בית הדין האירופי: רוסיה אחראית לרצח סוכן ק.ג.ב שערק לבריטניה

בית המשפט לזכויות אדם קבע שהממשל במוסקבה אחראי להרעלה בעזרת חומר רדיואקטיבי של אלכסנדר ליטוויננקו, שנמלט ללונדון כדי לעבוד עם ה-MI6. לפי החשד, פוטין חתם באופן אישי על האישור לחסלו

אזכרה לסוכן ק.ג.ב לשעבר אלכסנדר ליטוויננקו ברוסיה
אזכרה לסוכן ק.ג.ב לשעבר אלכסנדר ליטוויננקו ברוסיה | צילום: רויטרס

בית הדין האירופי לזכויות אדם בשטרסבורג קבע היום (שלישי) כי רוסיה עומדת מאחורי הרעלתו של המרגל לשעבר אלכסנדר ליטווינקקו בלונדון ב-2006. ליטוויננקו, שהפך למבקר חריף של הקרלמין ושל נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, ומי ששיתף פעולה עם ארגון הביון הבריטי MI6, הורעל באמצעות חומר רדיואקטיבי נדיר וקטלני בשם פולוניום 210, זאת לאחר שעל פי החשד הוכנס לכוס התה הירוק שלו.

על פי החשד, הנשיא פוטין בעצמו חתם על האישור לחסל את המרגל לשעבר, שכאמור הפך למבקר חריף ביותר של משטרו של פוטין. עם הכרעת בית הדין האירופי, דובר הקרמלין, דימיטרי פסקוב, דחה את דברי בית המשפט ואמר כי "לכל הפחות מדובר בטענות בלתי מבוססות. לבית הדין בקושי יש את הסמכות או הטכנולוגיה להחזיק במידע כלשהו בנושא. טרם ישנן תוצאות מהחקירה שלו".

מריה ליטוויננקו, אלמנתו של אלכסנדר בבית המשפט בלונדון
מריה ליטוויננקו, אלמנתו של אלכסנדר בבית המשפט בלונדון | צילום: רויטרס

כזכור, מותו של ליטווינקקו התרחש שלושה שבועות לאחר שלגם מכוס תה ירוק בבית המלון "מילניום" שבלונדון, זאת במהלך פגישה שקיים עם חברו הוותיק מהק.ג.ב. האירוע הקטלני ,תואר כמתקפת גרעין על אדמת בריטניה ועורר סקנדל בינלאומי.

החשוד המרכזי ברצח ליטוויננקו אנדריי לוגובויי
החשוד המרכזי ברצח ליטוויננקו אנדריי לוגובויי | צילום: רויטרס

בית היתר, מהחקירה עלה כי שומר ראש לשעבר בק.ג.ב אנדריי לוגובויי ורוסי נוסף, דימיטרי קובטון, הם אלו שהוציאו לפועל את הרצח של ליטוויננקו, מבצע שבסבירות גבוהה נוהל על ידי שירות הביטחון הפדרלי הרוסי (פ.ס.ב), שהוא המשכו של ה-ק.ג.ב.