אמש (שני) דווח בניו יורק טיימס על כך שבתוך חודש יהיה לאירן מספיק חומרים לייצור ראש נפץ גרעיני. עד כמה קרובה באמת אירן לייצור פצצה גרעינית ומה השלבים שהיא עוד צריכה לעבור? נעשה סדר.

הדיווח בארה"ב מגיע על רקע ביקור של פקחי הסוכנות הבין-לאומית לאנרגיה אטומית באירן, המאמץ לחידוש המשא ומתן בין טהרן למעצמות לחידוש הסכם הגרעין, ובמקביל ללחץ של ישראל להגיע להסכם מהודק יותר.

יש שורה של שלבים שאירן צריכה לעבור כדי שהיא תוכל להכריז שיש בידה פצצה גרעינית:

השלב הראשון: העשרת האורניום. השלב שבו אנחנו נמצאים עכשיו. כדי להגיע לנשק גרעיני אירן צריכה להעשיר אורניום לרמה של 90% ויותר. לפני הסכם הגרעין עם המעצמות, היו לאירנים 12 טונות של אורניום מועשר ברמה נמוכה. כחלק מההסכם, הם מסרו זאת למשמרת לידיה של רוסיה ולמעשה החזיקו 30 ק"ג בלבד.

טראמפ מכריז על החלטתו לגבי הסכם הגרעין (צילום: רויטרס)
טראמפ פרש מהסכם הגרעין ואירן האיצה את תוכנית העשרת האורניום | צילום: רויטרס

כשנשיא ארה"ב הקודם דונלד טראמפ פרש מהסכם הגרעין ב-2018, היו לאירן 300 קילו אורניום מועשר ברמה של עד 5%. ברגע שארה"ב יצאה מההסכם, האירנים התחילו להתקדם בתהליך ההעשרה והיום יש להם כבר 3 טונות של אורניום מועשר ברמה של 5%, וכ-50 קילו מתוכם של אורניום שמועשר ברמה של 20%.

בחודש אפריל אירן הודיעה שהיא הצליחה להעשיר אורניום ברמה של 60%, אך כאמור נדרש 90% ויותר עבור ייצור נשק גרעיני. כלומר, לאירן אין עדיין מספיק אורניום מועשר באיכות גבוהה כדי לייצר פצצה גרעינית. רק התהליך הזה יכול לקחת מספר חודשים – בין 5 ל-8 חודשים – תלוי במוטיבציה של האירנים וביכולות הטכנולוגיות שלהם.

לצורך כך, האירנים מפתחים כעת צנטריפוגות מתקדמות שמעשירות אורניום יותר מהרה וברמה יותר גבוהה. אלו הצנטריפוגות שבזמנו הואשמה ישראל שפוצצה במתקן בנתנז ושהפעולה תוביל לעיכוב של 9 חודשים בפיתוח.

צנטריפוגות במתקן הגרעין בנתנז  (צילום: AP)
צנטריפוגות במתקן הגרעין בנתנז | צילום: AP

השלב השני: פיתוח מנגנון הניפוץ. בשלב זה האירנים צריכים בעצם לייצר פצצה שהיא מספיק קטנה כדי שאפשר יהיה לשים אותה בראש של טיל בליסטי. מדובר בשלב מאוד מסובך לפיתוח.

השלב השלישי: פיתוח פלטפורמה (טיל בליסטי למשל) שיכולה לשאת ראש קרב גרעיני.

אז כמה רחוקים האירנים מפצצה גרעינית? מומחים מעריכים כי רק עבור שני השלבים האחרונים לאירן נדרש עוד כשנתיים של פיתוח – אם הם ישימו את כל מרצם ויהבם להשלמת התוכנית.

בסופו של דבר מדובר בפרויקט מאוד מורכב וצריך לדעת לנהל אותו גם ברמה המדעית וגם ברמה האופרטיבית. אחד הגורמים שמעכבים מאוד את היכולת האירנית לרוץ קדימה הוא החיסול של פח'ריזאדה – מי שהיה מדען, ראש ומייסד פרויקט הגרעין האירני.

חיסול ראש תוכנית הגרעין באיראן‎ (עיבוד: סוכנות הידיעות פארס)
חיסול פח'ריזאדה: בין הגורמים שעכבו את תוכנית הגרעין | עיבוד: סוכנות הידיעות פארס

נוסיף לכך את העובדה שעל פי פרסומים זרים ישראל פעלה בשנים האחרונות לפגיעה בשורה ארוכה של מדעני גרעין ומדעני טילים אירניים, ובראשם פח'ריזאדה. בנוסף, דווח על שורה של פיצוצים מסתוריים במתקני גרעין, כמו זה בנתנז שגרם להשמדה של אלפי צנטריפוגות, פגיעה בבסיס טילים סמוך לטהרן שבו בוצעו ניסויים לפיתוח של מנועים רקטיים ולוחמת סייבר שפגעה ביכולות העשרה האירניות.

השילוב שישראל מאמינה בו ואליו היא דוחפת הוא הסכם גרעין מהודק שלא מאפשר לאירנים להתקין צנטריפוגות מתקדמות, לא לאפשר לאירנים להתקדם בפרויקט הטילים, פיקוח של פקחי סבא"א וסנקציות כלכליות חריפות – ובמקביל ניהול מערכה חשאית נגד היכולות הטכנולוגיות והמדענים האירניים. השילוב הזה הוא מה שיכול להבטיח שטהרן לא תגיע לפצצה גרעינית.