ד"ר אלרעי-פרייס: "תהליך קבלת ההחלטות שקוף - גם אם לא משודר"

ראש שירותי בריאות הציבור התייחסה להחלטת ה-FDA ואמרה כי "אין לה קשר למגיפה בישראל" וכי "היא לא אמורה להפשיע על מבצע החיסונים בארץ"; פרופ' אש: "בלי החיסון ה-3, מצבנו היה גרוע בהרבה"

זמן צפייה: 04:53

לאחר ההמלצה הדרמטית של מנהל המזון והתרופות האמריקני (FDA) שלא לחסן את כלל האוכלוסייה במנת החיסון ה-3, אלא רק את בני ה-65 ומעלה, ד"ר שרון אלרעי-פרייס, ראש שירותי בריאות הציבור, התייחסה לכך הערב (שבת) בריאיון לחדשות 13 ואמרה כי "אני מקווה שההחלטה של ה-FDA לא תשפיע על מבצע החיסונים בארץ". כמו כן, הוסיפה לומר: "תפקידו של מנהל התרופות והמזון האמריקני לקבוע את המדיניות של ארה"ב, וההחלטה שקיבלו, מוצדקת, ואין לה קשר למגיפה בישראל".

עוד הוסיפה לומר אלרעי-פרייס ביחס להמלצת ה-FDA: "החיסון שאושר בישראל הוא יעיל ובטוח, כאשר ההבדל ביננו לבין ארה"ב נמצא בפער הזמנים, בעוד שאנחנו הגענו לרמת חיסוניות גבוהה מאוד  כשלושה חודשים לפני ארה"ב". כמו כן, התייחסה ראש שירות בריאות הציבור לתהליך קבלת ההחלטות בישראל ואמרה כי "התהליך בישראל הוא מאוד שקוף – גם אם לא משודר און ליין. המצגות על היעילות החיסון פורסמו באתר משרד הבריאות".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

רוח גבית למתנגדי החיסון? בדיוק להפך

מכונת ירייה ממוחשבת ומודיעין נמרץ: פרטים מחיסול פחריזאדה

מקור בהנהגת הפלגים הפלסטיניים: תוכניתו של לפיד חסרת ערך

ראש שירותי בריאות הציבור, ד''ר שרון אלרעי-פרייס
ראש שירותי בריאות הציבור, ד''ר שרון אלרעי-פרייס | צילום: חדשות 13

כשנשאלה אלרעי-פרייס לגבי הנתונים לפיהם התקבלו החלטות משרד הבריאות עד כה, השיבה: "אנחנו מקבלים את ההחלטות על סמך הנתונים ממדינת ישראל. ראינו את ההתפוגגות של החיסון הולכת ומצטברת - זה מה שראינו לפני שלושה חודשים וזה בדיוק מה שהמלצנו לעשות אז – לחסן בני 65 ומעלה".

לגיב 'התו הירוק החדש', אמרה אלרעי-פרייס: "במסגרתו, ההורים יבצעו בדיקות אנטיגן לילדיהם לפני שהם חוזרים לבית הספר. כמו כן, יבוצעו גם בדיקת שגרתיות ביישבוים אדומים וכתומים בקרב ילדחים בכיתות לא מחוסנות".

בתוך כך, משרד הבריאות עדכן הערב כי ביממה האחרונה אותרו 4,863 מאומתים חדשים לקורונה, זאת לאחר שבוצעו מעל ל-89 אלף בדיקות. בנוסף, חלה עלייה של כמעט 60 חולים קשים, שמספרם עומד כעת על 717 בני אדם, מתוכם 195 מונשמים. כמו כן, עד כה חוסנו במנת ה'בוסטר' מעל ל-3 מיליון בני אדם. מאז פרוץ המגפה בישראל - 7,507 בני אדם מתו כתוצאה מסיבוכי המחלה.
7,507 נפטרים במצטבר מפרוץ המגפה

קורונה ישראל מסכה
קורונה בישראל | צילום: רויטרס

מוקדם יותר הערב, התייחס מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' נחמן אש, להמלצת ה-FDA ואמר כי "היא לא צריכה לפגוע באמון הציבור, כי אנחנו צריכים לדעת להסביר אותה בהקשר האמריקני. כלומר, הם לא היו צריכים מבחינתם לקבל את ההחלטה שאנחנו קיבלנו לפני 3 חודשים בהתאם לרמת התחלואה".

[brightcove_iframe video_id='news-domestic-articles-part-1809211942' autoplay='0' credit='' desc='' poster='' kid='1_sly8slfj' duration='514']

בהקשר זה, הוסיף אש לומר: "בסופו של דבר, בכל מדינה מקבלים החלטה בהתאם למצב התחלואה. ראשית, ארה"ב התחילה להתחסן מאוחר יותר ובהדרגה. לעומת זאת, אנחנו התחסנו כולנו מהר מאוד וראינו את הירידה ביעילות של החיסון בבת אחת. האמריקנים התחסנו פחות. אצלנו ההתפרצות של הדלתא הייתה חזקה, לכן היינו חייבים לנקוט בצעד הזה של החיסון השלישי".

מנכ''ל משרד הבריאות פרופ' נחמן אש
מנכ''ל משרד הבריאות פרופ' נחמן אש | צילום: חדשות 13

כמו כן, אמר פרופ' אש: "לא הופתעתי מההמלצה של ה-FDA. האמריקנים נמצאים היום באותו מקום שהיינו בו לפני כמה חודשים, כאשר אנחנו אישרנו את החיסון השלישי לבני 65 ומעלה. הייתי מופתע אם הם לא היו מאשרים בכלל". בהקשר זה הוסיף: "אני מניח שהאמריקנים רוצים לנקוט בבזהירות, ולדעתי הם ירחיבו את החיסון לאוכלוסיות צעירות יותר בזמן הקרוב.

בנוסף, מנכ"ל משרד הבריאות הדף את הביקורת על התו הירוק, ואמר: "התו הירוק הוא כלי למניעת הדבקות. אנשים רוצים להרגיש בטוחים כשהם הולכים לאירועים. בהתסכלות מקצועית, יש לו חשיבות גבוה בהיבט מניעת תחלואה, ולא רק בעידוד ההתחסנות". בהקשר החיסון במנה השלישית בארץ, אמר: "החיסון מתאים לאוכלוסיית היעד והוא עובד בצורה יעילה וטובה. אין לו תופעות לוואי מיוחדות והוא תורם להורדת התחלואה הקשה - בלעדיו היינו במצב הרבה יותר גרוע והיינו נאלצים לנקוט בצעדים קשים".

חיסון קורונה בישראל
חיסון קורונה בישראל | צילום: רויטרס

עוד אמר פרופ' אש: "אנחנו יודעים שהחיסון השלישי לא יעל במאה אחוז, אלא סביב ה-95%, אבל יש נדבקםים מעטים גם אחרי קבלת החיסון השלישי. הדרך היחידה לצאת מהמגפה היא להתחסן. יש לזכור שיש קרוב למילון איש שלא התחסנו בכלל. מרבית החולים הקשים הם לא מחוסנים".