"נולדתי באורוגוואי ובגיל חמש עליתי לישראל. הדבר הראשון שעשיתי היה להיכנס למרכז הטניס בקטמונים בירושלים. הייתי במקום מאוד קשה, ילד בלי יכולות כלכליות, ולולא המקום המדהים הזה, לא הייתה לי היכולת לזכות בווימבלדון ולייצג את ישראל באולימפיאדות ובנבחרת. מאז פרישתי מטניס, קיבלתי על עצמי כמשימה להחזיר למקום שקיבלתי בו כל כך הרבה - למרכזי הטניס בישראל; מקום שתומך באלפי ילדים בפריפריות ונותן להם הזדמנות לעתיד טוב יותר. עזרו לי לעזור להם. בואו נעשה אותם אלופים בחיים".
3 צפייה בגלריה
   סרוגו מעניק ערכה לאחת מהילדות
   סרוגו מעניק ערכה לאחת מהילדות
ראול סרוגו מעניק ערכה לאחת מהילדות
(צילום: לידור)
את הקריאה הנרגשת הפנה טניסאי העבר אנדי רם לאנשי התאחדות הקבלנים בוני הארץ, וביקש את התגייסותם למיזם, שנועד להעניק לילדים מכלל המגזרים בפריפריה הכלכלית והחברתית ערכת מחשב ללמידה דיגיטלית. עד כה נתרמו כרבע מיליון שקל, שתורגמו ל־100 ערכות - כל ערכה כוללת מחשב נייד, נט־סטיק לגלישה באינטרנט, ציוד נלווה ותיק נשיאה. עוד צפויים הילדים להשתתף בקורסי העשרה טכנולוגיים לצד שעות תמיכה לימודית ורגשית, בהם קורס פיתוח אפליקציות של המרכז לפיתוח מנהיגות טכנולוגית Tekkie Uni בהשתתפות ילדים מכל העולם.
"זה חלום שהתגשם", מספר אורי קסאי, אחד מהילדים שקיבלו את הערכה במרכז הטניס בבאר שבע, "בסגר הראשון היה לי קשה ללמוד בזום ולהגיש עבודות, כי לא היה לי מחשב וניסיתי לעשות הכול דרך הטלפון. בזכות המחשב שקיבלתי, שכולל גם אינטרנט, פתאום הכול הפך להיות קל יותר; השתתפתי בזום, הגשתי עבודות וגם קיבלתי עליהן ציונים טובים".
המיזם, ששותף לו גם הפורום הישראלי למנהיגות, הוא צעד נוסף ביצירת הזדמנות שווה לכלל האוכלוסייה והנוער. טקסי חלוקת הערכות התקיימו במרכזי הטניס והחינוך ברחבי הארץ, בהשתתפות נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ ראול סרוגו, מנכ"ל מרכזי הטניס והחינוך ארז וידר, הטניסאי אנדי רם, מייסד ומנכ"ל הפורום הישראלי למנהיגות שי בזק, ראשי עיריות ומנהלי המרכזים.
כמו רם, גם עמוס מנסדורף, שחר פאר, דודי סלע ועוד כוכבי מחבט הם בוגרי מרכז הטניס והחינוך. המרכז, המונה כ־7,500 ילדים ב־16 סניפים, רובם בפריפריה, הוקם בשנת 1976 מתוך שליחות ספורטיבית וחברתית. החזון: להיות חממה למיצוי הכישרון התחרותי בטניס בשילוב רכישת כישורים חיוניים לחיים, כמו משמעת, אחריות, הצבת מטרות, התמודדות עם ניצחונות והפסדים, ביטחון עצמי ומנהיגות חברתית, ולצידם תמיכה רגשית ומקצועית. הילדים מגיעים מרקע חברתי־כלכלי מורכב, וזוכים ל־90% מימון בקורסי הטניס. "אנחנו לא ארגון ענק ולא יכולים לשנות את העולם, אבל אנחנו יכולים לשנות את העולם של ילד אחד, וכך אנחנו עובדים. הילדים שלנו מגיעים מבתים שבורים ומבחינתנו, כל אחד מהם הוא עולם ומלואו", מסביר ארז וידר, מנכ"ל מרכזי הטניס והחינוך.
"אנו מברכים וגאים מאוד בפרויקט החשוב הזה, המסייע לקידום שוויון ההזדמנויות בישראל, ושמחים שיכולנו לתרום לקהילה, לילדים ולנוער, להעניק להם כלים אפקטיביים ללמידה, להתקדמות ולהעצמת הפוטנציאל הטכנולוגי והלימודי הטמון בהם", מוסיף ראול סרוגו, נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ.

מרימים לחיילים

חברת סופרין נרתמה לשיפוץ בית החיילים בקיבוץ עין החורש, ואף גייסה למשימה תמורת שכר אנשי מקצוע המתמודדים עם מוגבלויות

קבוצת הנדל"ן סופרין חברה למיזם החברתי socialeyes, בשיתוף עם עמותת רותם למען הקהילה, ויחד נרתמו לשפץ ולשדרג את חדריהם של חיילים בודדים המתגוררים בקיבוץ עין החורש.
עמותת רותם הוקמה לזכרו של רותם שרביט, שנפל במהלך פעילות מבצעית בלבנון ב־1997 והיא פועלת לקידום אוכלוסיות מוחלשות וחיילים בודדים. שיתוף הפעולה עם קבוצת סופרין במיזם זה נעשה במסגרת חיבור לתנועה הקיבוצית, המאמצת מדי שנה ב־30 השנים האחרונות כ־800 חיילות וחיילים בקיבוצי הארץ.
עובדי החברה נרתמו ופעלו יחד עם מתנדבי העמותה והתנועה הקיבוצית במהלך יום שלם לעצב מחדש ולאבזר את חדרי הבית בהנחיית מעצבות פנים מקצועיות. בין היתר, הם צבעו את החדרים צביעה דקורטיבית, תלו וילונות, אביזרים ותמונות, הרכיבו ריהוט ולבסוף יצרו פינות, חללים וחדרים נעימים ומזמינים.
3 צפייה בגלריה
התנתקנו מהטלפונים והמיילים והקדשנו לעשייה. עובדי סופרין
התנתקנו מהטלפונים והמיילים והקדשנו לעשייה. עובדי סופרין
התנתקנו מהטלפונים והמיילים והקדשנו לעשייה. עובדי סופרין
(צילום: ליוי וינטר)
"לאורך השנים סופרין תורמת לגופים שונים. השנה היה לנו חשוב הערך מוסף של חיבור עובדי הקבוצה להתנדבות, לצד עידוד תעסוקה בקרב אוכלוסיות מוחלשות", מסבירה אור אורוגובסקי, סמנ"כלית משאבי אנוש בקבוצה. לאחר חיפוש ובדיקה, הגיעה הקבוצה לעמותת רותם, נפגשה עם שני, אחותו של רותם ז"ל, ונרתמה מיד. "הפעילות בעין החורש הייתה יריית הפתיחה בסדרה שנתית מתוכננת בת שש פעילויות. כמו כן העמותה חרטה על דגלה להעסיק אנשים עם מוגבלויות בתשלום, ואכן כל בעלי המקצוע שליוו אותנו ביום זה מתמודדים עם מוגבלויות וקיבלו שכר על עבודתם", היא מספרת ומוסיפה, כי הבית בעין החורש הוא מעין מלונית, עם מועדון גדול בכניסה וחדרי שינה. "התארגנו לצוותים, שעבדו יחד עם מעצבות, אדריכלים, אנשי גבס ואנשי המקצוע, כמו חשמלאים וטכנאי מזגנים. הייתה תוכנית עיצוב מוכנה לכל חדר, וכל צוות ידע בדיוק את מלאכתו. עבדנו קשה במשך תשע שעות רצופות, באווירה מדהימה עם המון סיפוק, ועיצבנו מחדש תשעה חדרים, הכול כולל הכול, החל באריזת הציוד האישי של החיילים ועד החדר המוגמר והניקיונות שאחרי. זה נתן לנו ערך מוסף אדיר, והעובדים יצאו בתחושת נתינה גדולה מאוד. כולנו התגייסנו לחלוטין, התנתקנו מהטלפונים והמיילים והקדשנו לעשייה, כולל המנכ"ל".
יעל אייזנר, אחראית פרויקט חיילים בודדים בתנועה הקיבוצית, מציינת, כי "שיפוץ ועיצוב חדרי החיילים בעין החורש, בהובלת סושיילאייז וביצוע של מתנדבי קבוצת סופרין, הם חוליה בשרשרת התנדבות, המייצרת מעגלים של טוב עבור החיילים הללו בקיבוצים ובכלל. מתנדבי החברות זוכים לשמוע על התופעה החברתית של הצעירים המשרתים כחיילים בודדים בצה"ל. הם נחשפים לעשייה המרגשת ארוכת השנים בקיבוצים, ונותנים מעצמם כדי לסייע בקידום רווחת החיילים. דרך המאמץ, ההזעה יחד והעבודה הלא שגרתית נוצר שיח סביב התופעה החברתית של החיילים הבודדים, ומתרחבים של מעגלי הטוב והנתינה. אני מודה בשמי ובשם החיילים לחברת סופרין. את התחושה, כשהם חזרו הביתה וראו את החדרים המעוצבים, לא ניתן לתאר במילים".

מתחם של נדיבות

אשטרום נכסים מציעה משרדים ושירותים נלווים לעמותות למשך חצי שנה וללא עלות במתחם העבודה הגמיש Ashtrom Port
אשטרום נכסים מקבוצת אשטרום, שחנכה השנה את מותג מתחמי העבודה הגמישים Ashtrom Port, מעמידה משרדים ללא עלות לתקופה של עד חצי שנה לרשותן של עמותות, בהתאם לתנאי קול קורא שהחברה פרסמה לאחרונה. המתחם, שנפתח השנה בפארק ההייטק בהוד השרון, כוללים שירותי משרד מלאים לצד חדר כושר וחוגים, חדרי ישיבות חכמים, חלל אירועים ועוד.
זוהי הפעם השנייה שהחברה מפרסמת קול קורא, כשבפעם הראשונה קיבלו שתי עמותות משרדים ושימוש חופשי במתקני המתחם. במסגרת האחריות החברתית, החברה פועלת במספר מישורים: בחירת ספקים לשירותי משרד המקדמים אג'נדות חברתיות, כגון הקואופרטיב 100% (עסק חברתי התורם מחצית מהרווחים למטרות חברתיות); עידוד סביבת עבודה ירוקה באמצעות הפרדת פסולת ושימוש בכלים מתכלים; שיתוף פעולה עם גלריית ART FOR RENT, שבו נתלות במתחם עבודות מתחלפות של אמנים צעירים, כולן מוצעות למכירה ללא עמלה. עוד ייהנו במהלך השנה החברות והגופים היושבים במתחם ממגוון אירועים והרצאות סביב הסוגיות החברתיות הבוערות בישראל.
אחד מהארגונים שכבר נהנה מהשימוש החינמי, הוא Science abroad - ארגון ללא מטרות רווח שתכליתו חשיפה ושמירה על קשר עם מדענים ישראלים השוהים בחו"ל, בשיתוף עם משרד העלייה והקליטה. המנכ"ל נדב דואני מספר, כי החוויה הייתה כל כך טובה, שהארגון החליט להשאיר את פעילותו במקום גם לאחר תום התקופה הנקובה. "הארגון שלנו עבד במשך שנים ארוכת מהבית, יש לזה יתרונות אך גם הרבה חסרונות, והכניסה למשרד נתנה לנו המון ערך מבחינת ארגונית. כמובן, אפשר לשכור משרדים בהמון מקומות, אך משרד מהסוג של Ashtrom Port אין בכל מקום - מרמת השירותים והבנייה, דרך החברות שפועלות במקום ומאפשרות ממשק מרתק עם חברות מגוונות, ועד הצוות המקסים שנמצא במקום, זמין לכל סוגיה ועניין, ותמיד חושב על כיוונים חדשים וחדשניים", מספר דואני ומוסיף, "החוויה שלנו נהדרת, כי הווייב במקום חזק מאוד. יש כל השירותים שאפשר לחשוב עליהם, מחדרי ישיבות ברמה הכי גבוהה עם הטכנולוגיה הכי חדשנית, דרך חדר כושר וחדרי טלפונים ועד שוקולד ביום השוקולד הבינלאומי. אחרי חצי שנה במשרדים החלטנו להישאר ולקבוע פה את המטה שלנו".
בני אוסמו, סמנכל ייזום אשטרום נכסים: "יצירת ערך חברתי אינה נופלת בחשיבותה מיצירת ערך כלכלי, לכן בחרנו בקבוצה לפעול במספר מישורים לקידום סוגיות חברתיות וסביבתיות המעסיקות אותנו. אנו מאמינים, כי באמצעות יצירת מערכת תומכת, נוכל להניע את חברי המתחם להעביר זאת הלאה".
3 צפייה בגלריה
"הסביבה היא פקטור משמעותי המשפיע על הנפש". עבודות השיפוץ בשלוותה
"הסביבה היא פקטור משמעותי המשפיע על הנפש". עבודות השיפוץ בשלוותה
"הסביבה היא פקטור משמעותי המשפיע על הנפש". עבודות השיפוץ בשלוותה
(צילום: יח"צ)

בנפש חפצה

מתחם במחלקת המיון במרכז לבריאות הנפש שלוותה עבר שיפוץ יסודי, תרומת התאחדות קבלני השיפוצים
לפני כשנה חנכה התאחדות קבלני השיפוצים את התוכנית "משפצים קהילה", שבמסגרתה נרתמים אנשיה למגוון מיזמי שיפוץ למען קהילות מוחלשות. מאז החלה הפעילות שופצו, בין היתר, בניין שבו שוהים הומלסים בשכונת התקווה, מעון לנשים מוכות של ויצ"ו בחיפה ועוד.
הפרויקט האחרון, שהושלם לפני כחודש, בוצע במרכז לבריאות הנפש שלוותה בהוד השרון. בעקבות פנייה של מנכ"ל סניף השרון בהתאחדות, ויקטור כנפו, הרימו אנשיה את הכפפה הפעם עבור אוכלוסיית פגועי הנפש, ושיפצו עבורם בהתנדבות את מחלקת ההשהיה, הצמודה למיון וכוללת מסדרון ושני חדרי אשפוז בשטח של כ־150 מ"ר.
"המרכז הרפואי שלוותה מנוהל באופן מקצועי מאוד, עם אווירה נעימה, אבל התשתיות כאן מיושנות וצריך לחדשן. זה נכון במיוחד בבריאות הנפש, כשהסביבה היא פקטור משמעותי המשפיע על הנפש. לשמחתי, יצרו איתנו קשר מההתאחדות וביקשו לתרום ולסייע במאמץ שיפור התשתיות. בסיור מקדים שנערך במקום, נבחר לשיפוץ מתחם ההשהיה הצמוד למיון, שהוא אחד מהמתחמים הסוערים במרכז", כך מספר משה גרליץ, המשמש כמנהל אדמיניסטרטיבי של המרכז. לדבריו, מדובר במחלקת אשפוז ייחודית לשלוותה, שאליה מופנים מטופלים מהמיון לפרק זמן של כשבוע־שבועיים, עד שתגובש עבורם תוכנית הטיפול. המקום מתאפיין לעיתים בוונדליזם מצד המטופלים, שמתפרצים ושוברים, מה שמחייב חידוש תכוף. "בתוך שלושה ימים שיפצו אנשי ההתאחדות את המתחם והחליפו את התאורה. זה מכניס אור למקום, ואנחנו מלאי תודה והערכה על היוזמה והעשייה המהירה, המקצועית והמרגשת", הוא מסכם.
ערן סיב, יו"ר התאחדות קבלני השיפוצים, מוסיף: "המקום היה מוזנח ולא נעים לשהייה, עם עובש וטחב בקירות, נזילות וצבע מתקלף. חברה אלינו בהתנדבות האדריכלית פרי הדר, שתכננה את עבודות הצביעה והדריכה את הצוות, בראשות קבלן השיפוצים אלי חי. כמו כן תוקנו הנזילות בעזרת מגוון חומרי איטום, והוחלפה כל התאורה, הכול במימון שלנו ובעזרת תרומות של החברות מיסטר פיקס, תרמו־פיקס ונירלט. מחמם את הלב לראות את החיוך על פני המאושפזים וצוות המטפלים, כשהם נכנסים לחדר חדיש ונעים".