כשאחיה הצעיר של זוגתי שתחיה, היה בן שבועיים, כריסטיאנו רונאלדו עלה למשחקו הראשון במדי מנצ'סטר יונייטד. הוא נכנס למגרש בדקה ה-61 וירד ממנו עם תואר איש המשחק. בעוד שבועיים אחיה הצעיר של זוגתי מתגייס לצה"ל. ורונאלדו? במנצ'סטר יונייטד. איש המשחק.

18 שנה שהפורטוגלי המופלא הזה, שבאמת כל מילה אפשרית נכתבה עליו כאן ובכלל, נמצא בקדמת הבמה של הכדורגל העולמי. מעטים מאוד הכדורגלנים שעושים את זה, ומעטים עוד יותר הם שחקני ההתקפה שיכולים להתהדר בנתון כזה. כריסטיאנו רונאלדו הגיע למנצ'סטר יונייטד בקיץ 2003 ועזב אותה 6 שנים מאוחר יותר במעמד של סופרסטאר וכאחד משני הכדורגלנים הטובים בעולם. פייר? זה כמעט בלתי נתפס שהוא חזר בשבוע שעבר לאנגליה אחרי 12 שנה ומעמדו גדל עוד יותר. 

כל ההתחלות קשות. גם אם אתה רונאלדו

על אף שהוכתר כשחקן המצטיין כבר במשחקו הראשון באדום, ההצלחה של רונאלדו ביונייטד לא הייתה מיידית. בשלוש שנותיו הראשונות על הדשא האנגלי הבקיע הפורטוגלי 27 שערים בסך הכל, בכל המסגרות. מספר נאה, במיוחד אם נתייחס גם ל-26 הבישולים שרשם באותה התקופה - אבל ממש לא מדובר בנתונים המפלצתיים המאפיינים אותו בשנים שהגיעו מאז. באותו הזמן רונאלדו לא היה ידוע כמבקיע שערים מחונן ויותר בכדרורים הווירטואוזיים ובדריבלים המהפנטים – לא פעם מיותרים – וזכה לביקורות חוזרות ונשנות מצד התקשורת הבריטית על סגנונו חסר התכלית. אני מודה שגם בעיני, באותם הימים, הוא לא היה הרבה יותר מסוג של רוביניו אירופאי.

אבל בעוד אני הייתי סקפטי, לרונאלדו היה מנג'ר אגדי שהאמין בו בכל לבו. יותר מזה, גם רונאלדו עצמו האמין ביכולות שלו בכל לבו, ומאז ומתמיד מוסר העבודה שלו היה בלתי נגמר, בכל אספקט בחייו המקצועיים, על המגרש ומחוצה לו. רנה מולנסטיין, עוזרו של אלכס פרגוסון במנצ'סטר יונייטד (ומאמן מכבי חיפה עד לפני כמה שנים), סיפר כי רונאלדו הצהיר מאז ומתמיד כי הוא רוצה להיות הכדורגלן הטוב ביותר בעולם ושהוא יעשה כל דבר שניתן כדי להגשים את המטרה הזו. ובכן, נראה שהאיש עומד במילה שלו.

View this post on Instagram

A post shared by Cristiano Ronaldo (@cristiano)

המספרים של מספר 1

הפריצה של רונאלדו הגיעה בעונת 2006-07. זו הייתה העונה הראשונה בה הוא הבקיע למעלה מ-20 שערים, ומאז ועד היום הוא לא ירד מהמספר הזה. למעשה, רק פעמיים ב-15 השנים האחרונות הוא ירד מ-30 שערים בעונה. מספר בלתי נתפס, משוגע ממש, שרק שחקן אחד בהיסטוריה של הכדורגל האירופאי משתווה אליו: אלוף דרום אמריקה הטרי והנמסיס לאו מסי.

ב-2009 עזב רונאלדו את מנצ'סטר עם שלוש זכיות בפרמייר ליג וזכייה אחת בליגת האלופות על חשבון אברם גרנט. מאז לקח לו 6 שנים בלבד להפוך לגדול מבקיעיה של ריאל מדריד בכל הזמנים, עם ממוצע של יותר משער למשחק, וכשהוא מנפץ בקלילות את השיא שמספר 7 הקודם – ראול, מייינד יו – בנה במשך 16 שנה במועדון. לקח לו 9 שנים להשלים ארבע זכיות בליגת האלופות במדי ריאל (וחמש בסך הכל), ושנתיים נוספות כדי להפוך לשחקן שהבקיע הכי הרבה שערים עבור יובנטוס אי פעם בעונה אחת. על הדרך הוא גם הספיק לזכות באליפות אירופה עם נבחרת פורטוגל. השנים עוברות והאיש לא עוצר.

אין עוררין על חלקו של רונאלדו בהצלחה המסחררת של ריאל מדריד בתקופתו בקבוצה; בתשע שנותיו של כריסטיאנו בבירת ספרד, עמדה ריאל על ממוצע של 107 שערי ליגה בעונה. מאז שעזב הממוצע ירד ל-67, וגם ההצלחות באירופה כבר נראות אחרת לגמרי. ביובנטוס לעומת זאת, לא בטוח שההשפעה של רונאלדו הייתה כה דרסטית, ועל אף שבאופן אישי הוא רשם באיטליה מספרים מדהימים כהרגלו, אי אפשר להתייחס לתקופה של רונאלדו בטורינו כהצלחה כבירה.

עם שתי אליפויות בשלוש עונות, יובה הצליחה כמצופה ממנה, אבל לא מעבר לכך. הרי לא בשביל עוד אליפות או שתיים פתחה הגברת הזקנה את הארנק ושילמה סכום עתק על אלוף אירופה, כי אם בשביל גביע אירופי ראשון מזה שנים רבות, וכאן ההעברה של רונאלדו הייתה רחוקה מלספק את הסחורה.

View this post on Instagram

A post shared by Cristiano Ronaldo (@cristiano)

ועכשיו מה?

אחרי 5 זכיות בתואר שחקן השנה בעולם ו-32 זכיות בכל התארים הקבוצתיים האפשריים, חוזר כריסטיאנו רונאלדו למקום בו בנה את שמו; המקום בו נוצר CR7. בגיל בו אנדראה פירלו כבר שיחק בארצות הברית, אנדרס אינייסטה היה ביפן וזינדין זידאן כבר פרש מזמן - CR7 עדיין בשיאו. הוא לא מגיע לליגה משנית, לקבוצה בינונית, או לסבב פרישה קצר במועדון נעוריו.

בגיל 37, כריסטיאנו רונאלדו מגיע לליגה הטובה בעולם כדי לסחוב בעצמו, על הגב, את המועדון הגדול ביותר בליגה הזו בחזרה אל המקום אליו הוא שייך.

איך הוא יעשה זאת? ובכן אין עוררין לגבי היותו של רונאלדו הכדורגלן הכי שלם שקיים; האתלטיות, המהירות, הבעיטה, העוצמה, הזינוק, השליטה האבסולוטית בכדור, משחק הראש – כולם ברמה הגבוהה ביותר, והם אלו שמעניקים לו עליונות מוחלטת ברחבת היריב כמעט בכל משחק. אבל יש אספקט אחד במשחק של רונאלדו שהופך אותו מכדורגלן נפלא למפלצת שערים אגדית, מיתית ובלתי נגמרת: ראיית המשחק שלו.

רונאלדו רואה מהלכים קדימה. הרבה מאוד קדימה. כשאחד הבלמים של קבוצתו חוטף כדור, רונאלדו כבר יודע מתי, באיזו מהירות ומאיזו זווית יגיע לרחבת היריב כדי להבקיע בצד השני. כשחלוצים אחרים מזנקים לכדור גובה, הפנומן הפורטוגלי מחכה לריבאונד. וכשרונאלדו משחק לצד שחקנים שמבינים אותו, שקוראים את כוונותיו, שיודעים לתת לו את הכדור בזמן הנכון ובמקום הנכון, או לחלופין לפנות לו את השטח. הוא בלתי ניתן לעצירה.

זה בדיוק שיתוף הפעולה שהיה לרונאלדו עם שחקנים כמו קארים בנזמה, לוקה מודריץ' וטוני קרוס, והפך את ריאל מדריד לקבוצה הכי חזקה באירופה בעשור הקודם. זה אולי מה שהכי היה חסר לו ביובנטוס. וזה בדיוק מה שהולך להיות לו במנצ'סטר יונייטד. עם פול פוגבה, ברונו פרננדש וג'יידון סאנצ'ו, יש לרונאלדו פרטנרים בעלי ראיית משחק עילאית ומסירות אומן, אחד אחד. כשהוא מוקף בכמה מהמוסרים הטובים באירופה, קשה לראות מה ימנע מרונאלדו להבקיע בכמויות אדירות. יותר מכך, יתכן שהוא בדיוק החוליה האחרונה שהייתה חסרה לשרשרת המסיבית שנבנתה הקיץ באולד-טראפורד.

View this post on Instagram

A post shared by Cristiano Ronaldo (@cristiano)

האם זה יעבוד? אם נתבסס על שני המשחקים הראשונים שלו במדי הקבוצה, התשובה היא כן. שלושה שערים בשני משחקיו הראשונים, בפרמייר ליג נגד ניוקאסל ובצ'מפיונס נגד יאנג בויז, מראים כי האיש חד כתמיד. אני לא נוהג לחרוץ גורלות אחרי שני משחקים, אבל למען האמת זו הייתה דעתי עוד לפני שרונאלדו עלה על המגרש אפילו פעם אחת במדי קבוצתו החדשה. האפשרויות ההתקפיות שנוצרות כששחקן כל כך חד, חזק ומגוון נכנס להרכב הן מדהימות. ועם הזמן, גם שיתוף הפעולה עם פוגבה, ראשפורד וסאנצ'ו ילך וישתפר, בטח כשגם ברונו פרננדש כבר מכיר אותו היטב ושיחק איתו לא אחת במדי נבחרת פורטוגל.

מנצ'סטר יונייטד היא קבוצה שאמורה להיאבק על כל התארים בכל שנה. יש לה לא רק את ההיסטוריה, האוהדים והמסורת - יש לה גם את התקציב הכלכלי הנדרש. העונה, אולי לראשונה מאז פרישתו של אלכס פרגוסון, גם באמת יש לה את הסגל. כריסטיאנו רונאלדו חזר לאנגליה כדי להחזיר את מנצ'סטר יונייטד למקומה הטבע. הוא הגיע כדי להביא לה אליפות. הוא כאן כדי להביא לה את ליגת האלופות. ואולי מעל לכל, הוא הגיע כדי להחזיר לה את ההגמוניה בעיר, זו שכל כך חסרה לאוהדי יונייטד בשמונה השנים האחרונות כשהביטו בסיטי ובכסף מאבו דאבי שהפך אותם למועדון המוביל באי הבריטי. איזו השפלה.

הפתיחה בליגה הייתה חיובית, באלופות קצת פחות (למרות ש-55 דקות ב-10 שחקנים מהוות תרוץ סביר), וניכר שיש עוד עבודה שצריכה להיעשות באולד טראפורד, וגם קשה שלא להתחשב בכך שלגווארדיולה, טוכל וקלופ (מאמניהם של מנצ'סטר סיטי, צ'לסי וליברפול בהתאמה) יש יתרון טקטי משמעותי על אולה סולשיאר, מאמן יונייטד. ועם כל זאת, יונייטד במקום הראשון בליגה, כריסטיאנו רונאלדו בשיאו, והרמז לבאות הוא ברור: מנצ'סטר שוב מאוחדת. המלך חזר. הממלכה מאושרת. התיאטרון מוכן ואפשר להדליק את האורות.