מטורף: האם ארה"ב פיתחה כדורים מונחים לצלפים?

על פי פרסומים שונים הצליחה סוכנות המחקר והפיתוח של הצבא האמריקני לייצר כדורים שמסוגלים לשנות כיוון תוך כדי תעופה • עם זאת, למערכות לייזר כאלו יש גם חסרונות

צלפים, אילוסטרציה, צילום: גטי אימג'ס

בשנת 2014 פרסמה סוכנות המחקר והפיתוח של הצבא האמריקני DARPA, שהיא עוסקת בפרויקט שנקרא EXACTO, ובו יפותחו כדורים מונחי לייזר, שיאפשרו לצלפים לפגוע בצורה מדויקת במטרות רחוקות - גם אם הן נעות. אולם מאז היא השתתקה ולא מסרה מידע חדש כל הפרויקט השאפתני והמעניין.

עם זאת, שורה של פרסומים לאורך השנים מאת גורמים שונים בארה"ב, מלמדת כי הסוכנות השיגה התקדמות של ממש וכי יש בידיה רובה ארוך טווח עם כדורים חכמים שיודעים לפגוע במטרה מרחוק, ואף לתקן את עצמם תוך כדי טיסה כשהם מתחשבים בתנועת המטרה, השפעות מזג האוויר ובכוח הכבידה של כדור הארץ, שמשפיע על מעוף הכדור בירי לטווח שמתחיל במאות מטרים ועד לכמה קילומטרים.

בפני מפתחי הפרויקט עמדו שתי אופציות: יצירת כדור עם מערכת ממוחשבת חכמה, שמאפשרת ירי מדויק מרחוק ללא צורך בחישובי השפעותיו של החייל היורה, או מערכת שכוללת כדור חכם מונחה לייזר, דוגמת חלק מהטילים שמפעילה ארה"ב בשדה הקרב. בסופו של דבר התקבלה ההחלטה לפתח את הכדור חכם, וזאת כדי לאפשר פגיעה מרוחקת גם במטרות נעות שלא נמצאות במקום אחד, ולכן לא בהכרח שיספגו פגיעה על ידי ירי ממוחשב.

הכדורים, ככל הנראה, כוללים מעין "סנפירים" בחלק האחורי וחיישן אופטי בקדמתם, והם מסוגלים לשנות כיוון במהלך תעופתם כשהם מאפשרים לצלף לעקוב אחרי המטרה לפגוע בה בתנאים הכי קשים. על פי דיווח שיצא מהסוכנות, המערכת כבר עברה בחינה ו"אדם שירה בה בפעם הראשונה הצליח לפגוע במטרה נעה מרוחקת בקלות רבה".

עם זאת, חשוב לציין כי למערכת כזו יש כמה פגמים שמקטינים את היכולת שלה. הבעיה המרכזית טמונה בעובדה שציין לייזר חושף את הצלף עצמו לעיני האויב, אם יש לו את היכולות הנכונות לזהות קרניים כאלו, וכן שנקודת הלייזר מאירה את המטרה עצמה וכך חושפת בפניה את פגיעותה, דבר שמהווה חיסרון בטווחים ארוכים, מכיוון שהמטרה יכולה להסתתר לפני פגיעת הכדור.

חיסרון נוסף של כלי נשק כזה הוא בכך שהצלף זקוק לסוללה ארוכת טווח כדי להפעיל את ציין הלייזר, המופעל על ידי חשמל.

בפרסום הראשוני של DARPA, תואר הנשק ככזה שיהיה מקביל לרובה הצלפים הכבד לטווחים ארוכים בארט M33, כשבנוסף לרובה תהיה למערכת סוללה של 14 שעות צליפה עם ציין לייזר, וסך כל חלקי הרובה והסוללה לא יעלו על משקל של כ-20 ק"ג, כך שצוות לוחמים מיוחד יוכל לשאת את הנשק על הגב ללא בעיות מיוחדות. דרישה נוספת הייתה שכלי הנשק יהיה מספיק זול כדי לייצר ממנו פריטים רבים.

כאמור, לא נמסר מידע חדש בנוגע לפרויקט, אולם על בסיס הפרטים שדלפו לאורך השנים יש להעריך כי אבות טיפוס של הנשק ניתנו ליחידות צבאיות מסווגות שפעלו בסוריה, עיראק ואפגניסטן לאורך השנים. השתיקה האמריקנית בכל הנוגע לרובה קשורה ככל הנראה בטכנולוגיה שלו ובעובדה שמדובר בכלי ירייה מדור מאוד מתקדם.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר