קריסת בניין המגורים בחולון, שרק בשל הוראה חד משמעית של קצין כיבוי הסתיימה בנזק גדול לרכוש בלבד ולא פגעה בחיי אדם - עוררה שורת שאלות. זאת, לאחר שכל המשפחות שהתגוררו בבניין איבדו למעשה לא רק את ביתם אלא גם את כל רכושם, ונותרו בחוסר כל. חלקם לא ביטחו כלל את רכושם ומצבם חמור בכל מקרה מזה של המבוטחים.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
ביקשנו לעשות סדר בכל נשא ביטוח מבנים, דירות ותכולה, בסיועו של ליאור רוזנפלד, לשעבר נשיא לשכת סוכני הביטוח בישראל.
1 צפייה בגלריה
חולון
חולון
קריסת הבניין בחולון
(קובי קואנקס)
מה בעצם מכסה פוליסת ביטוח של דירה? שורה ארוכה של נזקים אפשריים לדירה, למבנה ולתכולה: אש, פריצה, זדון, נזקי טבע, רעידת אדמה, נזקי צד ג' לגוף ורכוש וחבות מעבידים לעובדי הבית. מרבית הפוליסות כוללות מלבד כל הריהוט והמוצרים גם הרחבת כל הסיכונים לתכשיטים עם אובדן מחוץ לבית ולשבר של מוצרים אלקטרוניים.
האם קריסת בניין כמו זו שהייתה בחולון מכוסה בביטוח? ניתן לבטח את הדירה, את המבנה ואת התכולה, או רק את אחד הפרקים. אך חשוב לזכור שכלל הפוליסה התקנית כוללת נזק תאונתי כמוגדר על פי תנאי הפוליסה והוא נזק פתאומי, חיצוני ותמיד בלתי צפוי. אם יוכח שהנזק החמור בחולון עונה על ההגדרות הללו יוכלו בעלי הדירות המבוטחות לנסות ולהיפרע אל מול חברות הביטוח, במידה שנעשה ביטוח. מהידוע עד כה נראה כי על פניו מדובר בכשל התמוטטות כתוצאה מעייפות החומר ובלאי. זהו אירוע המוחרג בפוליסת דירה.
ליאור רוזנפלד, לשעבר נשיא לשכת סוכני הביטוחליאור רוזנפלד, לשעבר נשיא לשכת סוכני הביטוחצילום: יוסי אלוני
ובכל זאת, אנשים איבדו את כל רכושם ונותרו חסרי כל. אין מה לעשות? חשוב לזכור כי לא היו לשמחתנו אירועים רבים כאלו בעבר בארץ. "אני מאמין ומניח כי ענף הביטוח יצטרך לחשב מסלול מחדש בכל הקשור לכיסויי הפוליסה ואני קורא מכאן גם לרשות שוק ההון לעבות את היקף הכיסויים בפוליסת הדירה ולכלול בעתיד כיסוי להתמוטטות מבנה מכל סיבה, בכפוף כמובן לתנאי חיתום שייקבעו ע"י המבטחת", אומר רוזנפלד.
מה אתה מציע לאלו שכבר ניזוקו כה קשה בחולון? חייבים להפריד בין אלו שביטחו את הדירות לבין אלו שלא. לבעלי הדירות המבוטחות אני מציע להמתין לסיום הבדיקה, שהרי אם ימצא כאמור שהיה כאן אירוע תאונתי או שניתן לקשור את ההתמוטטות לאחד כזה - הם יוכלו לתבוע את הביטוח. אני ממליץ לעמוד בקשר עם סוכני הביטוח. ייתכן מצב שבסופו של דבר ימצא פתרון ביטוחי לעניין. נכון לעכשיו מוקדם לקבוע.
ומה לגבי מי שרכושם לא היה כלל מבוטח? לכלל בעלי הדירות, גם כאלו שלא בוטחו, חשוב לבדוק באם הייתה כאן רשלנות של רשות אחרת, קידוח וחפירה סמוכה שהרעידה את יסודות הבניין (למשל כמו קריסת החניון ליד ביה"ח שערי מדק בירושלים, שנבע מכריית מנהרה) או כל כשל אחר. ניתן לכלול כאן גם אחריות כתוצאה מבנייה לקויה בעבר, אם כי חובת ההוכחה לאחר שנים כה רבות היא קשה במיוחד, כמו גם הקושי אל מול מי ניתן בכלל להתדיין.
מה אתה מציע לאלו שמבקשים כיום לרכוש ביטוח דירה? הוכח מעל כל ספק שחובה לבטח את הרכוש ובמקרה זה הדירה היא הרי כל עולמנו הכלכלי. אין לאזרח רכוש פרטי יקר יותר בשווי כספי מדירה או בית. יש להיוועץ בסוכן ביטוח מקצועי כדי לרכוש את הביטוח המתאים והנכון ולהפסיק להסתמך בכל פכם כאשר מתרחש נזק גדול על גורמים שונים שיישאו בנזקים. המדינה לא יכולה לסייע לכל מי שסומך עליה תמיד וחושב שהיא תפצה אותו בכל מקרה.
באסונות גדולים המדינה סייעה? רק אם הוכרז אסון טבע או אסון לאומי וגם אז הסיוע היה רק חלקי, בוודאי לא בגין הרכוש שהיה בתוך המבנה. השריפות בכרמל ולאחרונה בהרי ירושלים, ההצפות במרכז ובצפון בכל חורף וגעי מזג אוויר אחרים, הוכיחו מעל לכל ספק שכל דירה בישראל חייבת להיות מבוטחת.
ואם נגרם חלילה נזק פתאומי למבנה, לרכב, לשטח חקלאי או לרכוש אחר, מה צריך לעשות באופן מיידי? קודם כל לצלם את כל הנזק. לא להזיז ציוד וחפצים ממקומם בטרם יצולמו. לכל אחד יש היום מצלמה. זאת ממש חובה עוד לפני ששמאי מגיע. יש להודיע מיידית לסוכן או לחברת הביטוח על הנזק שנגרם ולתבוע את התשלום על הנזקים.