים להגיע כל שבוע? מה עם המבוגרים שצריכים להיסחב בתחבורה ציבורית?".

לדבריו, "הקופה צריכה לשים את המבוטחים שלה בראש סדר העדיפויות, ולא שום דבר אחר. הגשתי בקשה לדיון בנושא בוועדת הבריאות בכנסת, ואמשיך להילחם בשביל שהתושבים יקבלו שירות רפואי ראוי וזמין".

"מרתיח להיתקל בתופעה הזו פעם אחר פעם". ח"כ אופיר כץ, צילום: אורן בן חקון

משירותי בריאות כללית נמסר בתגובה: "מחוז שרון שומרון של כללית פועל לאורך שנים בשיתוף פעולה עם בי"ח הלל יפה, ורוכש ממנו שירותים באופן נרחב. השנה (2021) אף נרשם גידול בפעילות בבית החולים בשיעור של יותר מ־11% בתחומים רבים. נמשיך לפעול לטובת ולרווחת מטופלינו בכל עיר או יישוב, להנגשה ולקבלת שירות רפואי מיטבי, וכך גם מול בית החולים הלל יפה".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר