החשש היה מוגזם? בדיון שהתקיים אתמול (שני) בוועדת העבודה והרווחה של הכנסת, חשפה ראש מטה בריאות הציבור במשרד הבריאות, אילנה גנס, שלמרות הדאגה מהדבקות המוניות במסיבות הפאנג'ויה באילת - רק 23 נדבקים אובחנו עד כה. יחד עם זאת, גנס סייגה את המספר הנמוך בכך ש"רוב האנשים לא ביצעו חקירה אפידמיולוגית משום שהם לא בסיכון מוגבר לתחלואה".

סיקור N12 על מגפת הקורונה:

הפאנג'ויה נערכה לפני כשבועיים והטרידה את אנשי משרד הבריאות לנוכח האפשרות שהמסיבות הצפופות וההמוניות יהוו כר פורה להדבקה בקורונה. הדיון אתמול נערך לבקשתה של יו"ר הוועדה ח"כ אפרת רייטן ממפלגת העבודה, והוא עסק בחובת עטיית המסכות בחוץ. במהלך הדיון הוצגו הנתונים, שהראו כי ייתכן והחשש היה לשווא. אומנם מדובר במספרים חלקיים בשל העובדה שלא חלפו 14 ימים מסיום הפסטיבל, אך נראה שהאוויר הפתוח והגבלת כמות המשתתפים במסיבות הובילו לכמות הדבקות נמוכה מהצפוי.

פאנג'ויה 2021 (צילום: עמרי סילבר)
הפאנג'ויה, ארכיון | צילום: עמרי סילבר

"המשתתפים חולקו ל-6 בתי מלון, כך שבכל אחד היו בין 1,500 ל-2,000 אורחים", הסבירה גנס. "הם ביטלו את כל מסיבות הערב שהיו אמורות להיות כדי למנוע את ערבוב האוכלוסייה, וחלק מהמתווה שונה ולא התקיים. אנחנו מכירים 23 מקרי הדבקה". בהמשך סייגה גנס את המספרים הנמוכים: "רוב המבלים לא ביצעו חקירה אפידמיולוגית משום שהם לא נמצאים בסיכון מוגבר לתחלואה".

יתרה מזאת, היא פירטה על ארגון האירוע ועל האופן שבו נשמר הפיקוח על החוגגים: "החברה המארגנת יזמה אפשרות להעביר רשימות מסודרות של כל המשתתפים, כדי שנוכל להצליב נתונים ולזהות מה היה היקף ההדבקה. הייתה הקפדה יתרה על כל הדרישות שלנו". לטענת גנס, אכיפת ההנחיות התבצעה גם במהלך החגיגות והפקחים רשמו כ-200 מסכות על אי עטיית מסכה כנדרש.

נתוני התחלואה: ירידה בחולים קשה

במקביל, משרד הבריאות פרסם את נתוני תחלואת הקורונה בישראל, ומהם נראה כי חלה ירידה במספר החולים קשה, שעומד כעת על 673. מקדם ההדבקה נשאר יציב וגבוה מ-1 ביום השני ברציפות. יציבות נרשמה גם בגזרת שיעור החיוביים, שעומד על 6.09% לאחר ש-10,774 מאומתים אובחנו ביממה האחרונה מתוך כמעט 180 אלף בדיקות. באופן חריג, הנתונים התפרסמו רק אחרי הצהריים בשל תקלה טכנית.

רוב מוחלט של החולים קשה – 428 – הם לא מחוסנים. לצד החולים קשה, בבתי החולים בישראל מאושפזים 1,117 חולי קורונה. מספר הנפטרים מהנגיף עומד כעת על 7,428. גם מבצע החיסונים נמשך ו-2,932,824 ישראלים התחסנו במנה השלישית, 47,344 מתוכם רק אתמול. מספר המחוסנים במנה השנייה עומד על 5,557,949.