אסירת ציון לשעבר אידה נודל הלכה לעולמה בגיל 90

נודל הייתה פעילה בתנועה ציונית מאז שנות ה-70, סייעה לחברי התנועה בבתי הכלא ונשלחה לגלות בסיביר לאחר שביקשה לעלות לישראל. בארץ הקימה את ארגון "אם לאם" העוסק בחינוך ילדי עולים מרוסיה

זמן צפייה: 00:22

אסירת ציון לשעבר, אידה נודל, הלכה היום (שלישי) לעולמה בגיל 90. הלוויתה תיערך בבית העלמין ירקון בפתח תקווה. נודל נולדה בשנת 1931 בפרבר של מוסקבה לחיה, גננת, ויעקב, קצין בצבא האדום. מגיל תשעה חודשים גדלה אצל סבה וסבתה בקולחוז היהודי ז'יאנקיס, ובגיל 3 עברה משפחתה כולה למוסקבה. אביה נפל במלחמת העולם השנייה, כשהייתה בת 9. בבגרותה למדה כלכלה באוניברסיטת מוסקבה.

נודל הייתה פעילה בתנועה הציונית בברית המועצות בשנות ה-70. היא הגישה במשך השנים מספר בקשות ליציאה מרוסיה ונדחתה, סייעה לחבריה שנכלאו ועתרה בשם אסירים לשלטונות במוסקבה. היא חשפה בפני זרים שהגיעו למוסקבה את הפרת זכויות האדם בהתחרשה בבתי הכלא הרוסים.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

"אף אישה אפגנית לא מתלבשת כך": מחאת רשת על חוקי השריעה

מחקר: 4 מ-10 צעירים חוששים להביא ילדים בעקבות משבר האקלים

ארה"ב: שרידי אדם שנעדר מאז סופת "איידה" נמצאו בתנין

היא נחקרה והוטרדה פעמים תכופות על ידי הק.ג.ב. לאחר שפנתה מעל מרפסת ביתה ביוני 1978 בבקשה לאפשר לה להצטרף למשפחת אחותה ילנה בישראל, נידונה לארבע שנות גלות בסיביר. בתקופת מאסרה הייתה לסמל וזכתה להדים בדעת הקהל העולמית. דמויות חשובות כגון רונלד רייגן, מרגרט תאצ'ר, ג'יין פונדה וליב אולמן הביאו לשחרורה ולעלייתה לישראל ב-15 באוקטובר 1987.

ב-1992, כשכבר וחיה כמה שנים בארץ, הקימה את ארגון "אם לאם" העוסק בקידום חינוכם של ילדי העולים מרוסיה, בעיקר בקרב מוקדי אוכלוסייה חלשה. הארגון הקים מרכזי למידה לשעות שאחרי בית הספר במקומות שונים בארץ. הוא מונה כיום מעל 5 אלף ילדים.

נשיא המדינה יצחק הרצוג ספד לה: "אידה נודל, אסירת ציון וסמל לגבורת ישראל הלכה היום לעולמה. אני זוכר כאילו היה זה היום כיצד התרגש אבי, הנשיא חיים הרצוג, לקבל את פניה בחום בבית הנשיא עם עלייתה. חשוב לזכור ולהזכיר את סיפורם של אסירי ציון שברוח ובאומץ שינו עולם. יהי זכרה ברוך".

ראש הממשלה, נפתלי בנט, מסר: "אסירת ציון אידה נודל, סמל למאבק העלייה מברית המועצות, הלכה לעולמה. היא היתה אישה נמוכת קומה וענקית ברוחה. סיפור חייה של אידה, שעורר עניין ואהדה ברחבי העולם, הוא סיפורם של העולים ושל העם היהודי כולו - הכמיהה לציון, אהבת הארץ והמאבק לעלות לארץ ישראל בכל מחיר. גם לאחר שעלתה, המשיכה לפעול בישראל עבור חינוך ילדי העולים החדשים, אליהם הייתה נאמנה עד יומה האחרון. אידה נודל היא דמות מופת של גיבורה יהודית עבור כולנו".